Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

TasselT

Medlem
Det skulle inte förvåna mig det minsta om de ger sig på de linjerna.

SAS har tagit bort all service som gör att de på något sätt konkurrerar med RyanAir på sträckan. Så när Ryan kommer in med låga priser, flyg i tid och med en transparent prissättning där man får exakt vad man betalar för så har SAS absolut ingenting att sätta emot.

Nu tror jag det är tidtabellen som inte är färdig, och det är därför det inte finns några flyg. Men från ett marknadsperspektiv så är det inte konstigt om SAS drar sig ur MMX och GOT.

Det kan å andra sidan också vara ett förhandlingsmedel för att klämma staten på mer bidrag. Men då hoppas jag de får nobben, vi har matat SAS tillräckligt. Nu får det bära eller brista, det finns alltid någon annan som kan ta över facklan.
Kollade lite snabbt SAS inrikesdestinationer från ARN i November. Det är endast för sträckorna ARN-LLA och ARN-KRN som det finns flighter i november.

/ TT
 

palmen

Moderator
Fick en ombokning på en hemresa i Business med SAS (award) från USA om lite drygt en månad. Inställda flighter från SAS och de bokade om mig att åka hem 2 dagar tidigare vilket är en omöjlighet då jag inte ens är på plats då.

Första samtalet för att ändra ombokningen till dagen efter (vilket är närmsta dag med nya SAS flighter). Agenten säger att jag bara kan få ekonomi på den flighten då det inte finns några business awards. Påtalar att de kan frisälja platserna i J-klass (finns 6 stycken) och göra om dessa till I-klass så det blir award-platser. Det går man inte med på utan erbjuder istället att åka hem 3 dagar senare, vilket självklart inte heller fungerar då jag har ett jobb att sköta och kan inte vara borta 3 extra dagar. Agenten jag pratar med påstår att det absolut inte går att boka om till något annat än rena award paltser trots att det är sas som ställt in flygningen och jag önskar bli ombokad till en annan SAS-flight som det finns åtminstone ett 20-tal platser ledigt på (min egen uppskattning utifrån mängen biljetter de vill sälja samt seatmap). Bara att avsluta samtalet och ringa upp igen.

Andra samtalet så får jag prata med en ny person som direkt sätter mig på hold (blir helt tyst i luren). Väntar ca 15 minuter innan jag lägger på.

Tredje samtalet och kommer fram till ett riktigt stjärnskott, på 1 minut har han bokat om mig till flighten dagen efter utan några som helst problem. Passar även på att avboka en annan bokning där vocuher gått ut (till Asien) och han lägger upp att den ska komma tillbaka med utgång sista februari.

Lägger detta som något dåligt, man ska inte behöva ringa tre gånger för att bli ombokad när SAS ställer in flighter, speciellt inte som man vill bli ombokad till något som är högst rimligt (samma flighter dagen efter). Att den första agenten försökte med en massa "fulingar" och hävdade att jag absolut inte hade rätt att åka i business trots att jag bokat det mm blir man bara trött på.
Men allt slutade ju trots allt bra, den tredje personen var precis så som man önskar att alla på kundtjänst vara. Snabb, effektiv och löste problemet utan några problem.
 

Kimmen00

Medlem
Fick en ombokning på en hemresa i Business med SAS (award) från USA om lite drygt en månad. Inställda flighter från SAS och de bokade om mig att åka hem 2 dagar tidigare vilket är en omöjlighet då jag inte ens är på plats då.

Första samtalet för att ändra ombokningen till dagen efter (vilket är närmsta dag med nya SAS flighter). Agenten säger att jag bara kan få ekonomi på den flighten då det inte finns några business awards. Påtalar att de kan frisälja platserna i J-klass (finns 6 stycken) och göra om dessa till I-klass så det blir award-platser. Det går man inte med på utan erbjuder istället att åka hem 3 dagar senare, vilket självklart inte heller fungerar då jag har ett jobb att sköta och kan inte vara borta 3 extra dagar. Agenten jag pratar med påstår att det absolut inte går att boka om till något annat än rena award paltser trots att det är sas som ställt in flygningen och jag önskar bli ombokad till en annan SAS-flight som det finns åtminstone ett 20-tal platser ledigt på (min egen uppskattning utifrån mängen biljetter de vill sälja samt seatmap). Bara att avsluta samtalet och ringa upp igen.

Andra samtalet så får jag prata med en ny person som direkt sätter mig på hold (blir helt tyst i luren). Väntar ca 15 minuter innan jag lägger på.

Tredje samtalet och kommer fram till ett riktigt stjärnskott, på 1 minut har han bokat om mig till flighten dagen efter utan några som helst problem. Passar även på att avboka en annan bokning där vocuher gått ut (till Asien) och han lägger upp att den ska komma tillbaka med utgång sista februari.

