Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Mr Basic

Medlem
Fick papper i lådan förra veckan, på årets första intjänade voucher. Kolla inställningar för kommunikation när man är inloggad via amex hemsida.
Fram tills ifjol (2021) hade jag alltid fått pappers-voucher via postlådan, då kom endast den digitala. Spelar ingen större roll men har själv inte ändrat några inställningar.
Får se vad som händer i år, 2022 borde skickas ut under maj? :rolleyes:
 

Adba

Medlem
Med största sannolikhet blackout båda påskveckorna.
Och det går inte blanda klasser mellan resenärerna på en bokning, alla måste flyga exakt samma. Det blir i så fall 2 bokningar.

Det blev bokning med Austrian via Vienna. Hittade fem business torsdag 30/3 -23, en vecka innan skärtorsdagen och påsk.
Min 2-1 AMEX voucher fungerade inte online, fick ringa, snabbt och smidigt fixades det.
 

palmen

Moderator
Det blev bokning med Austrian via Vienna. Hittade fem business torsdag 30/3 -23, en vecka innan skärtorsdagen och påsk.
Min 2-1 AMEX voucher fungerade inte online, fick ringa, snabbt och smidigt fixades det.
Veckan innan påskhelgen brukar inte räknas till påsk blackout. Bra fynd med 5 Business, kommer bli bra det där.
 

JacobGBG

Medlem
Det känns som en oproportionerlig del av all diskussion om award just nu rör ombokningar via Turkish. Känslan är att man ska undvika dom om man vill göra väldigt hårt satta planer.
 

toer00

Medlem
Hej,
Jag borde kanske ha förbättrat min danska men men…

Jag har en bokning med SAS business ARN-CPH-SFO nu i juli och pga av den del hotellrelaterade issues så valde jag att lägga på sträckan SFO-SBA (Santa Barbera) och ringde SAS och fick parata med en danska kvinna (trevlig, men hon pratade danska och jag svenska) fick då ett nytt segment i min bokning med UA ekonomi (X-klass, I-klass fanns inte) med avgång 4 timmar efter ankomst till SFO. Grejen var att iom att Santa Barbera är inrikes i USA, så räknade jag med inte behöva offra några nya poäng. Men nu såg jag till min förfäran att SAS hade dragit 84 000 poäng . Efter lite kontrollräkning upptäckte jag att det som var en SAS FlyPremium bokning (flyg i Businesss, betala för GO) som blivit konverterad till en Star Alliance full Business för 2 pers…Den biten hade jag missat, språkförbistringar…

När goda råd dyra, enligt SAS Star Alliance on-Line bokning så får jag betala 2*15 000 p = 30 000 P för denna sträcka separat (platser finns fortfarande).

- Om jag ringer och bokar bokar av SFO-SBA så borde jag väl få tilllbaka mina 84 000 p (någon som har erfarenhet)?
- Jag bokar SFO-SBA separat on-line, Nackdelen separat bokning…men 4 timmar borde väl räcka i SFO?
- Om jag är rätt påläst skall man kunna checka in bagaget igen för Inrikes USA i SFO och i ett område som benämns ”Connection flights”, men det kräver väl att bagage är taggat till SBA?, någon som har erfarenhet om SAS brukar gå med på att tagga hela vägen, speciellt när det är 2 st SAS bokningar om än separata?
- Någon som vet om UA brukar släppa I-klass närmare inpå avgångsdatum?
- Går det att uppgradera med ”cash” från X-klass till First på UA?
 
Last edited:

palmen

Moderator
1. Ja du bör få tillbaka mellanskillnaden och bör även betala 150 kronor avgift per person i ändring.
2. Borde är nyckelordet i den meningen, finns inga garantier. Är allt i tid och immigration fungerar normalt hinner du. Annars riskerar du att få fixa nya biljetter.
3. Ja det kräver att bagaget är incheckat. Då det är två olika bokningar som troligtvis har olika regler för bagage så är det långt ifrån säkert att sas checkar in dig på nästa bolag. Mest troligt är att de inte gör det, det är ditt ansvar att lösa på separata biljetter med annat bolag.
4. Brukar och brukar. Möjligheterna finns, men det är individuellt per flight så går inte säga generellt. Det är extremt mer vanligt att det inte öppnas upp I.
5. Ja, i mån av plats och om UA är villiga att sälja på just denna flight. Brukar finnas erbjudande vid checkin eller i appen.
 

freppa87

Medlem
- Jag bokar SFO-SBA separat on-line, Nackdelen separat bokning…men 4 timmar borde väl räcka i SFO?

Låter väl tight skulle jag säga. Säg att flyget är någon timme sen och sen lite köer och vips är det omöjligt att klara bytet. Jag har en liknande bokning i Oktober (iofs LAX) med 9h mellan bokningarna som jag känner är minimum. Men allt är ju förstås hur riskbenägen man är och hur stort problem det blir om man missar. San Fransisco - Santa Barbara är bara ca 5h att köra, kanske en bra backup? Köpa nya biljetter samma dag kan bli en dyr historia, kolla bara vad det kostar att boka idag (250-300$ per biljett enkel) och tänk dig sen mitt i sommaren. Finns kanske en risk också att det inte ens finns några biljetter kvar?
 

mha321

Medlem
- Jag bokar SFO-SBA separat on-line, Nackdelen separat bokning…men 4 timmar borde väl räcka i SFO?

Jag utgår ifrån att detta är samma resa som du skrev om i tråd om hyrbilar? Isåfall, är det inte enklare att hyra bilen på Sfo och köra ner? 5 timmars körning vs 4 timmars marginal + 1 timmes flyg - och då är 4 timmar absolut minimum skulle jag tycka. Dessutom en trevlig sträcka att köra även om man gjort det förut.. Och slutligen slipper du ju då undan ditt problem med att det inte finns någon sixt I Santa Barbara, utan får hela flottan från Sfo att välja från.
 

palmen

Moderator
Jag utgår ifrån att detta är samma resa som du skrev om i tråd om hyrbilar? Isåfall, är det inte enklare att hyra bilen på Sfo och köra ner? 5 timmars körning vs 4 timmars marginal + 1 timmes flyg - och då är 4 timmar absolut minimum skulle jag tycka. Dessutom en trevlig sträcka att köra även om man gjort det förut.. Och slutligen slipper du ju då undan ditt problem med att det inte finns någon sixt I Santa Barbara, utan får hela flottan från Sfo att välja från.
Jag skulle dock absolut inte rekommendera att sätta sig 5h och köra bil direkt efter en 11h flygning, även om man hållit intaget av alkohol till 0. Man kommer bli trött och väldigt stor risk för dåliga beslut i trafiken. Bättre i så fall att stanna en natt och köra ner dagen efter, eller tom köra 5-6 på morgonen då man ändå lär vakna tidigt.
 
Toppen