Hej,
Jag borde kanske ha förbättrat min danska men men…
Jag har en bokning med SAS business ARN-CPH-SFO nu i juli och pga av den del hotellrelaterade issues så valde jag att lägga på sträckan SFO-SBA (Santa Barbera) och ringde SAS och fick parata med en danska kvinna (trevlig, men hon pratade danska och jag svenska) fick då ett nytt segment i min bokning med UA ekonomi (X-klass, I-klass fanns inte) med avgång 4 timmar efter ankomst till SFO. Grejen var att iom att Santa Barbera är inrikes i USA, så räknade jag med inte behöva offra några nya poäng. Men nu såg jag till min förfäran att SAS hade dragit 84 000 poäng . Efter lite kontrollräkning upptäckte jag att det som var en SAS FlyPremium bokning (flyg i Businesss, betala för GO) som blivit konverterad till en Star Alliance full Business för 2 pers…Den biten hade jag missat, språkförbistringar…
När goda råd dyra, enligt SAS Star Alliance on-Line bokning så får jag betala 2*15 000 p = 30 000 P för denna sträcka separat (platser finns fortfarande).
- Om jag ringer och bokar bokar av SFO-SBA så borde jag väl få tilllbaka mina 84 000 p (någon som har erfarenhet)?
- Jag bokar SFO-SBA separat on-line, Nackdelen separat bokning…men 4 timmar borde väl räcka i SFO?
- Om jag är rätt påläst skall man kunna checka in bagaget igen för Inrikes USA i SFO och i ett område som benämns ”Connection flights”, men det kräver väl att bagage är taggat till SBA?, någon som har erfarenhet om SAS brukar gå med på att tagga hela vägen, speciellt när det är 2 st SAS bokningar om än separata?
- Någon som vet om UA brukar släppa I-klass närmare inpå avgångsdatum?
- Går det att uppgradera med ”cash” från X-klass till First på UA?