Har ett gammalt case som nu är hos SÖP:
Hade LH F bokat för tre pers ARN-MUC-BOS t o r en natt för att hälsa på en vän där. När vi är i F loungen på MUC får vi sms 30 min före avgång att MUC-BOS är inställd. Inga alternativ samma dag finns och nu följer några minuter av panik och stressigt beslutsfattande. Eftersom det är sen eftermiddag och svårt att ta sig över Atlanten i F på något sätt så säger personalen att vi kan åka till EWR i Business men att de inte hittar några alternativ vidare till BOS samma kväll och att vi får försöka lösa det själva.
Slutar med att vi nappar på det och springer till gate och kastar oss iväg nedgraderat till C till EWR och får F på hemvägen dagen efter, från EWR. Vi försöker sen på uppmaningen från LH staff ombord hitta flyg vidare till BOS men slutar med att vi blir kvar i NYC och åker hem därifrån dagen efter. Vi kommer alltså aldrig fram till slutdestinationen BOS. Vi har krävt tillbaka hela resan tor i First motsvarande pengar eftersom vi inte kom fram till BOS, endast EWR, logi mat etc i New York och 600 EUR för inställt flyg.
SÖP har nu svarat så här:
Deutsche Lufthansa AG offers to pay EUR 4200.00. It explains:
“We recognise the claim for compensation in the amount of EUR 1,800 due to the cancellation of flight LH424/24 November 2023.
[...] Irrespective of the price issue and the amount of any refund claims, we would like to point out that ticket refunds can only be made by the ticket-issuing airline, in this case SAS. Any requests for refunds should therefore be addressed to the complainant's contractual partner, the airline SAS.
-For the downgrading from First Class to Business Class when rebooking on the flight alternative flight LH412/24 November 2023, we offer the complainants compensation in the amount of EUR 800 per person, i.e. a total payment of EUR 2,400. compensation of EUR 800 per person, i.e. a total payment of EUR 2,400.
-The claim for reimbursement of hotel accommodation, meals and transport costs in New York City is unfounded. [...]“ (translation söp)
Although we have not yet assessed the case and possible claims, we would like to give you the opportunity to consider whether this offer would be acceptable for you. Please note that we can neither answer (legal) questions regarding the offered amount nor support you in your decision.
You can choose between the two options:
-Acceptance of the offer: If you accept the company's offer, the case will be settled by mutual consent without the need for a separate conciliation process.
-Rejection of the offer: If you reject the company´s offer, the company is no longer legally bound by it. Instead, we will undertake an independent legal examination which is free of charge for you – however, this will still take some time. We will then inform you of our legal assessment in the form of a conciliation recommendation. The result of the assessment might be higher or lower than the offer. An agreement based on our conciliation recommendation will only be reached if both you and the company accept the final recommendation. If our conciliation recommendation is rejected, the conciliation process would have failed and we would not be able to support you any further.
SÖP har alltså inte bedömt ärendet ännu utan ger oss möjlighet att ta ställning till erbjudandet innan.
Några reflektioner och frågor:
- De fortsätter hänvisa till att SAS ska återbetala biljetter– men det är ju LH som är operating carrier?
- De ”erkänner” cancelled flight och erbjuder ju 600 EUR men samtidigt hävdar de i annan kommunikation att vi är ”ombokade”. Hur tänker ni kring det när/om jag tar det vidare?
- Är det inte lite lite med 800 EUR för nedgradering F > C?
- Vi har ju inte accepterat en annan slutdestination (EWR) utan kunde inte komma vidare i tid för att sen dagen efter ta oss tillbaka till EWR för att åka hem igen. Hur kommer det att bedömas tro?
- Summa summarun: Vad är mina chanser att låta SÖP bedöma och få ett större belopp?