Senaste nytt

Några ord om servering på SK965/SK966 Köpenhamn - Hong Kong v.v.

apknug

Medlem
Vad finns det för belägg för detta påstående?
Ett otal av emiriska studier. Det måste vara 1000 pax som flyger med SAS över pölen varje dag och bara ser vagnen en gång och måste sitta med två GT, en skumpa lite rödvin naturligtvis några Mikkeller i knät.
Det är nog mest ett försök att vara rolig, men i grunden kan man ana en ganska unken inställning till den flygande personalen och dess arbetsvillkor....
I grunden har jag en kritisk inställning till dålig service.
 

JensE

Medlem
Flyget den 10:e Dec tog nog serveringen 1.5 timma totalt på SK966.
Men dom verkar otroligt ovana med hur den ska gå till.
I Businessclass på vänster sida var vi proaktivt erbjudna kaffemuggar, inga på höger sida.
Höger sida fick nötter. Vi på vänster sida fick se dom på höger sida äta nötter ;)
Inget bröd serverades. Vet ej om det var en miss eller dom tagit bort det.
Ingen avec erbjöds proaktivt heller.

Så dom var snabba men gjorda massa missar.
Sen ska vi inte prata om kabintemperaturen... :eek: Tack SAS för en förlorad sömn
 

Fidde

Medlem
Flyget den 10:e Dec tog nog serveringen 1.5 timma totalt på SK966.
Men dom verkar otroligt ovana med hur den ska gå till.
I Businessclass på vänster sida var vi proaktivt erbjudna kaffemuggar, inga på höger sida.
Höger sida fick nötter. Vi på vänster sida fick se dom på höger sida äta nötter ;)
Inget bröd serverades. Vet ej om det var en miss eller dom tagit bort det.
Ingen avec erbjöds proaktivt heller.

Så dom var snabba men gjorda massa missar.
Sen ska vi inte prata om kabintemperaturen... :eek: Tack SAS för en förlorad sömn

I bakre business-kabinen fick ingen sida nötter.

Håller med om temperaturen, särskilt med så kort täcke, var så trött så jag fick helt ok sömn ändå.
 

palmen

Moderator
Servicen var snabb som @JensE säger.
Dock lite rörigt då en person i främre galley gjorde drinkar och förberedde mat och 4 var ute i kabinen med drickavagn.
Förrätt var två olika varianter med kyckling eller lax på en brödbit, 4 olika varmrätter som vanligt och efterrätt fanns några skålar/tallrikar att välja på, dock ingen ost.

Det känns som om de ändrat konceptet för denna flight som går så sent. Var en del som la sig för att sova innan det serverades något.
Får de bara in lite rutin på detta så blir det nog bra framöver.
 

HeadChef

Medlem
Servicen var snabb som @JensE säger.
Dock lite rörigt då en person i främre galley gjorde drinkar och förberedde mat och 4 var ute i kabinen med drickavagn.
Förrätt var två olika varianter med kyckling eller lax på en brödbit, 4 olika varmrätter som vanligt och efterrätt fanns några skålar/tallrikar att välja på, dock ingen ost.

Det känns som om de ändrat konceptet för denna flight som går så sent. Var en del som la sig för att sova innan det serverades något.
Får de bara in lite rutin på detta så blir det nog bra framöver.

SK966 tycker jag fungerar bättre än 965, då den går mycket senare och man kan lägga sig så fort man lyft. På 965 är det sen middag eller väldigt tidigt att lägga sig, vilket ställer till det lite. Men när maten väl serveras är det väldigt sen middag och inte tillräckligt långt kvar på flighten för en ordentlig sömn, så det funkar vare sig att äta eller sova direkt.
 

palmen

Moderator
SK966 tycker jag fungerar bättre än 965, då den går mycket senare och man kan lägga sig så fort man lyft. På 965 är det sen middag eller väldigt tidigt att lägga sig, vilket ställer till det lite. Men när maten väl serveras är det väldigt sen middag och inte tillräckligt långt kvar på flighten för en ordentlig sömn, så det funkar vare sig att äta eller sova direkt.
På 965 fungerade det bra för mig. Jag var vaken till typ 02 och fick sen ca 5h sömn. Serveringen var klar runt midnatt.
På 966 hade jag som sagt kvar svensk dygnsrytm så var helt ok att äta "mitt i natten" även om det inte är då man brukar äta. Fick ca 6h sömn sedan innan jag vaknade vid frukost.
 

AABack2ARN

Medlem
Ju mer jag läser denna tråd ju mer tror jag på idén från @RobHK att separera kabinernas serviceerbjudanden från varandra.

Det bygger givetvis på att folk fattar vad de beställer men det torde marknadsgenierna på SAS enkelt lösa genom att kalla biljettyperna något relevant och förklarande som tex

SAS BUSINESS EAT SMART och SAS BUSINESS EAT PRO
samt
SAS BUSINESS SLEEP SMART och SAS BUSINESS SLEEP PRO

Och eftersom en del inte behöver resa med annat än handbaggage men vill ha flexibilitet kan man med fördel även lägga till en LIGHT-version av alla kombinationer :)
 
Toppen