Senaste nytt

Nyheter och förändringar i British Airways Executive Club

Homer

Medlem
För min del tycker jag alla diskussioner om Avios skulle vara i samma forum, även om det säkert är få som flyger med Iberia går det ju att tjäna poäng på annat sätt och sen överföra till BAEC konto.
Ser t.ex att man just nu får 1000 poäng per natt på Worldhotels: Hotel Directory som exempelvis har 11 hotel enbart i Sverige
 

Homer

Medlem
Otroligt bra priser som sagt. Och jo ,nog känns det som ett något desperat grepp att få en cash-infusion. Faktum är att detta gör mig lite tveksam över att samla på mig BA poäng just nu. Deras nedvärderade award-chart gör ju ingen glad.
nä, men det är heller inte mer än 3% som bryr sig i sådana udda grejor, övriga 97% gläds åt alla förbättringar som gjorts senaste åren.
 

Magino

Medlem
nä, men det är heller inte mer än 3% som bryr sig i sådana udda grejor, övriga 97% gläds åt alla förbättringar som gjorts senaste åren.

Fast de där siffrorna är ju bara ännu ett sätt som BA har använt statistik till sin egen fördel och stämmer inte alls i praktiken.
 

Dr. Miles

Expert
nä, men det är heller inte mer än 3% som bryr sig i sådana udda grejor, övriga 97% gläds åt alla förbättringar som gjorts senaste åren.

Jag vet inte om jag tillhör i den gruppen, men jag tror inte att alla BAEC medlemmar flyger bara med British Airways när de ska ta ut bonusresor.
Partner award chart har inte blivit bättre någonstans, det är bara sämre. Medans vanlig BA award chart har blivit bättre i många område.
 

JacobGBG

Medlem
Det där om att 97% fått det bättre med ändringarna i BAEC är rent humbug som BA redan backat från. Nicholas Kralev skrev ett bra inlägg om detta:


Airlines still think customers are stupid


While most U.S. airlines have learned to be relatively honest with their best customers, many of their foreign peers have not yet realized that travelers are not as stupid as to fall for their PR spin and questionable practices.

It’s time for those carriers to wake up to the fact that it’s the end of 2011, and much in the airline industry is rather transparent to those of us who pay attention. Trying to persuade customers that bad news is actually good may be an essential PR trick, but in today’s hyper-connected world, it’s not hard to figure out someone’s true intentions.

Among the airlines still using the old playbook is British Airways, which is surprising for such a major and quite good global carrier. Last month, it drastically devalued its award redemption chart, but it tried to present that negative change as a positive one.

The clue came with the usage of the world “revitalizing” to describe the changes to the carrier’s frequent-flier program, Executive Club. At least they steered clear of “enhancement,” which is what many U.S. carriers used in the past, inviting much derision from frequent fliers.

British Airways announced a few weeks before the changes took effect that they were coming, but what those changes actually were going to be remained a secret until the very day they were implemented. That move showed gross disrespect for the company’s best customers who deserved much better for their loyalty.

In contrast, many U.S. airlines and hotel companies publish their new charts, as well as other program changes, months in advance. One recent exception was Delta Airlines, which didn’t really have an official global chart for more than a year, until it finally published one in February, effective immediately — actually, much of it was already in use unofficially.

Apparently, British Airways was afraid that many Executive Club members would rush to burn their miles before the last change — after all, there were plenty of miles on its books, partly thanks to its giving away 100,000 miles as a credit-card sign-up bonus. So it said that the number of award miles required for “97 percent of our routes” will stay the same or even go down.

In fact, that turned out to be false. In an attempt to save face when the new chart came out, the airline said it had meant 97 percent of the nonstop routes out of London.

While some of those nonstop routes have indeed become cheaper, there are many Executive Club members outside London who earned their miles hoping to use them for trips to cities other than London. Unfortunately, they are the big losers — the increases in those cases can be over 80 percent. Substantial premiums have been added to connecting and partner flights across the board.

Those changes, along with the huge amounts British Airways charges in taxes and fees on award tickets, have drastically devalued its miles. Just this week, I booked award tickets to Asia for two clients, and I really wanted to help them burn their British Airways miles. However, that particular award had almost doubled in price, and the taxes were over $1,200 per person. So I booked with another airline for nearly half the miles and $85 in taxes.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Bättre i stora lag för alla som väljer att bränna poäng på BA metal stämmer ju. Dessutom har man ökat på antalet Tier Points som belönas i long-haul. Detta eviga gnäll om att partner rewards blivit dyrare luktar girighet och småsint långa vägar. Det var extremt billigt tidigare, nu är det snarare mer "rimliga" nivåer. Jag menar 75000 miles/avios enkel från JFK till Bali via Vancouver och Hong Kong i Cathay First class var faktiskt löjligt bra.

Tillbaka till trådens faktiska ämne: Att BA rear ut business biljetter är slälvklart för att man har sålt sämre än väntat över julhelgen i business kabinen. Inget konstigt med det och sunt förnuft. Bättre med en rearumpa än ingen alls.
 

Mikael

Medlem
Det där om att 97% fått det bättre med ändringarna i BAEC är rent humbug som BA redan backat från.

Jag trodde ganska blint på de 97%:en, känner mig en smula snopen när jag läser detta. Med utgångspunkt från Stockholm, har det blivit bättre eller sämre till de vanligaste destinationerna i USA och Asien i business och first?
 

Homer

Medlem
Det där om att 97% fått det bättre med ändringarna i BAEC är rent humbug som BA redan backat från. Nicholas Kralev skrev ett bra inlägg om detta:

Stämmer alldeles utmärkt för de som använder poängen för att flyga med BA, de skrev ju OUR routes,
för Amerikaner och poängtrixare som tolkar det som att åka från USA till Påskön med LAN Chile ska räknas dit stämmer det mindre bra.
De allra flesta rutterna med BA från Stockholm och i synnerhet från Göteborg är oförändrade eller har blivit billigare.
Exempelvis har de blivit billigare till USA:s östkust, Hong Kong, Tokyo mm
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Stämmer alldeles utmärkt för de som använder poängen för att flyga med BA, de skrev ju OUR routes,
för Amerikaner och poängtrixare som tolkar det som att åka från USA till Påskön med LAN Chile ska räknas dit stämmer det mindre bra.
De allra flesta rutterna med BA från Stockholm och i synnerhet från Göteborg är oförändrade eller har blivit billigare.
Exempelvis har de blivit billigare till USA:s östkust, Hong Kong, Tokyo mm

Europeier som flyger till Asien med Cathay Pacific eller Finnair kan inte vara minoritet. Tycker du fortfarande att de är 3% gruppen?
Det de skriver är flygbranschens sätt att lura folk. Inget mer.
 
Toppen