Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

brodd

Medlem
Delar på inläggen då detta är en On-Topic-fråga.

En bekant vill boka en awardresa med SAS Intra-Europa för han och sambon samt lillen som är under året gammal. Hur går man tillväga där kan man boka på hemsidan och sen ringa in och lägga till infant, går det att lägga till vid bokning på nätet eller bör man ringa in för hela bokningen?

Jag har bokat flera awards med INF via sas.se, både med och utan 2-4-1. Har aldrig haft några problem (förutom att välja plats då, vilket tydligen bara går att göra på classic.sas.se).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

chazzie

Medlem
För övrigt innovativt sätt att höja sin egen post count @chazzie - dela på inläggen. Den ska jag komma ihåg för egen del!!

Det var faktiskt inte avsikten men jag insåg att det var en positiv biverkan av min iver att svara i första inlägget :)

Jag har bokat flera awards med INF via sas.se, både med och utan 2-4-1. Har aldrig haft några problem (förutom att välja plats då, vilket tydligen bara går att göra på classic.sas.se).

Tackar, då ska vi nog kunna få iväg dem på en liten tripp under våren!
 

Olle K

Medlem
Någon som har erfarenhet av att Asiana släpper till fler awardbiljetter i First närmare avresan? Ska flyga min första Amex 241 resa i november till Seoul i business med Lufthansa dit och Asiana hem. Bokade resan för någon dag sedan. Sträckan som är aktuell för mig med Asiana är Seoul-Frankfurt.
 
Någon som har erfarenhet av att Asiana släpper till fler awardbiljetter i First närmare avresan? Ska flyga min första Amex 241 resa i november till Seoul i business med Lufthansa dit och Asiana hem. Bokade resan för någon dag sedan. Sträckan som är aktuell för mig med Asiana är Seoul-Frankfurt.
Jag har bara sett 2 platser på FRA-ICN och ICN-FRA
Asiana verkar ha fler än 2 platser på ICN-LAX och LAX-ICN, här har jag sett som max 6 platser
 

v00peter

Medlem
verkar stämma att de inte flyger under vintern som kommer på hemsidan (austrians) ruttas förslagen via FRA, ZRH, ORD, EWR YYZ etc.
Även på expertflyer visas rutterna på detta vis, inget med OS (Austrian till MIA).

Det är lite udda att de inte hört av sig, men de kanske har nån planerad ombokning på gång.
Vad du kan kräva (även om biljetten är en award) är ett liknande alternativ. det kan dock innebära att de kanske ruttar dig GOT-VIE-FRA-MIA beroende på platser. Kan tänka mig att de främst vill lösa det inom Lufthansagruppen.
Jag hade kontaktat dem (igen) och frågat vad de ämnar göra åt din bokning? Kanske kan ni åka GOT-FRA-MIA till exempel.
Förde ni ingen diskussion om alternativ när du pratade med dem senast?

Se till att kolla lite alternativ, kanske inte bara där det finns awardplatser utan businessplatser över huvudtaget och var beredd med lite förslag. Flygbolagen ser främst om sitt egens hus, du måste se om ditt. Att komma påläst och förberedd till en diskussion är alltid bäst.

Vilka specifika datum rör det sig om? Jag (eller någon annan) kan säkert hjälpa dig kolla availability på expertflyer om du inte själv har tillgång.

Väldigt få rättigheter då det kommer mer än 14 dagar före avresa så du har rätt till ombokning, pengarna tillbaka och avbokning
Läs gärna själv artikel 5 i 261/2004 så står det i klarspråk vad som gäller
EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Ombokning kommer bli till något i mån av tillgänglighet som award om du ändrar själv.
Här kan du ju hoppas på att Austrian bokar om dig till något annat som du dock kan välja att tacka nej till och ta en avboknign istället. DÅ lär ni bokas om till en revenue bokning så det kan bli jackpott för er. Det här är den största "faran" med awards då man blir rätt utelämnad. Observera att det är Austrian som ska boka om dig, inte SAS.

Tar upp mitt case igen i förhoppning om ytterligare visa ord från er med erfarenhet.
Ringde Austrian (två olika personer hos dem), men de menade att jag skulle vända mig till min "Travel agency" eftersom canceleringen var så pass långt i förväg. Vände mig då till SAS, men svaret jag fick var då dessvärre att jag kunde bokas om till en flight 3 dagar tidigare, men då i Economy eller så kan jag avboka hela resan (vilket inte är ett alternativ eftersom diverse flyg, kryssning, hyrbil och hotell är bokat i USA och karribien).
Så, har man något alternativ till det som SAS säger? Skall man hoppas på att det släpps awardbiljetter till dagen vi skall resa eller dagen innan? Ska man kanske börja leta economyawardbiljetter och försöka uppgradera dessa (om nu awardbiljetter kan uppgraderas). Eller bara bryta ihop? :)
 

Berglund

Medlem
1. Se till att ha något flyg överhuvudtaget bokat, så att du inte står helt utan!
Om det sedan är en poängbokning eller full flex betald biljett, spelar ingen roll. Sabba inte det här, se till att det under alla omständigheter blir en resa och att ni kommer iväg.

2. SAS får ju inte fler awardstolar bara för att något annat bolag ändrar i sitt schema. Det är ganska oklart vad för ”alternativ till det SAS säger” som du förväntar dig?

3. Hoppas på fler awardstolar kan man alltid men är ni flera stycken så hade jag inte hållit andan...
 
Tar upp mitt case igen i förhoppning om ytterligare visa ord från er med erfarenhet.
Ringde Austrian (två olika personer hos dem), men de menade att jag skulle vända mig till min "Travel agency" eftersom canceleringen var så pass långt i förväg. Vände mig då till SAS, men svaret jag fick var då dessvärre att jag kunde bokas om till en flight 3 dagar tidigare, men då i Economy eller så kan jag avboka hela resan (vilket inte är ett alternativ eftersom diverse flyg, kryssning, hyrbil och hotell är bokat i USA och karribien).
Så, har man något alternativ till det som SAS säger? Skall man hoppas på att det släpps awardbiljetter till dagen vi skall resa eller dagen innan? Ska man kanske börja leta economyawardbiljetter och försöka uppgradera dessa (om nu awardbiljetter kan uppgraderas). Eller bara bryta ihop? :)
Ekonomi-awards ska du undvika. För det mesta går det inte heller att uppgradera dessa, och när det väl gör det så blir det mycket dåligt pang för pengarna.

Jobbigt läge hursom - jag hade nog försökt ta det där med Austrian några vändor till och hoppas på deras välvilja. Har du fått någon info från dem eller från SAS? Eller har det bara varit proaktivt från din sida?
 
Toppen