Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

agehall

Medlem
När jag ringer för att lägga till en hemresa säger handläggaren att det först överhuvudtaget inte går. Efter lite upplysning från min sida att det antagligen är möjligt och lite knapprande från handläggaren så säger han att det är möjligt men att jag har ringt ombokningsväxeln och jag borde ha ringt eurobonusväxeln istället för han kan tydligen inte göra detta.
Vilka växlar pratar du om egentligen? Om det är en 241-voucher inblandad är det helt korrekt att du enbart ska ringa till 018-numret. Ingen annan än de som svarar där ska röra din bokning enligt reglerna.
 

LSH

Medlem
Någon som kan ge en bra gissning på när sommarflyg 2019 släpps? kollade ORD-ARN/CPH, BOS-ARN/CPH för juni och juli och hittar inget eller ensaka. Är på jakt efter enkelresa från BOS eller ORD till ARN runt månadskiftet juli/aug 2019
Släppen för sommaren 19 är lite konstiga. Verkar vara fullständig blackout i GO, men det släpps en del i business och plus. Dock inte till BOS eller ORD.I natt släpptes biljetter för 2019-07-19 så i bästa fall släpps månadskiftet juli/aug om ca 10 dagar.
 

Erth

Medlem
Vilka växlar pratar du om egentligen? Om det är en 241-voucher inblandad är det helt korrekt att du enbart ska ringa till 018-numret. Ingen annan än de som svarar där ska röra din bokning enligt reglerna.

Ok nu börjar det väl reda upp sig lite.

Det är en 100% SAS ticket med 241.
Trodde att allt med SAS sköttes av SAS efter att det blev möjligt att göra 241-bokningar på hemsidan. Bokade en sådan på telefon SAS förra veckan tex som jag skrev i tidigare inlägg.

Anledningar till varför allting blir väldigt krångligt.

1. Det går att göra ombokningar på SAS hemsida.
När du försöker göra en sådan på SAS hemsida med voucher så står det i princip vid sista steget ”critical database error , contact us for info (577876-xxt558)

Hade varit pedagogiskt med en popup redan från start att ombokningar på biljetter med voucher inte är möjliga var god ring 018.

2.
När du ringer 018 säger telefonslingan att bokningar med SAS kan(helst) göras på SAS.se
Vill du göra en star Alliance bokning, please hold the line.

Jag tolkar det snabbt som att allt med SAS görs med SAS och att de enbart hanterar enbart star alliance.
Är inte orimligt att tolka slingan som att (om)bokningar med SAS görs på hemsidan.

Sanningen är tydligen att de är de Enda som hanterar 241 på telefon oavsett bolag. Du kan boka SAS med 241 på hemsidan men inte ombokningar.

Som grädde på moset visste 3 handläggare inte vad som händer när man ringer 018 , dvs vart man kommer eller vilket språk de talar.
 

v00peter

Medlem
Jag har letat bra länge efter 4 awardbiljetter (Business) till MIA från GOT i februari/mars nästa år. För ett par månader sedan lyckades jag hitta en ok rutt där vår flygning över det stora havet är från VIE till MIA med Austrian Airlines. Såg igår att det inte låg inne någon sätesreservation på just den sträckan och försökte fixa det online. Lyckades inte, så jag ringed Austrian Airlines. De berättade då att de slutat flyga VIE - MIA och att min flight inte finns mer. Jag har ännu inte fått något meddelande om det cancelerade planet, men det beror kanske på att jag bokat med Amex Voucher, vilket kanske gör att det tar lite längre tid innan de hör av sig. Dock, nu till mina funderingar. Vilka rättigheter har man? Det finns ett par tämligen omständiga alternativ i Business till MIA från GOT samma datum, men allt för många byten med två små barn klarar man sig gärna utan. Utöver att min förhoppning är att SAS skall släppa biljetter från OSL (deras direktflight den dagen), måste jag acceptera det lösningsförslag som kommer till mig, eller kan man ställa några krav/har man rättigheter?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Jag har letat bra länge efter 4 awardbiljetter (Business) till MIA från GOT i februari/mars nästa år. För ett par månader sedan lyckades jag hitta en ok rutt där vår flygning över det stora havet är från VIE till MIA med Austrian Airlines. Såg igår att det inte låg inne någon sätesreservation på just den sträckan och försökte fixa det online. Lyckades inte, så jag ringed Austrian Airlines. De berättade då att de slutat flyga VIE - MIA och att min flight inte finns mer. Jag har ännu inte fått något meddelande om det cancelerade planet, men det beror kanske på att jag bokat med Amex Voucher, vilket kanske gör att det tar lite längre tid innan de hör av sig. Dock, nu till mina funderingar. Vilka rättigheter har man? Det finns ett par tämligen omständiga alternativ i Business till MIA från GOT samma datum, men allt för många byten med två små barn klarar man sig gärna utan. Utöver att min förhoppning är att SAS skall släppa biljetter från OSL (deras direktflight den dagen), måste jag acceptera det lösningsförslag som kommer till mig, eller kan man ställa några krav/har man rättigheter?
verkar stämma att de inte flyger under vintern som kommer på hemsidan (austrians) ruttas förslagen via FRA, ZRH, ORD, EWR YYZ etc.
Även på expertflyer visas rutterna på detta vis, inget med OS (Austrian till MIA).

