Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

flum

Medlem
Fick även 2100 poäng för ARN-IST (1374 mi) vilket ju är 150% som @DrMiles hävdar. Nåt skumt pågår här!
 

Steve

Medlem
(Kanske självmål då jag anar svaret men vill gärna ha experternas råd)
Är det endast total flygsträcka som beräknas eller ger fler stopp mer i poäng?
Exempel: jag ska flyga Arlanda-Boston t/r, kommer sannolikt välja SAS för att maximera poäng, ger det mer att flyga Boston-Washington-Köpenhamn- Arlanda (4298 miles) jämfört med Boston-Chicago-Arlanda (5139 miles)?
Inrikesflygen är med United och över atlanten SAS.
 

fcx

Medlem
(Kanske självmål då jag anar svaret men vill gärna ha experternas råd)
Är det endast total flygsträcka som beräknas eller ger fler stopp mer i poäng?
Exempel: jag ska flyga Arlanda-Boston t/r, kommer sannolikt välja SAS för att maximera poäng, ger det mer att flyga Boston-Washington-Köpenhamn- Arlanda (4298 miles) jämfört med Boston-Chicago-Arlanda (5139 miles)?
Inrikesflygen är med United och över atlanten SAS.

Rent generellt ger fler stopp mer poäng, men också längre sträcka. Här har du hittat ett annorlunda fall där fler stopp ger kortare sträcka, så då får man ta fram tabellen och räkna. Jag utgår från att det är i Economy (och enbart ena vägen):

Boston-Washington-Köpenhamn-Arlanda = 600 + 4100 + 500 = 5200 p
Boston-Chicago-Arlanda = 870 + 4300 = 5170 p

På United får du en poäng per mile, men minimum 600 p. På SAS är det fasta belopp per sträcka.

EuroBonus partners - SAS earn points chart - SAS
EuroBonus partners - United - SAS

(Skulle du ha guldstatus på SAS blir förhållandet lite annorlunda. 6350 p via CPH mot 6245 p på direktflyget.)
 

Steve

Medlem
Rent generellt ger fler stopp mer poäng, men också längre sträcka. Här har du hittat ett annorlunda fall där fler stopp ger kortare sträcka, så då får man ta fram tabellen och räkna. Jag utgår från att det är i Economy (och enbart ena vägen):

Boston-Washington-Köpenhamn-Arlanda = 600 + 4100 + 500 = 5200 p
Boston-Chicago-Arlanda = 870 + 4300 = 5170 p

På United får du en poäng per mile, men minimum 600 p. På SAS är det fasta belopp per sträcka.

EuroBonus partners - SAS earn points chart - SAS
EuroBonus partners - United - SAS

(Skulle du ha guldstatus på SAS blir förhållandet lite annorlunda. 6350 p via CPH mot 6245 p på direktflyget.)
tack, är silver idag men jagar febrilt för att förhoppningsvis vara guld när det är dags att åka.
 

Steve

Medlem
Så varje enskild flight läggs ihop när det gäller kvalificerande till nästa nivå? Då är det ju mer intressant än några hundra poäng hit eller dit...
 

ekf

Medlem
Så varje enskild flight läggs ihop när det gäller kvalificerande till nästa nivå? Då är det ju mer intressant än några hundra poäng hit eller dit...

Mja, du kan ju kvalificera på antingen *A-poäng eller enskilda flighter med SAS.

För att bli guld måste du få 50000 poäng på *A-flyg ELLER flyga 50 ben (sträckor) med SAS-group (SAS, Blue1, Wideroe).

Se mer här: EuroBonus medlemsniver - SAS

Nu gav ju vägen via CPH både fler kvalificerande ben och fler poäng som fcx så fint räknade ihop...
 
Så varje enskild flight läggs ihop när det gäller kvalificerande till nästa nivå? Då är det ju mer intressant än några hundra poäng hit eller dit...
Du kan kvalificerar antingen på poäng (50,000 för guld) eller enkelresor (50 stycken för guld). Så beroende på resmönster så kan ju något av alternativen vara lämpligare än det andra.

Edit: Liiite för långsam ;)
 

fcx

Medlem
Du kan kvalificerar antingen på poäng (50,000 för guld) eller enkelresor (50 stycken för guld). Så beroende på resmönster så kan ju något av alternativen vara lämpligare än det andra.

Edit: Liiite för långsam ;)

Att kvalificera på antalet resor är imho betydligt svårare än att kvalificera på poäng, om man inte pendlar inrikes :)

Flyger man via CPH måste du då även betala skatter och avgifter för den extrasträckan, vilket gör att det, i det här fallet, inte är ett kostnadseffektivt sätt att tjäna in poäng. Lägg de hundralapparna i en burk i stället och när du har fått ihop 2000 kr åker du från Stockholm ner till Spanien, Italien eller Grekland i Plus och inkasserar 10000 poäng!
 

ekf

Medlem
Flyger man via CPH måste du då även betala skatter och avgifter för den extrasträckan, vilket gör att det, i det här fallet, inte är ett kostnadseffektivt sätt att tjäna in poäng.

Hur mycket de båda alternativen kostar beror väl på vilka bokningsklasser som råkar vara öppna för bokning de datum som är aktuella? Jag håller det i alla fall inte för helt osannolikt att den längre vägen kan ha samma pris eller lägre än den mer direkta rutten, folk tenderar ju att vilja betala mer för kortare/snabbare väg.
Sedan får man ju naturligtvis även väga in den extra tid det tar att ta den längre vägen och se om man tycker det är värt det totalt sett.. Det beror kanske lite på hur nära kvalificeringsgränsen man ligger...
 
Toppen