Senaste nytt

Inofficiell träff innan Diamond/Pandion event i Köpenhamn 11/10-2023

Fyller på vad jag snappade upp. I princip inget nytt mot vad som har sagts tidigare. Hoppas att ni står ut med råa anteckningar:

Lämnar Star Alliance:
================
Plug-in into Sky team, pax will spent more time in AMS, rather than FRA. Det sades också att CPH kommer att stärkas pga av restriktioner och kapacitetsbrist i AMS.

Network
=======
Bangkok fortsätter som idag. Uppfattade att man kommer att försöka utöka linjen. Nya destinationer utlovas nästa sommar. Dessutom nämndes new exciting news for Copenhagen utöver Bangkok.

Nya alliansen med SkyTeam ger tillgång till nya hubbar. Man pratade varmt om AeroMexico, Delta hubbarna.

En i publiken ställde fråga gällande möjligheterna att behålla Canada som destinationsland. Enligt Anko håller man på att diskutera bilaterala avtal med bland annat AirCanada. Under minglet nämndes även utökat samarbete med Etihad. Kan även bli fler bilaterala avtal för att kunna nå Asien/Australien. Om man får spekulera lite så förefaller det finnas öppning mot Delhi, Seoul.

En i publiken undrade på vilket sätt skandinaver ska kunna nå Tyskland som är Nordens viktigaste handelspartner. Anko svarade att SAS avser att utöka trafiken då LH inte längre kommer att kunna ha åsikter/restriktioner. Min tolkning är att SAS avser att öka konkurrensen mellan bolagen.

Utbud i Lounge:
============
En i publiken undrade när SAS ska förbättra matutbudet i loungen. Frågan resulterade i massa applåder från publiken. Svaret blev att saken diskuteras och är kopplat till budget 2024. Det avslöjades att vi kommer att se förändringar i CPH loungen. Ingen game changer, men en klar förbättring. Det sades inget om ARN eller om OSL.

LifeTime Diamond
==============
Upprepades att frågan har diskuterats internt på SAS men att inget kommer att ske i närtid. Däremot avser man att differentiera Diamond och Guld ytterligare. 01-nov öppnar en särskild kundtjänst för Diamonds, vilket är känt för de flesta vid det här laget.
Tack för bra sammanfattning.
 

henke12

Medlem
Fyller på vad jag snappade upp. I princip inget nytt mot vad som har sagts tidigare. Hoppas att ni står ut med råa anteckningar:



LifeTime Diamond
==============
Upprepades att frågan har diskuterats internt på SAS men att inget kommer att ske i närtid. Däremot avser man att differentiera Diamond och Guld ytterligare. 01-nov öppnar en särskild kundtjänst för Diamonds, vilket är känt för de flesta vid det här laget.
det är väl precis tvärtemot vad som sas i Stockholm där det utlovades bu eller bä inom ”några månader”?
 

intuition

Medlem
En intressant grej, där Anko verkade ad-libba produkt-utveckling med publiken som bollplank:

Hur många vill ha någon form av business class tillbaka på shorthaul vs hur många är helt nöjda med "180 likadana platser och minimal service"

Det sista alternativet vann lätt. Men Anko gav inte upp:

Hur många skulle vilja se 3 rader med garanterat fritt mitt säte, kanske lite bättre mat , service? Priset går upp såklart, men vad tror ni?
Fler händer än innan kom upp.

Jag tyckte det var intressant att höra och detta låter som att de kan tänka sig en hel del nytt i detta nya Sas
 
En sak till som vi fick reda på i slutet av EB killen. För LTG hade man planer på att man började på 45000 vid sin period start för att kunna samla vidare till Diamond.

Det låter som en bra idé för att motivera fortsatt flygande med SAS. Det är nog ganska många som, liksom jag, kommer upp i 65-70 tusen poäng på ett år, dvs. klarar guld med god marginal, men är ändå en bit från nästa nivå. När man då når LTG så finns det faktiskt inget riktigt incitament för att fortsätta med SAS utan det räcker med att hitta billigast möjliga biljett inom alliansen. På det här sättet så skulle man skapa incitament för att fortsätta.
 
Det låter som en bra idé för att motivera fortsatt flygande med SAS. Det är nog ganska många som, liksom jag, kommer upp i 65-70 tusen poäng på ett år, dvs. klarar guld med god marginal, men är ändå en bit från nästa nivå. När man då når LTG så finns det faktiskt inget riktigt incitament för att fortsätta med SAS utan det räcker med att hitta billigast möjliga biljett inom alliansen. På det här sättet så skulle man skapa incitament för att fortsätta.
Verkligen!
 

mha321

Medlem
En sak till som vi fick reda på i slutet av EB killen. För LTG hade man planer på att man började på 45000 vid sin period start för att kunna samla vidare till Diamond.
Det låter som en riktig usel idé tycker jag, även om det skulle hjälpa mig. Problemet är ju inte att sas har för *få* status kunder. Gör man så så är det kanske dags för ytterligare en nivå, över diamond, för de som faktiskt flyger?
 

intuition

Medlem
Under en annan fråga sa Anko
Jag har jobbat på 5 flygbolag. Vände sig till sin nya wingman Paul CCO ? Som också avverkat 5.

Först fick jag lite känslan att Anko kan tänka sig att dra vidare när dealen är i hamn . Men han sa också flera gånger "I've ONLY been here 2 years" och verka ha mycket energi och idéer och framförallt gillar att framträda och peppra kunder och medarbetare.

Efteråt i minglet sa En i personalen också "visst är han bra på att få alla att lyssna och bli engagerade" och "en del av de andra gubbarna är ju sömnpiller"

Så det känns lite som att han vill stanna en längre tid och det är nog väldigt bra för sas
 
Toppen