Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

AMF

Medlem
TDLR: 29 dagar efter hemkomst med Turkish Airlines väntar jag fortfarande på mitt bagage och får inget besked / svar från TK.

Tisdlinje:
3 aug landar jag+resesällskap på ARN efter en missad connection i VIE (orsakad av försening av TK) som gjorde att vi behövde åka en liten omväg. Istället för att åka CUN-IST-VIE-ARN blev det en CUN-IST-VIE-IST-ARN. Troligtvis, enligt en av TKs agenter, lyckades man inte routa om bagaget så att det följde med oss passagerare när denna ändring gjordes. Båda bagagen (1 väska per person) saknas och vi gör en anmälan på Arlanda.
10 aug levereras ena väskan, som tillhör mitt resesällskap, till oss.
14 aug ombeds jag specificera allt innehåll i väskan, samt kostnad. Detta görs via TKs portal för bagagestörningar. I en meddelandefunktion på denna sida svarar TK samma dag att de beklagar förseningen, de jobbar på att hitta min väska och de återkommer ASAP.
14 aug t.o.m. skrivande stund har jag vid 2 tillfällen försökt få kontakt med TK via meddelandefunktionen, dels för att förstå vad som händer med den väska som fortfarande är borta, dels för att kräva kompensation för "emergency purchases" som de på sin egen hemsida säger att de täcker vid försenat bagage (står inget om att det inte skulle gälla på hemvägen). Jag har även ringt dem flera gånger, men då kommer man till agenter som inte själva utför sökandet (dem når man alltså bara via meddelandefunktionen, ej via telefon). De på telefon säger att de har "skickat mitt önskemål att bli kontaktad kring status på din väska till bagageenheten", samt att de har "skickat min compensation claim till claims department", men det säger de varje gång jag ringer så jag undrar om det verkligen stämmer. Jag har såklart inte blivit kontaktad av bagageenheten någon gång trots påstådda "emergency notices" som de på telefon ska ha skickat till bagageenheten (de som man bara når via meddelanden på portalen).

Nu i veckan har jag via telefon berättat för dem på telefon att eftersom det gått mer än 21 dagar vill jag bli kompenserad för väskans innehåll (upp till maxgränsen). De svarar återigen att de "skickat vidare mitt claim till compensations department". Igår sa agenten också att de lokaliserat väskan, men jag har fortfarande inte blivit kontaktad för att få den levererad (vilket de som sagt lovat flera gånger att jag ska bli). Dessutom sa de samma sak för typ 2 veckor sen, men nästa gång jag ringde var väskan visst inte lokaliserad längre utan "sökning pågår fortfarande".

Sammanfattningsvis känns info kring status på väskan (lokaliserad vs. fortfarande borta) inte så tillförlitlig, och jag får inte svar från någon som har någon typ av mandat.

Så: Jag efterlyser väl egentligen råd kring hur jag ska agera i detta moment 22. Jag vill ju antingen ha väskan eller pengar at this point, det har ändå gått över en vecka mer än de 21 dagar de har på sig. Jag kan heller inte få kompensation från min försäkring innan TK har gett sin kompensation (alt. nekat mig kompensation) och jag har dokumentation på detta. Dessutom vill vi ju gärna ha kompensation för de köp vi hann göra under veckan då båda väskor var borta, som de själva utlovat.

Vad gör man för att få TK att agera / annat förslag?
 

TP12

Medlem
Också TK-issues. Sitter i loungen i IST nu. Flight från CUN var 1,5 timme sen. Sprang (IST är ganska stor, kan tycka att de kunde mött upp med en buggy) till vår connecting flight till CPH och kom fram med fem minuter till godo. Står fortfarande boarding på skärmen men de vägrade släppa på oss.

Går till transfer dess, obemannad priodisk väntar fem minuter och frågar sedan de ca sju pers som jobbar i de vanliga diskarna eller bara hänger runt om någon jobbar i priodisken - svar "nej ingen jobbar där". Ok, tack för bra service.

Går upp i loungen och får det fixat där. Kommer komma hem 5-6 timmar senare. Flight från icke-EUland med icke-EUbolag = ingen EG261-ersättning och efter att ha kollat på TK:s sida så verkar man inte få något annat heller. Bara att lägga ner?
 

filip23

Medlem
Också TK-issues. Sitter i loungen i IST nu. Flight från CUN var 1,5 timme sen. Sprang (IST är ganska stor, kan tycka att de kunde mött upp med en buggy) till vår connecting flight till CPH och kom fram med fem minuter till godo. Står fortfarande boarding på skärmen men de vägrade släppa på oss.

