Senaste nytt

Försening från SFO - hjälp med nytt förslag SFO-GOT den 19/2

Maja

Medlem
Ursprunglig bokning;

19/2 UA58 SFO-FRA 14:05-09:55 +1
20/2 LH816 FRA-GOT 11:35-13:15

UA58 är försenad p.g.a technical error (något med vingen) och ny beräknad avgångstid är 16:30.

19/2 UAL 16:30-11:33 +1
(20/2 LH816 FRA-GOT 11:35-13:15) Ordinarie flight som står kvar, men möts vi inte vid gaten och de håller flighten så kommer vi aldrig med).
20/2 LH820 21:40-23:20 Ligger som reserv i vår bokning

Som ni alla förstår är jag inte jättesugen på att sitta i Frankfurt i 10h.

Har själv sökt och hittat följande;
LH806 FRA-ARN kl 13:25-15:30

SK163 ARN-GOT 16:30-17:45

Enligt personalen i Polarisloungen här i San Francisco så kan de inte boka om till detta flyg då LH helt har blockat tillgängligheten. Det är nollat i alla klasser (?). Hon kollade även i J-klass, men inget och även i Ekonomi, men ingen lycka alls.

Hon sökte även alternativ via MUC, men samma sak där, allt är nollat.

Så vilka alternativ finns som jag kan be dem kolla upp? Om det är helt kört, vilka rättigheter har jag när jag blir sittandes i Frankfurt i 10h?

Vi kommer inte in i loungen då dottern bara har två doser och inget PCR-test är taget.

10h blir därmed smärtsamt milt sagt...

Har jag rätt att få tillgång till ett hotellrum? Ersättning för mat och dryck från United/Lufthansa?

Enligt Amex Elite kortförsäkring så har jag rätt till;
Förseningsskydd
Ersättning upp till 2 000 kr per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi vid försening på mer än 4 timmar.

Detta tolkar jag som att jag har upp till 4000 kr att boka ett dagrum t.ex. och se till att vi kan äta och dricka något under dessa timmar. Korrekt?

EU-ersättning? Då det är United som orsakar förseningen så kändes det som om det är kört då de inte har säte i EU, men https://media.united.com/images/Med...estination/international/EU-EN_Jan2022_R1.pdf så blir jag ytterst tveksam om jag inte har rätt till ersättning ändå?

I så fall, vilka intyg behöver jag kräva ut och vart?

Det endra andra alternativet jag har hittat är annars följande;

LX1073 FRA-ZRH 14:05-15:00
LX1226 ZRH-GOT 17:45-19:50

Detta alternativ innebär iaf att vi kommer hem 3,5 h tidigare än LH:s ombokning med direktflighten 21:40.

Blir det med Swissalternativet så blir vi ändå över 6h sena baserat på originalroutingen och har då fortfarande rätt till EU 261/2004?

Moderator för gärna flytta min tråd om den bör ligga under någon befintlig tråd istället.

Tack på förhand!
 

mha321

Medlem
EU261 borde inte gälla för er. Den gäller för United, ett icke eu bolag, på avgångar *från* EU. Men inte på avgångar från US.

LH själva kanske kan göra något när du är framme i Frankfurt? Pga sportlov är det väl inte uteslutet att det faktiskt är helt fullt på flighter, men det låter osannolikt att det skulle vara det på alla. LHs egen personal kanske kommer åt mer...
 

Tomas E

Medlem
En Google Flights-sökning på FRA-GOT med avgång 13:00 eller senare hittar även dessa (så det borde alltså finnas biljetter kvar):

LH1110 FRA-ZRH 13:05-13:55
LX1226 ZRH-GOT 17:45-19:50 (d.v.s. samma hemkomst som det du hittade, men LH istället för LX till ZRH)

LH806 FRA-ARN kl 13:25-15:30
SK171 ARN-GOT 20:40-21:40 (alltså en senare anslutning än den du hittade - SK163 16:30 är dock fortfarande bokningsbar separat, men det är en ATR-72 så det kanske inte finns så många platser kvar)

SK676 FRA-CPH 16:00-17:25 (loungerna på CPH kommer ni väl in på utan test, så kanske trevligare med några timmar där)
SK446 CPH-GOT 21:00-21:50
 

Maja

Medlem
@mha321 Ja, det var min tolkning också att vi inte har något att hämta där. Surt när vi blir så väldigt många timmar sena som det ser ut nu... Får hålla tummarna att inte varenda flight är fullbokad för då blir det gräsliga timmar i Frankfurt imorgon.

