Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

011430121

Medlem
Antingen är det ett SK IT inte så bra eller så är det ett episkt inte så bra...
Jag tittar på biljetter GOT-ARN under Q4, från och med 30/10 och framåt är alla biljetter GOT-CPH-ARN, GOT-OSL-ARN samt ARN-CPH-GOT eller ARN-OSL-GOT.
Lördagen 29/10 är det sista datumet där direktflyg GOT-ARN/ARN-GOT dyker upp.
Det är från den 30 oktober börjar vintertiderna förmodligen har de inte helt klart med planeringen.
Kan de vara så att Ryanair tar tagit en hög marknadsandel på linjerna? ( hemska tanke)
 

Hachans

Medlem
Det är från den 30 oktober börjar vintertiderna förmodligen har de inte helt klart med planeringen.
Kan de vara så att Ryanair tar tagit en hög marknadsandel på linjerna? ( hemska tanke)

Det skulle inte förvåna mig det minsta om de ger sig på de linjerna.

SAS har tagit bort all service som gör att de på något sätt konkurrerar med RyanAir på sträckan. Så när Ryan kommer in med låga priser, flyg i tid och med en transparent prissättning där man får exakt vad man betalar för så har SAS absolut ingenting att sätta emot.

Nu tror jag det är tidtabellen som inte är färdig, och det är därför det inte finns några flyg. Men från ett marknadsperspektiv så är det inte konstigt om SAS drar sig ur MMX och GOT.

Det kan å andra sidan också vara ett förhandlingsmedel för att klämma staten på mer bidrag. Men då hoppas jag de får nobben, vi har matat SAS tillräckligt. Nu får det bära eller brista, det finns alltid någon annan som kan ta över facklan.
 

fcx

Medlem
Det skulle inte förvåna mig det minsta om de ger sig på de linjerna.

SAS har tagit bort all service som gör att de på något sätt konkurrerar med RyanAir på sträckan. Så när Ryan kommer in med låga priser, flyg i tid och med en transparent prissättning där man får exakt vad man betalar för så har SAS absolut ingenting att sätta emot.

Nu tror jag det är tidtabellen som inte är färdig, och det är därför det inte finns några flyg. Men från ett marknadsperspektiv så är det inte konstigt om SAS drar sig ur MMX och GOT.

Det kan å andra sidan också vara ett förhandlingsmedel för att klämma staten på mer bidrag. Men då hoppas jag de får nobben, vi har matat SAS tillräckligt. Nu får det bära eller brista, det finns alltid någon annan som kan ta över facklan.
MMX hade man väl mer eller mindre övergett redan före corona? De som bor i Malmö flyger redan från CPH, och Lund/Ystad är inte världens största passagerarunderlag.
 

Hachans

Medlem
MMX hade man väl mer eller mindre övergett redan före corona? De som bor i Malmö flyger redan från CPH, och Lund/Ystad är inte världens största passagerarunderlag.

Om man bor i centrala Lund och ska till centrala Stockholm är det knappt värt det tidsmässigt att ta sig till flygplatsen när tåget tar fyra timmar.

Om man har målpunkter Uppsala och norrut lönade det sig gentemot tåget, men knappt jämfört med att åka till CPH.
 
MMX hade man väl mer eller mindre övergett redan före corona? De som bor i Malmö flyger redan från CPH, och Lund/Ystad är inte världens största passagerarunderlag.

Om man bor i centrala Lund och ska till centrala Stockholm är det knappt värt det tidsmässigt att ta sig till flygplatsen när tåget tar fyra timmar.

Om man har målpunkter Uppsala och norrut lönade det sig gentemot tåget, men knappt jämfört med att åka till CPH.

Lund-Stockholm går med
25 min taxi + 30 min flygplats + 60 min flyga + 10 min flygplats + 20 min taxi = 2h 25min

Tåget blir istället
10 min cykel + 5 min tågstation + 4h 15min tåg = 4h 30min, då inte räknat någon vidare transport

Ska man åka tåg avgår det första från Lund C 05:18 och är framme 09:41. Det här tyvärr här det fallerade för mig. Att komma upp kl 10 är ofta lite för sent. Nattåg eller hotell är ju såklart ett alternativ. Resor andra tider på dygnet fungerar tåg fint, men för egen del har jag ofta haft behov just på morgonen.

