Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Jonas C

Medlem
Frågan nu är ju vad de ska göra med 321, kommer planen bara vila eller sätts de in på Sydeuropa rutter son flera har önskat.
Rimligt hade väl varit att öppna direktflyg till Dubai och börja konkurrera med Emirates. Tro det eller ej så har SAS faktiskt en bättre produkt på dessa flygplan än Emirates gamla 777 med angle-flat stolar. Kan nog bli en hit bland svenska semesterfirare.
 

Alf

Medlem
Har också blivit ombokad till EWR på min bokning till BOS i början på okt. Inget Sms eller meddelande utan det framgår bara av Mina bokningar. Finns inga nya platser heller fram till nästa sommar, i varje fall inte i Business. Jag orkar inte ringa och tjafsa med kundtjänsten om nya platser. Det var enbart för att testa A321LR och återuppliva något bra hummerställe i Boston. Gamla poäng och gammal voucher, får se vad som händer med det.
 

palmen

Moderator
Rimligt hade väl varit att öppna direktflyg till Dubai och börja konkurrera med Emirates. Tro det eller ej så har SAS faktiskt en bättre produkt på dessa flygplan än Emirates gamla 777 med angle-flat stolar. Kan nog bli en hit bland svenska semesterfirare.
Problemet är väl att det tar omkring 6 månader att öppna upp en ny linje. Frågan är ju bara hur stor efterfrågan är point to point for en sådan linje då det inte blir några vidare connections från Dubai.
 

Alf

Medlem
Rimligt hade väl varit att öppna direktflyg till Dubai och börja konkurrera med Emirates. Tro det eller ej så har SAS faktiskt en bättre produkt på dessa flygplan än Emirates gamla 777 med angle-flat stolar. Kan nog bli en hit bland svenska semesterfirare.
Det är möjligt att det skulle gå bättre med A321LR. SAS har ju tidigare haft en linje från CPH till Dubai med A-340. Jag åkte den 2007 och den gick tre gånger i veckan. Jag vet inte varför den lades ner. Jag kan tänka mig att det berodde på dålig lönsamhet. När jag åkte ner så var besättningen ledig i tre dagar innan de flög tillbaka. Det blir inte så lönsamt.

Jag tror inte på Dubai som ett semestermål för oss Nordbor. Stränderna runt Dubai är inte särskilt imponerande.

Sätt istället in A-321LR på redan etablerade linjer istället för att dessa skall stå på backen. Det borde ju vara bra för att öva kabinbesättningar på. Jag fortsätter med en dåres envishet att propagera för att de borde flyga till Kanarieöarna med dessa flygplan. Jag acceptera det usla Plus konceptet bara jag får en anständig sittkomfort under de sex timmar flygningen varar.
 

mha321

Medlem
Rimligt hade väl varit att öppna direktflyg till Dubai och börja konkurrera med Emirates. Tro det eller ej så har SAS faktiskt en bättre produkt på dessa flygplan än Emirates gamla 777 med angle-flat stolar. Kan nog bli en hit bland svenska semesterfirare.

Den stora frågan är om de kan konkurrera med Emirates på pris. Vilket nog är ytterst tveksamt. Särskilt som Emirates fortfarande kan drivs en hel del transfer. Semesterfirarna är överlag inte intresserade att betala för business, oberoende av om den är lie flat eller angle flat.
 

Fredde18

Medlem
Sätt istället in A-321LR på redan etablerade linjer istället för att dessa skall stå på backen
Kostnadsmässigt är det kanske bättre att vänta. Börjar man flyga så startar underhålls-snurran att jobba och mer eller mindre kostsamma aspekter sätts i rörelse. Jag tror SAS vill invänta en linje där man ”vet” att det lönar sig att dra igång med en ny flygplanstyp. I dessa tider är nog tyvärr inga ”nice to have”-flygningar aktuella.

Men de kunde ju släppa bilder i alla fall!!
 
  • Gilla
Reactions: fcx

fcx

Medlem
Sätter man in 321LR på en europalinje som annars går full så ökar kostnaden per passagerare med 20% jämfört med A321 bara på det lägre antalet stolar. På redan prispressade linjer till Spanien är det nog inte vad man vill. Dessutom, med bara 1-2 maskiner så är man väldigt utsatt för att antingen behöva ställa in avgången på linjer med få avgångar, eller att det är olika produkt på olika plan om man sätter maskinen på en rutt med många avgångar. Allt sammans är ett recept för missnöje.
 
Toppen