Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

gjohansson

Medlem
Går det att komma runt det här på något sätt? "Note that the EuroBonus points can only be deducted from the first passenger (based on the letters of the first and last name) in the booking." Makarna A Tourist och B Tourist ska resa, och Plusgrade visar A Tourists EB-konto utan att det går att ändra. Men det är bara B Tourist som har tillräckligt med poäng på sitt konto för att täcka ett bud för oss båda...

Om man är lite förutseende kan man tänka på vilken passagerare man anger först vid en bokning. Men om det alltid sorteras på namn är det ju helt kört!
Ta bort EB från de andra så det bara finns på den det ska dras poäng från och lägg tillbaka det sen efter plusgrade gått igenom
 

tourist

Medlem
Åh, TACK! Ska genast prova! :D

Edit: Äsch då, kunde inte ta bort det på egen hand. Utan guldkort får jag vänta tills 0770-folket svarar i telefon i morgon. Men då ska det nog fixa sig.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Vic
SAS säger faktiskt inte att "Högst bud vinner". De säger att de utvärderar buden utifrån olika kriterier som status, budet I sig själv men också flera andra saker som de förbehåller sig rätten att själva styra över och ändra på det sätt de själva behagar. Ingenting som offentliggörs.

Jag har ett 100% utfall på detta, både till PLUS och till BUSINESS. Jag är visserligen EBD men lägger alltid lägsta möjliga bud.

Jag tror att SAS använder detta också som ett sätt att belöna och uppmuntra. Nettokostnaden för uppgraderingen brukar bli 2500 poäng för mig (GO=>PLUS), vilket jag tycker är ganska OK. Jag ser det faktiskt som en förmån, även om CU så klart hade varit ännu bättre. :) (bara fått 1 CU på 30 flygningar)

Fortsatt 100% då uppgradering till måndagens flight gick igenom, inte bara för mig utan för hela familjen, totalt 5 personer. Jag kan omöjligt ha lagt högsta bud med 10100 poäng per person då det endast är 100 poäng över minimibudet. Å andra sidan så hade jag väldigt många platser att välja på när jag loggade in för att välja nya platser.

Totalt sett en ganska bra deal för 5 personer till Hongkong i PLUS för 14600 SEK + 50500 poäng. :) Dessutom får vi ju tillbaka 37 500 poäng, dock till olika konton. Som vanligt vinner familjen, och jag förlorar. Saknar familjekontot. :(
 

johisco

Medlem
Går det att komma runt det här på något sätt? "Note that the EuroBonus points can only be deducted from the first passenger (based on the letters of the first and last name) in the booking." Makarna A Tourist och B Tourist ska resa, och Plusgrade visar A Tourists EB-konto utan att det går att ändra. Men det är bara B Tourist som har tillräckligt med poäng på sitt konto för att täcka ett bud för oss båda...

Om man är lite förutseende kan man tänka på vilken passagerare man anger först vid en bokning. Men om det alltid sorteras på namn är det ju helt kört!
Enkelt, den som har poängen går in på SAS sida för uppgradering och fyller i bokningskod samt efternamn sen är det bara att lägga bud.
 

Stavve

Medlem
Jag stängde mitt kort för köp i helgen och glömde låsa upp det igen.... så fick jag ett mail med att mitt bud accepterats men pengarna inte kunde dras. :D "Action required". Det var bara att följa instruktionerna igen i mailet, öppna upp kortet och vänta ett par timmar. Nu kom det glada nyheter att uppgraderingen gick igenom.
 

alc

Medlem
Nu kan man köpa garanterad uppgradering med plusgrade på vissa sträckor. 900SEK eller 10 000 poäng vill de ha för CPH-ARN.
 

Mayer

Medlem
Jag tänkte prova plusgrade för första gången men vettefasen om jag gör något fel. Jag har bara en "slider" för GOT-CPH men för CPH-NRT finns det bara en knapp för att lägga ett bud på fixerad summa? Kan man inte lägga valfritt bud på longhaul?
 
Toppen