Senaste nytt

Ombokat flyg gör att vi missar connecting flight

Robe12

Medlem
Hej,

Jag har en bonusresa inbokad med TAP från Cancun till Stockholm och nu har jag fått notis från SAS att mitt flyg hem från Cancun är senarelagt. Detta gör att jag endast har 20 minuter transfertid i Lissabon till flighten som ska ta mig hem till Stockholm. Detta känns såklart orimligt och jag tror det blir väldigt tufft att hinna med detta plan hem. Missar jag planet så går nästa flyg dagen efter vad jag kan se, detta medför att jag måste ta en extra natt i Lissabon för att sedan kunna åka hem dagen efter.

Om jag missar flyget vad kan jag kräva av TAP? Övernattning, ersättningar? Är väl krav att TAP bokar in mig på ett plan som ska ta mig hem?

Business är inbokat hela vägen till Stockholm.

Med vänliga hälsningar,
Bekymrad flygresenär
 

Hachans

Medlem
Sannolikheten är stor att du blir avbokad helt om du är under MCT i Lissabon. Nu vet jag inte vad den tiden är i Lissabon men troligen över 20 minuter.

Du får hitta alternativ resväg och försöka boka om till det. Om det inte finns direktflyg så försök flyga genom Frankfurt/München/Zürich eller kanske Köpenhamn/Oslo.
 

Robe12

Medlem
Sannolikheten är stor att du blir avbokad helt om du är under MCT i Lissabon. Nu vet jag inte vad den tiden är i Lissabon men troligen över 20 minuter.

Du får hitta alternativ resväg och försöka boka om till det. Om det inte finns direktflyg så försök flyga genom Frankfurt/München/Zürich eller kanske Köpenhamn/Oslo.
Menar du att hela resan bli avbokad eller endast redan från cancun till Stockholm? Det är ju mindre än en månad kvar till avresa så blir väldigt svårt att hitta nya biljetter.

Eller ska man chansa och hoppas att man hinner med flyget till Stockholm? Det är samma terminal och relativt liten flygplats.
 

majoren

Medlem
Menar du att hela resan bli avbokad eller endast redan från cancun till Stockholm? Det är ju mindre än en månad kvar till avresa så blir väldigt svårt att hitta nya biljetter.

Eller ska man chansa och hoppas att man hinner med flyget till Stockholm? Det är samma terminal och relativt liten flygplats.
MCT i Lissabon är ju minst en timma i ditt fall. Det kommer inte att fungera. Försök hitta annan väg från LIS till ARN. Kontakta sedan SAS.
1680168695262.png
 

Hachans

Medlem
Menar du att hela resan bli avbokad eller endast redan från cancun till Stockholm? Det är ju mindre än en månad kvar till avresa så blir väldigt svårt att hitta nya biljetter.

Eller ska man chansa och hoppas att man hinner med flyget till Stockholm? Det är samma terminal och relativt liten flygplats.

Du kommer inte kunna checka in ens. De korta flygen borde gå att lösa med lite kreativitet. Eftersom det är mer än 24 timmar till nästa dags flyg kan du inte göra det som stopover heller.
 

majoren

Medlem
Har "fastnat" i Lissabon ett antal gånger under åren. Det har blivit halvbökiga resor via London, Bryssel, Zürich, München. Bara för att nämna några alternativ. Överväg att åka en sträcka som LIS-OPO-MUC-ARN (eller liknande). Det är bara att vara kreativ och söka ben för ben. Samt inse att det kan krävas en övernattning på vägen.
 

Robe12

Medlem
MCT i Lissabon är ju minst en timma i ditt fall. Det kommer inte att fungera. Försök hitta annan väg från LIS till ARN. Kontakta sedan SAS. Visa bifogad bild 140885
Du kommer inte kunna checka in ens. De korta flygen borde gå att lösa med lite kreativitet. Eftersom det är mer än 24 timmar till nästa dags flyg kan du inte göra det som stopover heller.
Jag var i kontakt med SAS nyss och han kunde inte hitta någon resa från Cancun till Stockholm. Han sa även att vi skulle ha is i magen och se om det öppnade upp sig för en ny resa som vi kunde boka men annars ska vi åka som ursprungligen och att TAP får lösa det när vi kommer till LIS. Han borde ju ha nämnt att vi inte kan checka in Cancun för att tiden är så kort?
 

Robe12

Medlem
Har "fastnat" i Lissabon ett antal gånger under åren. Det har blivit halvbökiga resor via London, Bryssel, Zürich, München. Bara för att nämna några alternativ. Överväg att åka en sträcka som LIS-OPO-MUC-ARN (eller liknande). Det är bara att vara kreativ och söka ben för ben. Samt inse att det kan krävas en övernattning på vägen.

Kan ju undra varför det är så bökigt just i LIS. Men pratade med SAS och han sa att TAP ska lösa detta i LIS om vi missar planet(vilket vi kommer göra). Han hittade heller inga resor mellan Cancun och Stockholm. Om vi skulle ändra bokningen för LIS - ARN måste inte hela resan bokas om?
 
Via Porto är en mycket bra idé. Trafikeras dock ibland av ett underbolag till TAP (Portugalia) och flyger för TAP men SAS har själva lite problem med att förstå att det faktiskt är en Star Alliance flygning. Bara att stå på dig och att SAS får lösa det hela!
 

Jonas C

Medlem
Du får hitta alternativ resväg och försöka boka om till det. Om det inte finns direktflyg så försök flyga genom Frankfurt/München/Zürich eller kanske Köpenhamn/Oslo.
Problemet är att SAS inte kan sälja in andra TAP-flygningar i kombination med det befintliga segmentet CUN-LIS som en ombokning trots att bonusplatser finns tillgängliga. Enda alternativet att komma runt det är genom att flyga vidare från Lissabon med annat flygbolag än TAP vilket inte är helt enkelt då Lufthansa, SWISS, Brussels, etc sällan har platser på tider som passar.
 
Toppen