Senaste nytt

Inofficiell träff innan Diamond/Pandion event i Köpenhamn 11/10-2023

Taggen

Medlem
Anko la också ut texten när det gällde Star:
1. De har inte släppt in oss i något Joint Venture
2. "Några stora" bolag i Star har stora krav och SAS får ibland nackdelar och inga fördelar av alliansen,

Min personliga tolkning av resonemanget var att det inte är level playing field och att några bolag har fritt fram att operera på SAS marknad medan SAS inte kommer in på deras marknader. Man tänker ganska lätt på LH

I den nya alliansen ska SAS in i JV direkt och han kallade JVs för "money making machines".
Han sa också att "JV-huvudkontor" är i AMS och att han räknade med att SAS personal som jobbar med revenue management kommer att flytta dit.
Mycket intressant. Som någon tidigare nämt så kanske SAS trots allt får en högre status i SkyTeam än Star. En knäpp på näsan kanske tyskarna trots allt förtjänar.
 

Tomas E

Medlem
Finns det krav på harmoniserade priser? Delar man inte bara på alla intäkter och utgifter?
Har ingen aning om hur ett typiskt long haul JV-avtal faktiskt är skrivet (och jag antar att de inte är offentliga), men eftersom de väl kräver någon form avmyndighetsgodkännande utgör de väl potentiellt någon form av konkurrensbegränsning? Och hur ska det bli en "money making machine" om inte de genomsnittliga priserna går upp (vinst enbart genom högre kabinfaktor?) och varför skulle revenue management-folk från SAS flytta till JV-kontoret om de inte alls skulle koordinera prissättningen? :)
 

palmen

Moderator
Har ingen aning om hur ett typiskt long haul JV-avtal faktiskt är skrivet (och jag antar att de inte är offentliga), men eftersom de väl kräver någon form avmyndighetsgodkännande utgör de väl potentiellt någon form av konkurrensbegränsning? Och hur ska det bli en "money making machine" om inte de genomsnittliga priserna går upp (vinst enbart genom högre kabinfaktor?) och varför skulle revenue management-folk från SAS flytta till JV-kontoret om de inte alls skulle koordinera prissättningen? :)
Tanken är väl också att man ska konkurrera med Star Alliance JV, då kan det ju vara bra med ett "billigare" alternativ som driver kunder pga pris.
 

mha321

Medlem
Nja inte säkert han nämnde också att över 40% var ej revenue biljetter på SAS US flighterna i Biz.
Inte förvånande, då det är där EB folk får bäst bang for the buck såklart. Dessutom räknar han kanske in plusgrade:ade folk i "non revenue" där? Båda dessa är ju faktiskt biljetter som SAS tjänar pengar på. Utöver det är det väl en del non-rev i form av stsandby crew och ID, men de kan ju knappast utgöra 40%.

Undrar vad den siffran blir på BKK när de kan analysera den efter något år :)
 

intuition

Medlem
Inte förvånande, då det är där EB folk får bäst bang for the buck såklart. Dessutom räknar han kanske in plusgrade:ade folk i "non revenue" där? Båda dessa är ju faktiskt biljetter som SAS tjänar pengar på. Utöver det är det väl en del non-rev i form av stsandby crew och ID, men de kan ju knappast utgöra 40%.

Undrar vad den siffran blir på BKK när de kan analysera den efter något år :)
jag uppfattade siffran som i genomsnitt all longhaul. Den kom som ett svar på "varför får jag aldrig complimentary upgrade" *)
Anko sa så först att 42% av kabinen i snitt är upgrade, korrigerade till att säga det är ej-revenue och min förståelse av siffran är att det avser samtliga biljetter som inte sålts som publicerade J-fare biljetter (dvs award, betalda upgrades, complimentary upgrades, personal-biljetter osv osv.
Men långt från att 42% av kabinen skulle vara "gratis" - det hade varit en ohygglig siffra.
Personlig gissning är att plusgrade är en ganska stor del av detta .

*) Relativt gnälligt från en del kunder om varför sas inte ger de mer gratis eftersom de är så ohyggligt bra kunder
 

intuition

Medlem
Har ingen aning om hur ett typiskt long haul JV-avtal faktiskt är skrivet (och jag antar att de inte är offentliga), men eftersom de väl kräver någon form avmyndighetsgodkännande utgör de väl potentiellt någon form av konkurrensbegränsning? Och hur ska det bli en "money making machine" om inte de genomsnittliga priserna går upp (vinst enbart genom högre kabinfaktor?) och varför skulle revenue management-folk från SAS flytta till JV-kontoret om de inte alls skulle koordinera prissättningen? :)
Money making machine kan vara utifrån risken, att det enskilda bolaget inte behöver sätta in t.ex en daglig avgång på en sträcka och ta fulla kostnader men kan ändå få del i intäkterna?
Men absolut, för oss utomstående var det otydligt varför JV per automatik skulle tjäna pengar.
 
Toppen