Tack @Tomas E för dina förslag! Får ta fighten i Frankfurt då inget går att boka om här. De har till och med ringt till Lufthansa som säger att det måste göras på plats i Frankfurt.

Hittade även LX1110 och är den jag kommer satsa på då Frankfurt inte är mycket att hänga i julgranen just nu får vår del då vi inte kommer in någonstans. Då fungerade München mycket bättre på vägen hit.
 

Tomas E

Medlem
Ser på FR24 att UA58 SFO-FRA landade redan 10:43 och att LH816 FRA-GOT startade först 12:07, så ursprungsförbindelsen funkade kanske?
 

Maja

Medlem
Nej, det vart ”denied boarding” då de hänvisade att väskorna ej var lastade!
Då hade vi möts i gaten till UA58 med information om att spring till gaten!

Världens längsta kö till passkontrollen och oerhört osympatisk personal som vägrade släppa förbi oss.

kom springandes till gaten till noll och ingen nytta. Gör mig ännu mer irriterad nu när planet lyfte så sent också.
Så nu blir det LH806 till ARN och sen SK163 till GOT.
 

ekf

Medlem
Nej, det vart ”denied boarding” då de hänvisade att väskorna ej var lastade!
Då hade vi möts i gaten till UA58 med information om att spring till gaten!

Världens längsta kö till passkontrollen och oerhört osympatisk personal som vägrade släppa förbi oss.

kom springandes till gaten till noll och ingen nytta. Gör mig ännu mer irriterad nu när planet lyfte så sent också.
Så nu blir det LH806 till ARN och sen SK163 till GOT.
Anlände ni till gaten medan den fortfarande var öppen? I så fall borde ni väl kunna casha in ersättning för IDB? Kanske i alla fall något...
 

Maja

Medlem
Anlände ni till gaten medan den fortfarande var öppen? I så fall borde ni väl kunna casha in ersättning för IDB? Kanske i alla fall något...
Ja, gaten var öppen och personalen scannade våra boardingkort och sa sen att vi ej fick gå ombord. Vi blev hänvisad till servicedesken och de ringde till gaten som då angav att våra väskor ej var östes och att vi därmed ej fick gå ombord.
 

nissefalk

Medlem
Ja, gaten var öppen och personalen scannade våra boardingkort och sa sen att vi ej fick gå ombord. Vi blev hänvisad till servicedesken och de ringde till gaten som då angav att våra väskor ej var östes och att vi därmed ej fick gå ombord.

Det där låter ju väldigt trög tänkt kan man tycka, normalt utgår ju ingen ersättning för försenat bagage på hemresa så inte hela världen om väskorna inte kom med på samma flyg, nu verkar ni kunna kräva 600 EUR för försenad hemkomst vilket ju blir dyrare för flygbolaget.
 

henke12

Medlem
Ja, gaten var öppen och personalen scannade våra boardingkort och sa sen att vi ej fick gå ombord. Vi blev hänvisad till servicedesken och de ringde till gaten som då angav att våra väskor ej var östes och att vi därmed ej fick gå ombord.
Att inte väskorna inte är ombord är inget skäl att neka er ombordstigning,
Jämför om du hade flugit
GOT-ARN-MUC-FRA-EWR

På första flyget GOT-ARN lastas inte väskorna pga orsak, alla flyg är i tid. Inte en chans att ni skulle bli nekad ombordstigning på samtliga efterkommande flyg.
Det låter mer som Lufthansa hade släppt på andra passagerare på era platser då ert inkommande flyg var sent.

Helt klart en IDB! du har bc.se i ryggen vid fajten mot Lufthansa!

Hoppas hemresan går bra och ni kan få nåt gott i magen på ARN!
 
Toppen