Senaste nytt

Lufthansa First Class till Sydamerika

TheDude

Medlem
Hej,
Jag håller på att planera en resa till Sydamerika dec 2024 (Antarktis med Hurtigruten + ev. Påskön). Enl. denna sida så finns det tre alt

Buenos Aires (EZE)
Sao Paulo (GRU)
Bogota (BOG)

Vilken tror ni det är störst chans att man kan uppgradera Business till First på?
Hur kollar jag enklast hur många platser som det finns First just nu för poäng (15 dagar framåt)?
Via Lufthansa's sida kan jag t.ex. se att det finns 3 lediga FC FRA-BOG den 2 oktober men om dessa går att boka med poäng vet jag inte.
Tidigare använde jag AvardFares men det verkar inte funka längre om man använder free plan


Gjorde en resa till Galapagos, Nascalinjerna och Machu Picchu för ett antal år sedan och då flög vi Lufthansa First FRA- BOG vilket var en väldigt trevlig upplevelse.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

eddo

Medlem
Vilka platser som med säkerhet går att boka genom EuroBonus går inte att se online. Du kan få en uppskattning genom att söka awards hos t.ex. Air Canada, United eller Awardfares (om du är villig att betala för prenumeration).

Platser med LH F släpps ju ofta inte förrän några dagar innan avresa. Vad som finns inom de närmsta dagarna säger ju dock inte så mycket om vad LH kommer att släppa om mer än ett år vilket gör det lite svårt att planera så långt i förväg.

Mitt tips: boka en bra resa i business och se det som en trevlig överraskning om du kan boka om till first senare. :)
 

TheDude

Medlem
Tack för snabbt, ska testa Air Canada, vet att jag gjorde ett försök tidigare men det blev knas. Finns det någon Guide hur man söker awards på Air Canda?
 

BAM054

Medlem
Jag vet inte hur tillförlitligheten är, men seats.aero tycks visa Lufthansa First som kan bokas via Air Canada och United.
Om detta sedan överensstämmer med vad som kan bokas via SAS är väl en annan fråga...
 

ekf

Medlem
Hej,
Jag håller på att planera en resa till Sydamerika dec 2024 (Antarktis med Hurtigruten + ev. Påskön). Enl. denna sida så finns det tre alt

Buenos Aires (EZE)
Sao Paulo (GRU)
Bogota (BOG)

Vilken tror ni det är störst chans att man kan uppgradera Business till First på?
Hur kollar jag enklast hur många platser som det finns First just nu för poäng (15 dagar framåt)?
Via Lufthansa's sida kan jag t.ex. se att det finns 3 lediga FC FRA-BOG den 2 oktober men om dessa går att boka med poäng vet jag inte.
Tidigare använde jag AvardFares men det verkar inte funka längre om man använder free plan


Gjorde en resa till Galapagos, Nascalinjerna och Machu Picchu för ett antal år sedan och då flög vi Lufthansa First FRA- BOG vilket var en väldigt trevlig upplevelse.
Jag botaniserade lite F-awards via M&M häromsistens. EZE verkar svårbokad till och med med M&M, GRU minns jag inte.. BOG såg jag sporadiska platser på.. det kan nog vara svårbokat om dina datum inte är något sånär flexibla..
 

TheDude

Medlem
Stort Tack för alla svar!

Då går jag vidare med att boka kryssning m.m. nästa helg (dubbla poäng med SAS mastercard) och sedan hänga på låset när Business biljetterna släpps i december (2-4-1 voucher). Att kunna uppgradera till F-award i december 2025 är en bonus :)
Visst är det 360 dagar som gäller när man kan boka Business-award?

Har varit i kontakt med SAS under dagen och det ska inte vara något problem att boka ARN-SCL (Santiago) inkl. benet FRA-BOG även om deras verktyg föreslår ARN-SCL men med LHR-BOG (Avianca). Fördrar nog Lufthansa med chans på uppgradering än Avianca även om jag precis läste en positiv review i denna kanal.
 
Last edited:

eddo

Medlem
Visst är det 360 dagar som gäller när man kan boka Business-award?
Awardfares har en bra lista över när olika biljetter tidigaste brukar släppas. Min uppfattning är att den stämmer hyfsat bra.
 

ekf

Medlem
Visst är det 360 dagar som gäller när man kan boka Business-award?
När jag lyckades knipa en t&r i C till AKL i högsäsong häromåret så började jag söka cirka 300 dagar före tänkt avresa, då såg jag mönstret för när släppen skedde med resp bolag. Sedan lite närmare inpå så sökte jag dag för dag en stund innan.. och vid napp enligt mitt önskemål så ringde jag in. Detta var dock på Tallinn-tiden, då var det superb service när man väl kom fram... Men sökningarna skedde via United.
Sedan repeterade jag detta för hemresan och ringde in för att lägga till den.
 

TheDude

Medlem
Gillade verkligen Tallinn-tiden.
Hur kommer det sig att jag inte får träff när jag söker på FRA-BOG i september 2024 men den dyker upp om jag söker ARN-BOG?
Screenshot 2023-09-28 at 21.06.13.png
Screenshot 2023-09-28 at 21.05.52.png
 
Toppen