Senaste nytt

Lounge i London på Heathrow

GOTBound

Medlem
Velar mellan att flyga BA eller SAS. Är loungerna likvärdiga på Heathrow?

Vart ska du åka (ARN och CPH går från T5 och GOT från T3) och vilken loungeaccess (businessbiljett eller vilken BAEC/OneWorld-status) har du tillgång till?

För att svara @lilly k så är One World loungerna överlägsna med förutsättningen One World Emerald status, sweetspot är LHR-GOT från T3 fram till sista oktober.

Semi-OT: Flyger man av en händelse Singapore Airlines First så skall deras First lounge vara riktigt bra, dock har jag inte haft möjlighet att testa denna.
 

lilly k

Medlem
Vart ska du åka (ARN och CPH går från T5 och GOT från T3) och vilken loungeaccess (businessbiljett eller vilken BAEC/OneWorld-status) har du tillgång till?
Jag åker Arlanda - Heathrow i business eller i Plus. Har ingen status. Jag ber om ursäkt för den knapphändiga informationen!
 

Tomas E

Medlem
Jag åker Arlanda - Heathrow i business eller i Plus. Har ingen status. Jag ber om ursäkt för den knapphändiga informationen!
Då tycker jag SAS blir lite bättre när det gäller just lounger. På ARN är SAS Business lounge bättre än Norrsken, som är den enda som du får tillgång till när du flyger BA. På LHR T5 är de tre BA Club Lounges (T5A North, T5A South, T5B) helt OK, men om du flyger SAS från T2 har du möjligheten att loungehoppa mellan fyra olika bolags lounger, varav jag skulle säga att åtminstone United och Singapore Airlines är bättre än BA Club-nivån.
Däremot är som bekant servicen ombord klart bättre i BA Business än i SAS Plus, eftersom Plus trots allt är premium economy även om det hanteras som business på marken (därför kommer du in i Star Alliance-loungerna och får tillgång till Fast Track).

Som @GOTBound säger så är det framför allt nivån med First-lounger som lockar inom OneWorld, och de får man tillgång till med OneWorld Emerald (t.ex. BAEC Gold) även när man inte flyger First Class.
 
Last edited:

lilly k

Medlem
Då tycker jag SAS blir lite bättre när det gäller just lounger. På ARN är SAS Business lounge bättre än Norrsken, som är den enda som du får tillgång till när du flyger BA. På LHR T5 är de tre BA Club Lounges (T5A North, T5A South, T5B) helt OK, men om du flyger SAS från T2 har du möjligheten att loungehoppa mellan fyra olika bolags lounger, varav jag skulle säga att åtminstone United och Singapore Airlines är bättre än BA Club-nivån.
Däremot är som bekant servicen ombord klart bättre i BA Business än i SAS Plus, eftersom Plus trots allt är premium economy även om det hanteras som business på marken (därför kommer du in i Star Alliance-loungerna och får tillgång till Fast Track).

Som @GOTBound säger så är det framför allt nivån med First-lounger som lockar inom OneWorld, och de får man tillgång till med OneWorld Emerald (t.ex. BAEC Gold) även när man inte flyger First Class.
Tack för utförligt svar:)
 

AABack2ARN

Medlem
Jag är inte säker på hur köläget är i terminal 2 jämfört med terminal 5 på Heathrow. troligen illa i bägge. Frågan är nog vilken av terminalerna som är minst dålig just nu när det kommer till köer med passkontroller och säkerhetskontroller. Klart verkar vara att terminal 3 är riktigt illa. Jag TROR terminal 2 är mindre dålig än terminal 5 just nu. Beror så klart på när du ska åka.
 

Sir Lemon

Medlem
BAs service är definitivt mkt bättre, iaf om du flyger business. Såväl mat och dryck som den lilla detaljen sist jag flög till London från GOT att de tog hand om min kavaj och hängde in kändes omtänksamt. När gäller lounger så har du fått mkt konstruktiv respons av vännerna här.
 

Climber

Medlem
Flyger från Heatrow i SAS Plus ikväll. Serveras det fortfarande Champagne i United Club? Har någon av loungerna bordsservering i business-delen?

Tack på förhand!
 

taxvalp

Medlem
Flyger från Heatrow i SAS Plus ikväll. Serveras det fortfarande Champagne i United Club? Har någon av loungerna bordsservering i business-delen?

Tack på förhand!

Sent svar, men Singapore Airlines har några rätter som man beställer via Q R-kod och får levererade till bordet i loungen. Rent tekniskt bordsservering men inte restaurangkänsla.
 
Toppen