Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

agehall

Medlem
Så i ditt fall känns det rätt självklart att det blir mer än 3h försening och att du då ska ha rätt till 600€ kompensation per person då det ställts in pga tekniska problem.
Nu spelar det inte så stor roll i det här fallet, men det vi pratar om är en typ 3 flight enligt EU261/2004 och där krävs 4h försening, inte 3h, för att få ut full ersättning. 3h försening gör att flighten anses inställd och därmed har man rätt till ersättning men det krävs 4h försening för att få ut full ersättning. Det är ganska rörigt och det gäller att hålla ordning på vilka tider som gäller för vad.
 

Brandten

Medlem
Tydligen bara 45 min sen SK935 igår som dock landade 2h sent...? Motvind?

Instagram

Piloterna verkar iallafall tycka det var bra och tackade sitt crew. Bra svar också på frågan om hur SAS löser aircraft change....

De har nog inte läst den här tråden. :)
 

KalleSus

Medlem
Inte heller någon aircraft change den senaste veckan, varken på 935 eller 953...
(för såvitt man inte ändrade tillbaka till inkommande maskin, vilket förstås är helt möjligt)
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Inte heller någon aircraft change den senaste veckan, varken på 935 eller 953...
Konstigt...
29796f215618918005256949311ec196.jpg


Hur som helst, det jag tyckte var lite kul var bara hur de ofta förminskar problemet med inställda / försenade flighter vilket ändå händer ganska ofta om man ska tro den här tråden.
 

KalleSus

Medlem
Efter att ha funderat en stund så tror jag att jag förstår hur det hela har gått till.
LN-RKH och LN-RKO kom båda in till Kastrup i går morse. RKH från MIA och RKO från EWR.

Troligen skulle skifte ha skett mellan dessa två maskiner så att RKO skulle ta 953 till MIA. Något problem (troligen tekniskt) gjorde att RKO fick ställas. Då gjordes ett snabbt byte så att RKH (som skulle flyga som 909) fick fortsätta att vara Miamipendlaren. 909 tursattes senare med en 340, OY-KBC.

Och här börjar jag förstå vad Björnpilot menar med teamwork. Ett sent skifte innebär ju en hel del för alla inblandade - inte bara för den flygande personalen utan även för gatepersonal etc.

Så det är nog bara att delta i applåderandet!
 
Toppen