Senaste nytt

Ni som saknade statuspoäng från Amex Elite - Hur gick det sen?

Ett tips är att ytterliggare en gång dubbelkolla så att namnen är lika på ditt EuroBonus och hos Amex. Mina studsade först o hade kollat namn osv. men långt senare var de en annan på kundtjänst som upptäckte att de ändå inte hade alla mina namn i något av Amex system. Efter det verkade de i alla fall som SAS tog emot poängen men tog ytterliggare någon vecka innan de kom in. Se även till att få ett ärendenummer om du inte fått det. Kändes som de blev prioriterat då.

Vad felet egentligen är och om detta hjälper är svårt att säga då alla på kundtjänst sagt olika saker. Men kan vara värt att testa.
Jag kollade det 2022 när de första poängen studsade och då löste det sig med namn, mobil, mejl med mera när allt stämde till slut. Så tycker inte de borde vara det denna gång.

Men ja, man vet aldrig vad för tekniskt krångel de har skapat åt sig själv. Så ja, tack för tipset, ska dubbelkolla med dom.
 

Tonton

Medlem
Idag trillade mina statuspoäng in! Härligt. Uppgraderade från Premium -> Elite i början av juli.

Nu ska vi bara få ihop sista året av gold innan LFG. Frågan är vad som sker först - LFG för mig eller SAS konkurs? :D
 

Qraze

Medlem
Idag kontaktade jag Amex för sista gången i ett försök att få mina statuspoäng som saknats i 8 månader.
Meddelade ganska bryskt att jag säger upp kortet nästa vecka om poängen inte är plats.
5 minuter senare fick jag mina poäng. Vet inte om jag varit för mjuk i tidigare kontakter eller om jag bara hade ren tur den här gången men nu det klart i alla fall.
 

Qraze

Medlem
Idag kontaktade jag Amex för sista gången i ett försök att få mina statuspoäng som saknats i 8 månader.
Meddelade ganska bryskt att jag säger upp kortet nästa vecka om poängen inte är plats.
5 minuter senare fick jag mina poäng. Vet inte om jag varit för mjuk i tidigare kontakter eller om jag bara hade ren tur den här gången men nu det klart i alla fall.
Alltså, jag kan inte annat än skratta nu. Fick poängen igår eftermiddag. Idag var det nollat då min brytpunkt var 31 augusti, alltså igår. Hade inte koll på det.
Tror jag ska åka och köpa en trisslott för nu måste det bli vinst. :)
 

Qraze

Medlem
Efter mer än 11 månaders väntan och många mail till Amex fick jag den 28 juli mina poäng + ett löfte om 10000 extrapoäng i kompensation. De säger att de bett SAS bakdatera dem till aug 2022, annars kommer mina nya poäng jag ska få nu i augusti inte komma som de ska eftersom de endast kan trigga poängen en gång/år.

Så jag antar att alla måste bakdateras, annars blir det problem igen.
Nyfiken på om du fick kompensationen på 10000 extrapoäng. Väntar just nu på svar på min fråga om kompensation.
 
Efter många om och men så fick mitt EB konto imorse 20k statuspoäng. Blev många samtal till AMEX innan något hände. Poängen lades in manuellt av deras backoffice, vilket de nu kan göra igen enligt uppgift.

Supporten har berättat för mig att de tidigare haft ett manuellt sätt att lägga in poäng för alla, men att de sedan en tid tillbaka har ett nytt system som automatiserar detta. Det automatiska systemet har uppenbarligen inte klarat av uppgiften.

När det automatiserade systemet sattes in så hade AMEX först ingen möjlighet att göra överföringen manuellt, så de var tvungna att istället fixat systemet, vilket de inte verkar ha lyckats med. Detta gjorde att de behövde återinföra möjligheten att göra detta manuellt för de personer som det automatiserade systemet inte klarade av.

De berättade även att det nu finns en lång lista med personer som de jobbar med, för att lägga in poängen manuellt. Förmodligen lär det alltså komma förr eller senare utan att man behöver ringa in. Om man inte vill vänta, så fungerade det iallafall för mig, och vissa andra, att ringa in och tjata, så att de försöker prioritera dig högre.
 

Dawes

Medlem
Jag blev idag kontaktad per e-post av complaints nordic (hos Amex alltså) gällande kompensation med 10.000 EB för de 8 månader som jag varit utan statuspoäng. Jag har inget Elite idag utan har bytt ner till ett classic för resterande tid av året i alla fall.
Snyggt av Amex att ändå ta sitt ansvar relaterat till den tid då problemen var aktuella. Jag har accepterat och lämnat lite feedback i samband med det.
 
Toppen