Jag hade ett ärende hos ARN med SAS ang. nekad ersättning för hotell i år.Jag hade en förvånansvärt snabb respons från SAS i juni med utbetalning av voucher (€600) efter 12 dagar utan bråk från SAS sida.
Några nyare datapunkter SAS:
1. typ 3 flyg början av juli med rätt till halverad schablonersättning (= €600 voucher), svar efter 30 dagar med godkännande direkt
2. typ 3 flyg början av juli med rätt till halverad schablonersättning (= €600 voucher), nekande svar efter 30 dagar med hänvisning till att ersättning endast kan beviljas 1 gång per resväg ("path of journey"). Customer claims menar att detta är "EU law". När jag svarar med referens till avgörande i Court of Justice of the European Union (CJEU) i frågan så har det därefter varit radiotystnad från SAS.
- Kommer driva ärendet antingen via ARN eller tingsrätten beroende på svar på ärende nummer 3 nedan.
3. typ 3 flyg mitten av juli med rätt till schablonersättning (= €1200 voucher). Inget svar ännu efter 6 veckors väntan.
Förväntade mig längre handläggningstid jämfört tidigare i somras men nu börjar SAS bli lite väl besvärliga.
- Någon som har erfarenhet av aktuell handläggningtid hos ARN? (mer än de 6 månader som står på deras hemsida. mitt senaste ärende tog närmare 1 år till avgörande jmf 1 mån för tingsrätten)
- Någon som har erfarenhet av om SAS försökt förhala i tingsrätten med hänvisning till att de är i 'chapter 11'? Jag är inte expert men utgår från att en amerikansk konkursdomstol inte på något vis kan befria SAS från civilrättsligt ansvar i Sverige?
Inskickad 3/7, ok från SAS 26/7 och beslut från ARN 25/8.