Lägger detta som något dåligt, man ska inte behöva ringa tre gånger för att bli ombokad när SAS ställer in flighter, speciellt inte som man vill bli ombokad till något som är högst rimligt (samma flighter dagen efter). Att den första agenten försökte med en massa "fulingar" och hävdade att jag absolut inte hade rätt att åka i business trots att jag bokat det mm blir man bara trött på.
Men allt slutade ju trots allt bra, den tredje personen var precis så som man önskar att alla på kundtjänst vara. Snabb, effektiv och löste problemet utan några problem.

Hmm.. men att de bara kan boka om till befintliga Awardplatser i C är väl inget konstigt? Är väl mer regeln än undantag att finns det inte platser i business så finns det inte.. det har ju vi alla pratat om 1000 ggr om här.
 

mha321

Medlem
Hmm.. men att de bara kan boka om till befintliga Awardplatser i C är väl inget konstigt? Är väl mer regeln än undantag att finns det inte platser i business så finns det inte.. det har ju vi alla pratat om 1000 ggr om här.
Skillnaden är väl just när 1. Det är en ren sas award, 2. Det är sas som ställer in flyget, inte du själv som vill ändra, och 3. Det du vill byta till är också ren sas.

När samtliga de är uppfyllda så finns en större flexibilitet.
 

Mr Basic

Medlem
Skillnaden är väl just när 1. Det är en ren sas award, 2. Det är sas som ställer in flyget, inte du själv som vill ändra, och 3. Det du vill byta till är också ren sas.

När samtliga de är uppfyllda så finns en större flexibilitet.
Känns som det är agent-bundet. Uppfyllde samtliga villkor ovan men nej, ingen flexibilitet (trots att jag erbjöd olika dagar samt kunde acceptera ARN/OSL/CPH). Nu fick jag åka med Swiss via ZRH och de slog ju SAS på fingrarna på allt utom tonic. :D
 

mha321

Medlem
Känns som det är agent-bundet. Uppfyllde samtliga villkor ovan men nej, ingen flexibilitet (trots att jag erbjöd olika dagar samt kunde acceptera ARN/OSL/CPH). Nu fick jag åka med Swiss via ZRH och de slog ju SAS på fingrarna på allt utom tonic. :D

*Allt* hos sas kundtjänst är väl agent bundet? (utom det som är helt omöjligt alltid) det är ju det som gör livet spännande!
 

palmen

Moderator
Hmm.. men att de bara kan boka om till befintliga Awardplatser i C är väl inget konstigt? Är väl mer regeln än undantag att finns det inte platser i business så finns det inte.. det har ju vi alla pratat om 1000 ggr om här.
Som sagt, detta är en ren sas bokning, bokad med eurobonus, och sas ställer in. De kunde ju flytta mig 2 dagar tidigare utan att det fanns awards (har varit helt tomt i månader).
Enligt EU261/2004 är det bolaget som ställer in som är skyldiga att boka om, och det är ju sas.
Du kan dra likheten med att du köpt billigaste Plus (A) på sas och de ställer in och sas vägrar boka om till andra flighter om det inte finns just A-klass. Det är inte så det fungerar. SAS är skyldiga att boka om till likvärdigt alternativ eller senare resa om det finns plats (står absolut inget om att det måste vara samma bokningsklass), eller om man vill kan man ta alternativet med återbetalning.

Problemet blir ju om det är star alliance. Ställer Swiss in en eurobonus bokning så har inte sas några skyldigheter att lösa det, och då blir man bunden till att det måste finnas nya awards.
 
Hoppas inte SAS inför samma system som Postnord bara... Försökte med en HUACA idag för att de vägrade låta ett paket gå till ett utlämningssställe istället för hemkörning när jag inte är hemma. Gick inte alls med nytt försök...agenten ba "jag ser här att du försökte ringa in om samma sak för en stund sedan"...
 

Coalcandy

Medlem
OT: Funderade ett bra tag på varför agenten hette BA XD Bra där, Businessclass!

Topic: Har en kommande resa med SAS Arlanda-Zurich. SAS-flygningar ToR bokat Plus Smart. Går inte att boka om utresan online, bara hemresan (utresans ombokningsknapp är inaktiverad). Störigt.
Ringde in för ombokning och fick ok hjälp av trevlig agent - men jag tycker mer om att boka om online, kunna se alla alternativ och priser för de olika alternativen och i lugn och ro väga de olika alternativen. Mycket bättre än att ringa in, få ett pris (eller flera) och behöva ta ett snabbt beslut.
Ombokningen gick för övrigt på 1300 kr, från billigaste plus till dyraste. Gjorde inte saken roligare.
 
Toppen