Det är lite udda att de inte hört av sig, men de kanske har nån planerad ombokning på gång.
Vad du kan kräva (även om biljetten är en award) är ett liknande alternativ. det kan dock innebära att de kanske ruttar dig GOT-VIE-FRA-MIA beroende på platser. Kan tänka mig att de främst vill lösa det inom Lufthansagruppen.
Jag hade kontaktat dem (igen) och frågat vad de ämnar göra åt din bokning? Kanske kan ni åka GOT-FRA-MIA till exempel.
Förde ni ingen diskussion om alternativ när du pratade med dem senast?

Se till att kolla lite alternativ, kanske inte bara där det finns awardplatser utan businessplatser över huvudtaget och var beredd med lite förslag. Flygbolagen ser främst om sitt egens hus, du måste se om ditt. Att komma påläst och förberedd till en diskussion är alltid bäst.

Vilka specifika datum rör det sig om? Jag (eller någon annan) kan säkert hjälpa dig kolla availability på expertflyer om du inte själv har tillgång.
 

palmen

Moderator
Jag har letat bra länge efter 4 awardbiljetter (Business) till MIA från GOT i februari/mars nästa år. För ett par månader sedan lyckades jag hitta en ok rutt där vår flygning över det stora havet är från VIE till MIA med Austrian Airlines. Såg igår att det inte låg inne någon sätesreservation på just den sträckan och försökte fixa det online. Lyckades inte, så jag ringed Austrian Airlines. De berättade då att de slutat flyga VIE - MIA och att min flight inte finns mer. Jag har ännu inte fått något meddelande om det cancelerade planet, men det beror kanske på att jag bokat med Amex Voucher, vilket kanske gör att det tar lite längre tid innan de hör av sig. Dock, nu till mina funderingar. Vilka rättigheter har man? Det finns ett par tämligen omständiga alternativ i Business till MIA från GOT samma datum, men allt för många byten med två små barn klarar man sig gärna utan. Utöver att min förhoppning är att SAS skall släppa biljetter från OSL (deras direktflight den dagen), måste jag acceptera det lösningsförslag som kommer till mig, eller kan man ställa några krav/har man rättigheter?
Väldigt få rättigheter då det kommer mer än 14 dagar före avresa så du har rätt till ombokning, pengarna tillbaka och avbokning
Läs gärna själv artikel 5 i 261/2004 så står det i klarspråk vad som gäller
EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Ombokning kommer bli till något i mån av tillgänglighet som award om du ändrar själv.
Här kan du ju hoppas på att Austrian bokar om dig till något annat som du dock kan välja att tacka nej till och ta en avboknign istället. DÅ lär ni bokas om till en revenue bokning så det kan bli jackpott för er. Det här är den största "faran" med awards då man blir rätt utelämnad. Observera att det är Austrian som ska boka om dig, inte SAS.
 

v00peter

Medlem
Tack info och input Squeezen och Palmen. Jag har ju bokat via Amex och voucher, men jag skall alltså änså kontakta Austrian om jag förstår er korrekt. Vidare, de exakta datum jag bokat är 22/2 GOT->MIA och 10/3 MIA->GOT.
 

Gus

Medlem
Ponera att jag har en enkelresa bokad CPH-HKG i business för 36 000 poäng med SAS premium och en enkelresa HKG-CPH. Kan jag ringa och få dessa hopslagna till en tor och på så sätt få ner kostnaden till totalt 60 000 poäng? Tillkommer det en ombokningskostnad i så falll?
 

agehall

Medlem
Ponera att jag har en enkelresa bokad CPH-HKG i business för 36 000 poäng med SAS premium och en enkelresa HKG-CPH. Kan jag ringa och få dessa hopslagna till en tor och på så sätt få ner kostnaden till totalt 60 000 poäng? Tillkommer det en ombokningskostnad i så falll?
Tror inte det går med mindre än att ett segment avbokas och läggs till i den andra bokningen med risk för att platsen inte återgår som award. Givetvis bör du få betala för en ombokning.
 
Toppen