Senaste nytt

Kommande bok om Boeing 747 i SAS

GOTBound

Medlem
Tack för uppskattningen allesammans! Jag har ännu inte några aktiviteter planerade och vet lika lite som ni om marknadsföring m m, eftersom jag lägger all vaken fritid på att färdigställa boken. Så snart jag vet något meddelar jag i tråden, och på ett eller annat sätt kan ni få era exemplar signerade i höst :)

Märkligt att den inte går att förbeställa nu, när jag upptäckte att den låg ute hos handlarna vill jag minnas att den gick att beställa. Svenska Amazon har den tillgänglig för förbeställning ser jag, men Amazons information är ju inte alltid korrekt... 747-B Den stora vikingen : Jakobsson, Hans: Amazon.se: Böcker
tempsnip_34.png
 

rsimon

Medlem
@Hans Jakobsson du har inte gjort upp med någon bokhandlare om att du kommer några timmar signera boken, om det är i Stockholm uppskattar jag att du/de skulle få sälja minst 30-40 exemplar.
Hoppas förlaget har en aktiv marknadsföringsavdelning så att du kan få media att observera att boken släpps, varför inte i någon av morgonprogrammen i TV eller någon av alla kulturprogram.
Radions P1 program Nordegren och Epstein, Tomas Nordegren är en flygentusiast och talar ofta om när han är ut på flygresor.
Lycka till med försäljningen, det är nu du skall skörda för alla timmar som har lagts ned på att få fram boken.

Den kommer ju ges ut på Trafiknostalgiska förlaget (tnf.se) som har egen liten butik i Gamla stan i Stockholm. Förlaget är dock ett enmansföretag mer eller mindre, men kanske att Hans kan göra upp något litet event med förläggaren?
 
Den kommer ju ges ut på Trafiknostalgiska förlaget (tnf.se) som har egen liten butik i Gamla stan i Stockholm. Förlaget är dock ett enmansföretag mer eller mindre, men kanske att Hans kan göra upp något litet event med förläggaren?

Jag ska se vad jag kan göra till hösten. Jag vill gärna göra något för er här på forumet som tack för all uppmuntran :) på ett eller annat sätt.
 

Äntligen används algoritmerna till något vettigt :D Förhoppningsvis kan listningarna visa bokens omslagsbild snart, vi har inte fastställt den ännu men är på god väg.

På tal om bilder, här är en från det tidiga 1970-talet som inte kommer med i boken men ändå förtjänar att visas. Idag är bakgrunden i denna vy i stort sett densamma, med brandstationen mellan bana 01/19 och 08/26 till vänster i bild. Förgrunden är dock radikalt förändrad. SAS DC-9 står parkerad ungefär där F-pirens norra gavel är idag.

Till vänster om flygplanet ses en skugga från en byggnad utanför bild. Det är den temporära stationsbyggnad som SAS använde för sin inrikestrafik till Malmö, Göteborg och Luleå som 1969 flyttade från Bromma till Arlanda. Orsaken till flytten var att SAS ville flyga DC-9 på Bromma vilket inte uppskattades av de närboende. Eftersom det skedde hastigt fick SAS först använda ett s k barracuda-tält i väntan på att den prefabricerade byggnaden blev klar våren 1970. Byggnaden hade tre ingångar och tre utgångar – en för respektive destination.

Utanför bildens nederkant fanns Arlandas dåvarande ordinarie stationsbyggnad mitt emot hangarerna. Varför kunde man inte använda den även för inrikestrafiken? undrar kanske någon. Anledningen var att dess kapacitet redan gått i taket. Den snabbt växande chartertrafiken på 60-talet skapade ständig trängsel och för att 747 ens skulle kunna trafikera Arlanda var det på villkoret att ankomst- och avgångstiderna anpassades till tider då övrig trafik var minimal. Infrastrukturen var inte anpassad till 70-talets stora flygplan vilket medförde att planeringen för en ändamålsenlig terminalbyggnad tog fart.

Chartertrafiken fick 1973 en egen byggnad i närheten av bana 01, flera kilometer från området på bilden. Den användes till hösten 1976 då Arlanda International (nuvarande Terminal 5 pir A och B) invigdes. Samtidigt flyttade all utrikestrafik dit och efter en tid lämnade SAS inrikestrafik sin temporära stationsbyggnad och tog över den gamla utrikesterminalen. Där man stannade kvar till hösten 1983 då Arlanda Inrikes (nuvarande Terminal 4) öppnades och Linjeflyg lämnade Bromma. Under andra halvan på 1980-talet uppfördes även nuvarande Terminal 3 för regionalflyget som också lämnat Bromma.

Arlanda Inrikes var underdimensionerad vilket ledde till att Inrikes 2 (nuvarande Terminal 2) invigdes 1990. Den var ursprungligen avsedd för SAS inrikestrafik, men i samband med köpet av Linjeflyg 1992 lämnade SAS byggnaden och samlade all inrikestrafik i blivande Terminal 4. Arlanda Inrikes 2 byggdes därefter om till kombinerad inrikes- och utrikesterminal och användes bland annat av Transwede. Den blev några år senare hemvist för den bortglömda flygbolagsalliansen mellan Transwede, Finnair och Lufthansa som abrupt sprack när Lufthansa 1997 bildade Star Alliance med bl a SAS.

Den temporära charterhallen användes efter 1976 som utställningslokal för Arlanda flygsamlingar och fungerade som flygmuseum till mitten av 1980-talet då den byggdes om till fraktterminal. Idag ingår den i Cargo City. Flygmuseet fick efter många om och men en egen lokal invid SAS Flight Academy och där håller man till än idag. Ett besök rekommenderas!

747ARN.jpg
 
Intressant att Flygplan KORT verkar ha fel angående antalet besättningsmedlemmar. Det var väl först på -400 som det inte längre var nödvändigt med en navigatör i cockpit?

Det stämmer, men du tänker nog på färdmekaniker :) Navigatörerna försvann redan i början av 1970-talet, SAS sista lämnade DC-8 1975.

Bilden som används i Flygplankort är för övrigt densamma som nedanstående med Knut Viking som lyfter från Kastrup ca 1984. Bild i SAS Museets arkiv.
SE-DFZ, delv. 1979 until 1983 in SAS service. Takeoff fom Copenhagen 1983.jpg
 

GOTBound

Medlem
Aningens offtopic kanske men under ett besök på Flygvapenmuseum i Söderhamn (före detta F15) tidigare idag så noterades att Boeing 747 illustrerades av en av SAS flygplan i utgåvan av Flygplan KORT anno 1987.

Visa bifogad bild 131191


Visa bifogad bild 131192


Visa bifogad bild 131193
Bra dokumentation för att undvika colletral damage... jobbigt om en Viggen/Draken pilot misstaget en 747:a för en Tu-95:a :eek:
Sovjetpiloterna misslyckades ju med läsandet som bekant i sin motsvarande kortbok1983.
 
Toppen