Maldiverna är en helt underbar destination. Jag har besökt 4 olika öar (Four Seasons, W Retreat & Spa, Centara och Kuredu) + huvudstaden.
Centara var den minsta av öarna men samtidigt min favorit som jag nu besökt 2 gånger.
Som nämnts innan så finns det inte så mycket att göra förutom ta det lungt, slappa, sola och snorkla. Korallreven är helt underbara och jag kunde tillbringa timmar i vattnet i sträck. På Maldiverna har jag sett alla dessa fantastiska djur som man bara läser om eller ser i fångenskap som t.ex. hoppande delfiner utanför min vattenvilla, massor med sköldpaddor och olika hajar, rockor, muränor men det överlägset häftigaste var att simma med valhajar. Slår allt annat jag har gjort. Kommer garanterat resa tillbaka flera gånger.
Värt att tänka på är att eftersom varje ö är en hotellanlägging så finns det inga butiker, kiosker eller restauranger att gå till förutom hotellets egna. Och eftersom konkurrens saknas kan priserna bli helt sjuka. 100 USD per skalle för en middag är inte ovanligt, så jag rekommenderar att man väljer all-inclusive så slipper man överraskningar på plats.
Maldiverna ligger i stort sett på ekvatorn vilket innebär att klimatet är ganska lika över året. Det är ca 28-30 grader i luften och vattnet året om. April till September är det regnperiod, och då regnar det mer än resterande del av året. Korta och lokala regnoväder förekommer nästan dagligen, även under icke regnsäsong.