Går till transfer dess, obemannad priodisk väntar fem minuter och frågar sedan de ca sju pers som jobbar i de vanliga diskarna eller bara hänger runt om någon jobbar i priodisken - svar "nej ingen jobbar där". Ok, tack för bra service.

Går upp i loungen och får det fixat där. Kommer komma hem 5-6 timmar senare. Flight från icke-EUland med icke-EUbolag = ingen EG261-ersättning och efter att ha kollat på TK:s sida så verkar man inte få något annat heller. Bara att lägga ner?
 

mischadee

Medlem
Hej.

Har en SAS poängbokning till Catania den 27e juli. Fick precis nu i appen en notifiering om att SAS ställt in det flyget och att de istället använder samma flygnummer fast de flyger oss till Palermo istället. Detta blir heltokigt då jag har bilhyra som väntar på mig i Catania och hotellnatt m.m. Förstår att det har med branden att göra men flygplatsen förväntas öppna igen den 24e juli så varför har de redan nu ställt in och bokat om? Hur ser ni på EU261 här? Ska jag redan nu ringa SAS och be dem boka om oss till andra flyg som går till Catania? Om de flyger oss till Palermo fast Catania är öppet, kan jag då kräva den sedvanliga kompensationen?

Svarar här för att andra kanske är intresserade av hur det gått.

Skickade in ett claim via hemsidan efter hemkomst. Då det inte verkar gå att lägga in kommentarer om själva omständigheterna kring ir-ops så blev svaret att SAS inte kommer ersätta kostnader för hotellet utan de hänvisade till eventuellt försäkringsbolag.

Skickade dock tillbaka svar och hänvisade till Duty of Care enligt EU261 och att SAS inte tillgodosedde transport från Palermo till Catania. Fick idag svar att de ersätter hotellkostnaden till 100% som uppkom i samband med att vi var tvungna att transportera oss från Palermo.

Hade inte räknat alls med det så får ge cred till SAS här.
 

cantona

Medlem
Slut på historien
I juni 2020 blev min flight inställd med Brussels Airlines. Drog det till ARN som inte gav mig rätt. Då flighten var med avgång från CPH drog det inom en vecka till danska motsvarighet som gav mig rätt. Brussels överklagade och anlitade jurist och allt hamnade hos åklagaren. Denna vecka sitter pengar på mitt konto.

Det fanns de här som hade bestämda åsikter om att jag inte hade en chans pga pandemin och hänvisade till paragrafer hit och dit. Det handlar inte om att ha rätt utan om att få rätt. Jag fick rätt.
 
Fick svar idag av SAS att de faktiskt ljög om dåligt väder, när det egentligen berodde på personalbrist.
3c9ec97f9299235029996b59b2c42a68.jpg
 
Nu har jag mejlat med SAS fram och tillbaka några gånger och de vägrar gå med på kompensation med hänvisning till blixtnedslaget, trots att jag har påvisat att flygplanet i fråga flög ARN–ATH–ARN–PMO–ARN samma dag. Jag har inte fått någon förklaring till hur den blixtskadade kärran kunde flyga till Aten men inte till Thessaloniki.

När jag gör en snabbkoll på AirHelp säger de att de inte kan hjälpa till på grund av att det var strejk som orsakade den inställda flighten.

Ska jag ta detta vidare till en annan instans eller bara ta ett djupt andetag och släppa?
Nu fick jag precis avvisningsbeslut från ARN som menar att eftersom flygningen har avgått från annan medlemsstat än Sverige så är nämnden inte behörig att pröva tvisten utan hänvisar till Greklands motsvarighet. Stöön! Är det värt att ta vidare eller ska jag ge upp och applådera SAS snilledrag att systematiskt hävda blixtnedslag så fort en flight ställs in?
 

Gus

Medlem
Idag kom sista pengarna in från Air Help som hjälpte oss att ta striden mot TAP i samband med vår höstlovsresa till Kap Verde.

Totalt 17 000 kr tillbaka (4 personer) på en biljett som kostade 8000 kr (skatter för bonusresa).

Plus en uppsättning fotbollskläder, snorkelutrustning och annat smått och gott (försenat bagage)
 

Martin L

Ny medlem
Med tanke på att detta ligger utanför flygbolagets kontroll pga rådande väder/brand på flygplats har du nog extremt lite att hämta.

Eventuellt har du någon reseförsäkring som kan ge något, men EU261/2004 är inte applicerbart när det är utanför flygbolagets kontroll.

Uppföljning: Jag anmälde ärendet som begäran om ersättning för utlägg via SAS hemsida och fick tillbaka varenda krona på kontot nu i veckan. Inga konstigheter alls.
 
Toppen