Äntligen används algoritmerna till något vettigt
Förhoppningsvis kan listningarna visa bokens omslagsbild snart, vi har inte fastställt den ännu men är på god väg.
På tal om bilder, här är en från det tidiga 1970-talet som inte kommer med i boken men ändå förtjänar att visas. Idag är bakgrunden i denna vy i stort sett densamma, med brandstationen mellan bana 01/19 och 08/26 till vänster i bild. Förgrunden är dock radikalt förändrad. SAS DC-9 står parkerad ungefär där F-pirens norra gavel är idag.
Till vänster om flygplanet ses en skugga från en byggnad utanför bild. Det är den temporära stationsbyggnad som SAS använde för sin inrikestrafik till Malmö, Göteborg och Luleå som 1969 flyttade från Bromma till Arlanda. Orsaken till flytten var att SAS ville flyga DC-9 på Bromma vilket inte uppskattades av de närboende. Eftersom det skedde hastigt fick SAS först använda ett s k barracuda-tält i väntan på att den prefabricerade byggnaden blev klar våren 1970. Byggnaden hade tre ingångar och tre utgångar – en för respektive destination.
Utanför bildens nederkant fanns Arlandas dåvarande ordinarie stationsbyggnad mitt emot hangarerna. Varför kunde man inte använda den även för inrikestrafiken? undrar kanske någon. Anledningen var att dess kapacitet redan gått i taket. Den snabbt växande chartertrafiken på 60-talet skapade ständig trängsel och för att 747 ens skulle kunna trafikera Arlanda var det på villkoret att ankomst- och avgångstiderna anpassades till tider då övrig trafik var minimal. Infrastrukturen var inte anpassad till 70-talets stora flygplan vilket medförde att planeringen för en ändamålsenlig terminalbyggnad tog fart.
Chartertrafiken fick 1973 en egen byggnad i närheten av bana 01, flera kilometer från området på bilden. Den användes till hösten 1976 då Arlanda International (nuvarande Terminal 5 pir A och B) invigdes. Samtidigt flyttade all utrikestrafik dit och efter en tid lämnade SAS inrikestrafik sin temporära stationsbyggnad och tog över den gamla utrikesterminalen. Där man stannade kvar till hösten 1983 då Arlanda Inrikes (nuvarande Terminal 4) öppnades och Linjeflyg lämnade Bromma. Under andra halvan på 1980-talet uppfördes även nuvarande Terminal 3 för regionalflyget som också lämnat Bromma.
Arlanda Inrikes var underdimensionerad vilket ledde till att Inrikes 2 (nuvarande Terminal 2) invigdes 1990. Den var ursprungligen avsedd för SAS inrikestrafik, men i samband med köpet av Linjeflyg 1992 lämnade SAS byggnaden och samlade all inrikestrafik i blivande Terminal 4. Arlanda Inrikes 2 byggdes därefter om till kombinerad inrikes- och utrikesterminal och användes bland annat av Transwede. Den blev några år senare hemvist för den bortglömda flygbolagsalliansen mellan Transwede, Finnair och Lufthansa som abrupt sprack när Lufthansa 1997 bildade Star Alliance med bl a SAS.
Den temporära charterhallen användes efter 1976 som utställningslokal för Arlanda flygsamlingar och fungerade som flygmuseum till mitten av 1980-talet då den byggdes om till fraktterminal. Idag ingår den i Cargo City. Flygmuseet fick efter många om och men en egen lokal invid SAS Flight Academy och där håller man till än idag. Ett besök rekommenderas!