Senaste nytt

Försening från SFO - hjälp med nytt förslag SFO-GOT den 19/2

mha321

Medlem
Det där låter ju väldigt trög tänkt kan man tycka, normalt utgår ju ingen ersättning för försenat bagage på hemresa så inte hela världen om väskorna inte kom med på samma flyg, nu verkar ni kunna kräva 600 EUR för försenad hemkomst vilket ju blir dyrare för flygbolaget.
Förseningen uppstod ju på United från USA, så det blir det nog inte.

Håller med om att det är fyrkantigt dock, men antingen har det ett göra med det där att man inte får flyga utan sitt baggage on det finns i systemet. Inom samma bolag skickar de ju efter misconnect, men det kanske är något extra som spökar eftetsom det både är byte av bolag och passage av Schengen/tullgräns vid missen..
 

henke12

Medlem
Förseningen uppstod ju på United från USA, så det blir det nog inte.

Håller med om att det är fyrkantigt dock, men antingen har det ett göra med det där att man inte får flyga utan sitt baggage on det finns i systemet. Inom samma bolag skickar de ju efter misconnect, men det kanske är något extra som spökar eftetsom det både är byte av bolag och passage av Schengen/tullgräns vid missen..
Det är ett separat issue med bagaget.

Grundregeln är att passagerare inte ska kunna välja att resa utan väska. (Pga Lockerbie)

Om nu passagerare är på plats vid gaten för FRA-GOT om gaten inte är stängd = Denied boarding
 

henke12

Medlem
MEN

EG261/2004 är inte riktigt tillämpligt, det håller jag med om.
Men likväl är det Lufthansa som helt och håller äger problemet med att inte släppa ombord @Maja trots att hon är på "rätt plats på rätt tid"
 

Maja

Medlem
Frågan är hur jag hanterar detta vid ett senare tillfälle? Det blir väl till Lufthansa eller är det United som original carrier som orsakade vår försening?

Nu på Arlanda och en härligt torr syltkaka senare så väntar vi på boarding av SK163. Kan inte påstå att jag ser fram emot en timme i en ATR72.
 

Maja

Medlem
Effektiv boarding som alltid. :eek::rolleyes:

Öppna gaten och rada sedan upp folk ute på plattan i väntan på att passagerarna till rad 1-5 ska komma. De kom aldrig så efter 10 min väntan ute på plattan så utökade de några rader till.

Någon som vill gissa om våra resväskor kommer finnas med och komma på bandet på Landvetter? Isf, kommer våra priotaggade väskor först eller sist? :cool:
 

mha321

Medlem
Effektiv boarding som alltid. :eek::rolleyes:

Öppna gaten och rada sedan upp folk ute på plattan i väntan på att passagerarna till rad 1-5 ska komma. De kom aldrig så efter 10 min väntan ute på plattan så utökade de några rader till.

Någon som vill gissa om våra resväskor kommer finnas med och komma på bandet på Landvetter? Isf, kommer våra priotaggade väskor först eller sist? :cool:
Hur många har ni? Räcker det till en först, en sist och en inte alls?
 

Sniken

Medlem
Frågan är hur jag hanterar detta vid ett senare tillfälle? Det blir väl till Lufthansa eller är det United som original carrier som orsakade vår försening?
Lufthansa er ansvarlig for denied boarding og er da ansvarlig for kompensasjonen ovenfor passasjer i henhold til EC 261. Det er likevel ingenting i veien for at LH retter et krav til United som forårsaket forsinkelsen.
 

Maja

Medlem
Uppdatering här - nu har Lufthansa återkopplat och erbjuder €250 (per person förutsätter jag, men man ska aldrig vara för säker).

In order to resolve your concern we would like to offer you a payment of 250 Euro in the hope that this pragmatic solution contributes to a positive conclusion of your travel experience. Please note that this offer is without prejudice to the legal and factual situation.

€250 är summan enligt EC 261 då FRA-GOT understiger 1500 km.

Gissar att det bara är att tacka och ta emot då jag tolkar det som att man inte kan få ersättning för flera kategorier = nekad ombordstigning fast gaten var öppen, försening på långt över 2h som är gränsen för första kategorin enligt förordningen och sedan nedgraderingen från Business till SAS Plus.

Har ingen erfarenhet från denna typ av fall så tar gärna emot input.
 
Toppen