Fick en ombokning på en hemresa i Business med SAS (award) från USA om lite drygt en månad. Inställda flighter från SAS och de bokade om mig att åka hem 2 dagar tidigare vilket är en omöjlighet då jag inte ens är på plats då.
Första samtalet för att ändra ombokningen till dagen efter (vilket är närmsta dag med nya SAS flighter). Agenten säger att jag bara kan få ekonomi på den flighten då det inte finns några business awards. Påtalar att de kan frisälja platserna i J-klass (finns 6 stycken) och göra om dessa till I-klass så det blir award-platser. Det går man inte med på utan erbjuder istället att åka hem 3 dagar senare, vilket självklart inte heller fungerar då jag har ett jobb att sköta och kan inte vara borta 3 extra dagar. Agenten jag pratar med påstår att det absolut inte går att boka om till något annat än rena award paltser trots att det är sas som ställt in flygningen och jag önskar bli ombokad till en annan SAS-flight som det finns åtminstone ett 20-tal platser ledigt på (min egen uppskattning utifrån mängen biljetter de vill sälja samt seatmap). Bara att avsluta samtalet och ringa upp igen.
Andra samtalet så får jag prata med en ny person som direkt sätter mig på hold (blir helt tyst i luren). Väntar ca 15 minuter innan jag lägger på.
Tredje samtalet och kommer fram till ett riktigt stjärnskott, på 1 minut har han bokat om mig till flighten dagen efter utan några som helst problem. Passar även på att avboka en annan bokning där vocuher gått ut (till Asien) och han lägger upp att den ska komma tillbaka med utgång sista februari.
Lägger detta som något dåligt, man ska inte behöva ringa tre gånger för att bli ombokad när SAS ställer in flighter, speciellt inte som man vill bli ombokad till något som är högst rimligt (samma flighter dagen efter). Att den första agenten försökte med en massa "fulingar" och hävdade att jag absolut inte hade rätt att åka i business trots att jag bokat det mm blir man bara trött på.
Men allt slutade ju trots allt bra, den tredje personen var precis så som man önskar att alla på kundtjänst vara. Snabb, effektiv och löste problemet utan några problem.