Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

mha321

Medlem
Jo Optiontown funkade så här i backspegeln helt ok även om jag såklart inte gillar att köpa något jag "kanske" får.
Men det är väl å andra sidan lite poängen. Om du vill köpa något som du garanterat får, och ta bort "kanske"-faktorn, så går ju det också -- boka den klass du vill ha från början.

Det kostar mer. Men det är det man betalar för garantin att få hamna i den kabinen.
 

Canadien

Medlem
Flera faktorer kan ju spela in. Dels har SAS mindre kabiner i Business numera (40 istf 46 // 32 istf 36) vilket ger en minskning på ca 10%. Dessutom kan de ju experimentera med högre gränser för vad som accepteras. Man kan ju tänka sig en situation där 5 platser går till Plusgrade, men att SAS på just den sträckan, just nu, satt en minimigräns på 5kiloSEK för Plus->Business, så ingen blir Plusgrade:ad.

Allt blir ju tyvärr bara gissningar och spekulationer eftersom vi har för lite data.
 

Agö

Medlem
En stor nackdel med Optiontown var ju att man skulle ligga ute med pengarna. Så är det ju inte med PlusGrade där pengar/poäng dras först om du blir uppgraderad. Optiontownsystemet ledde till en del byråkrati när irrops skedde vill jag minnas.
 

palmen

Moderator
Det jag menar är att det är skillnad på inte alltid och aldrig. Optiontown funkade för mig i åtminstone säg 40% av fallen medan Plusgrade hittills är på 0%. Så i mitt tycke var ju det självklart bättre. Dessutom att man där kunde opta in för uppgradering till både Business och Plus samtidigt för att på så sätt falla tillbaks på ett alternativ om Business inte gick igenom. En klar fördel om du frågar mig.
Du kan lägga både plus och Business med plusgrade också. Måste dock lägga Business budet först.
Optiontown hade jag ca 50% hitrate med och plusgrade har jag 60% på. De gånger den inte gått igenom har Business varit nollade några ggr redan innan.
 

johisco

Medlem
Men det är väl å andra sidan lite poängen. Om du vill köpa något som du garanterat får, och ta bort "kanske"-faktorn, så går ju det också -- boka den klass du vill ha från början.

Det kostar mer. Men det är det man betalar för garantin att få hamna i den kabinen.
Du har totalt missat vad vi diskuterar här, en uppgraderingstjänst från SAS. Vi diskuterar inte vad man kan göra istället för man kan ju stanna hemma också så då behöver man ju inte ha synpunkter på tjänsten heller ju!?

Sorry men blir lite trött på att samma kommentar kommer som svar om och om igen i den här tråden när det uppenbarligen är väldigt många som reser i jobbet och som absolut inte kan välja bokningsklass. Vilket gör din och flera andras kommentarer totalt irrelevanta för oss.
 

mha321

Medlem
Du har totalt missat vad vi diskuterar här, en uppgraderingstjänst från SAS. Vi diskuterar inte vad man kan göra istället för man kan ju stanna hemma också så då behöver man ju inte ha synpunkter på tjänsten heller ju!?

Beklagar. Jag trodde vi diskuterade Plusgrade (som trådrubriken handlar om), och där är det ju hela poängen att man får en billigare uppgradering mot att man inte får en garanterad uppgradering. Det är ju det som är SAS uppgraderingstjänst - åtminstone den "huvudsakliga"?


SAS har ju två tjänster. Antingen köper du en uppgradering som du inte är garanterad att få (och betalar bara om den går igenom), plusgrade.

Eller så köper du dig uppgraderingen genom att betala en högre fare. Alla (eller? Åtminstone de flesta?) SAS fares tillåter ju uppgradering mot fare difference (och en ombokningsavgift om du bokat en icke flexibel biljett). Då får du en garanterad uppgradering.

Att förvänta sig att få både en garanti och ett lågt pris motsvarande utan garanti är nog att ta i...


Sorry men blir lite trött på att samma kommentar kommer som svar om och om igen i den här tråden när det uppenbarligen är väldigt många som reser i jobbet och som absolut inte kan välja bokningsklass. Vilket gör din och flera andras kommentarer totalt irrelevanta för oss.

Jag reser både i jobbet och privat. Privat är det enklare, där kan jag välja bokningsklass fritt. Jag kan också generellt sett planera datum mycket bättre och t.ex. anpassa mig efter kampanjer.

I jobbet beror det på. Normalt sätt gäller Go. Isåfall får man antingen leva med det, eller betala upp skillnaden själv. Detta kan antingen göras som en separat transaktion (då åker man normalt på en avgift enligt ovan), men det går också utmärkt att fylla i på reserapporten att man privat betalar den delen av kostnaden som innebär skillnaden till högre bokningsklass. På detta sättet kan jag få en garanterad uppgradering, utan att bryta mot resepolicyn.

Det är inte alla ekonomiavdelningar eller ekonomisystem som har den flexibiliteten, det är jag väl medveten om. Isåfall får man betala fare difference på en separat räkning, och tyvärr åka på en ombokningsavgift i de flesta fall.

Men det finns system och möjligheter at thantera båda.
 

Canadien

Medlem
Eftersom SAS tillåter gratis avbokning / ombokning inom 24h så kan man boka Go, printa ut det kvittot för jobbet, sedan boka om inom 24h-fönstret till Business för egna pengar. Kanske inte alla redovisningsbyråer som godtar, men det går rent tekniskt.
 
Toppen