Kastrup tar lite längre tid att ta sig till (tåget tar 35 min, och så måste man ta sig till Lund C). Framförallt under covid har jag velat räkna med ännu högre marginal för att klara gränskontroll eller köer på Kastrup.

Alltså ni har ju inte fel i sak, tänkte bara tydliggöra varför åtminstone jag gillar MMX.
 

fcx

Medlem
Lund-Stockholm går med
25 min taxi + 30 min flygplats + 60 min flyga + 10 min flygplats + 20 min taxi = 2h 25min

Tåget blir istället
10 min cykel + 5 min tågstation + 4h 15min tåg = 4h 30min, då inte räknat någon vidare transport

Ska man åka tåg avgår det första från Lund C 05:18 och är framme 09:41. Det här tyvärr här det fallerade för mig. Att komma upp kl 10 är ofta lite för sent. Nattåg eller hotell är ju såklart ett alternativ. Resor andra tider på dygnet fungerar tåg fint, men för egen del har jag ofta haft behov just på morgonen.

Kastrup tar lite längre tid att ta sig till (tåget tar 35 min, och så måste man ta sig till Lund C). Framförallt under covid har jag velat räkna med ännu högre marginal för att klara gränskontroll eller köer på Kastrup.

Alltså ni har ju inte fel i sak, tänkte bara tydliggöra varför åtminstone jag gillar MMX.
Det är absolut inget fel på MMX (eller, jo det är det förresten. Dåliga faciliteter, ingen lounge, kass bagageinlämning, långsam security, bristfällig kollektivtrafik, idel sura miner i hyrbilsluckan och så känns precis allting som "tillbaka till 80-talet"), men min poäng här var ju att det inte är så många som har MMX som hemmaflygplats. Det blir mer av en regionalflygplats snarare än en flygplats för rikets tredje största stad.
 

Hubert

Medlem
Igår plingade det till i telefonen och fick ändringsmailet från sas. Visade sig att man ändrat från A350 mellan CPH-EWR och EWR-ARN till A330 vilket påverkade flygtiderna något. Tråkigt men inte hela världen tänkte jag tills jag djupdyk lite och insåg att de tagit bort första flygningen VBY-ARN från bokningssystemet men den finns kvar i bokningen och den är inte heller en 737a. Bara en tidsfråga gissar jag... De har tagit bort alla tisdagsflighter från VBY i feb. Min bokning (bonusbiljetter) såg ut så här:

VBY-ARN 22/2
ARN-CPH, CPH-EWR 23/2
EWR-ARN, ARN-VBY 26-27/2

Nu tar jag mig inte till Stockholm för andra gången på denna tänkta resa. Har redan fått jaga fram J-klass en gång och var så nöjd med jag hittade nya avgångar nära den första bokningen och dessutom fick A350 istället, men men...:)
 

pswe

Medlem
MMX hade man väl mer eller mindre övergett redan före corona? De som bor i Malmö flyger redan från CPH, och Lund/Ystad är inte världens största passagerarunderlag.
Nja, det stämmer inte riktigt. Det gick 5-6 turer om dagen på vardagarna mellan MMX och Arlanda fram till Corona.
För de som bor i själva Malmö kan säkert CPH ofta vara ett alternativ, men ser man på stor-Malmö och tar in kranskommunerna, där köpkraften finns, så är det för den som inte åker kollektivt till flygplatsen en betydligt enklare, snabbare och billigare hantering att köra eller åka till Sturup.
Värt att väga in är också att en betydande andel av MMX resenärerna inte har Stockholm som start- eller slutpunkt, utan har kopplingar till andra inrikesdestinationer. Prisbilden är då oftast betydligt bättre från MMX än CPH. Det samma gäller också för årskort och klippkort.
 
Toppen