Erik M
Medlem
Min kompis, som är diamantkund hos SAS, var idag med om något nytt:
Han och hans sambo (som är guld) har en bonusresa till och från Miami över jul och nyår.
Ursprungligen var resan ARN-WAW-MIA-IST-ARN med ARN-WAW-MIA med LOT.
När SAS släppte bonusbiljetter på sin ARN-WAW som gick bättre tid ringde han och bokade om från LOT till SAS, mot en avgift OCH en till check eftersom checken hade gått ut.
Sen ställer SAS in sin ARN-WAW. När han då ringer in erbjuder SAS honom en ombokning från ARN-WAW-MIA till ARN-MIA direkt med SAS. Han accepterar (såklart).
Nu, 4+ veckor senare, ringer SAS upp och säger att personen som bokade om honom "bröt mot ett internt regelverk" och att de därför tagit bort ARN-MIA från hans bokning, trots att flighten fortfarande går och att det finns massa lediga platser i business.
De hade inte erbjudit någon ombokning alls (eftersom det såklart inte finns bonusbiljetter till Miami kring jul nu, och LOT är fullbokat) utan erbjuder honom bara att KÖPA biljetter på ARN-MIA i business. Det bästa priset för detta är drygt 60 000 kr.
Alltså, SAS ställer in en flight på en bonusresa. När en EBD ringer in för att få hjälp med ombokning erbjuds en ombokning till annan SAS-flight. En månad senare ångrar sig SAS och bokar av denna och erbjuder inget alternativ annat än att köpa biljetter på samma flight.
Om nu SAS-personen brutit mot något internt regelverk när hon bokade om honom är det väl en intern fråga för SAS, och inget som en konsument (som inte känner till dessa regler) ska behöva lida för?
Han och hans sambo (som är guld) har en bonusresa till och från Miami över jul och nyår.
Ursprungligen var resan ARN-WAW-MIA-IST-ARN med ARN-WAW-MIA med LOT.
När SAS släppte bonusbiljetter på sin ARN-WAW som gick bättre tid ringde han och bokade om från LOT till SAS, mot en avgift OCH en till check eftersom checken hade gått ut.
Sen ställer SAS in sin ARN-WAW. När han då ringer in erbjuder SAS honom en ombokning från ARN-WAW-MIA till ARN-MIA direkt med SAS. Han accepterar (såklart).
Nu, 4+ veckor senare, ringer SAS upp och säger att personen som bokade om honom "bröt mot ett internt regelverk" och att de därför tagit bort ARN-MIA från hans bokning, trots att flighten fortfarande går och att det finns massa lediga platser i business.
De hade inte erbjudit någon ombokning alls (eftersom det såklart inte finns bonusbiljetter till Miami kring jul nu, och LOT är fullbokat) utan erbjuder honom bara att KÖPA biljetter på ARN-MIA i business. Det bästa priset för detta är drygt 60 000 kr.
Alltså, SAS ställer in en flight på en bonusresa. När en EBD ringer in för att få hjälp med ombokning erbjuds en ombokning till annan SAS-flight. En månad senare ångrar sig SAS och bokar av denna och erbjuder inget alternativ annat än att köpa biljetter på samma flight.
Om nu SAS-personen brutit mot något internt regelverk när hon bokade om honom är det väl en intern fråga för SAS, och inget som en konsument (som inte känner till dessa regler) ska behöva lida för?