Maja
Medlem
Ursprunglig bokning;
19/2 UA58 SFO-FRA 14:05-09:55 +1
20/2 LH816 FRA-GOT 11:35-13:15
UA58 är försenad p.g.a technical error (något med vingen) och ny beräknad avgångstid är 16:30.
19/2 UAL 16:30-11:33 +1
(20/2 LH816 FRA-GOT 11:35-13:15) Ordinarie flight som står kvar, men möts vi inte vid gaten och de håller flighten så kommer vi aldrig med).
20/2 LH820 21:40-23:20 Ligger som reserv i vår bokning
Som ni alla förstår är jag inte jättesugen på att sitta i Frankfurt i 10h.
Har själv sökt och hittat följande;
LH806 FRA-ARN kl 13:25-15:30
SK163 ARN-GOT 16:30-17:45
Enligt personalen i Polarisloungen här i San Francisco så kan de inte boka om till detta flyg då LH helt har blockat tillgängligheten. Det är nollat i alla klasser (?). Hon kollade även i J-klass, men inget och även i Ekonomi, men ingen lycka alls.
Hon sökte även alternativ via MUC, men samma sak där, allt är nollat.
Så vilka alternativ finns som jag kan be dem kolla upp? Om det är helt kört, vilka rättigheter har jag när jag blir sittandes i Frankfurt i 10h?
Vi kommer inte in i loungen då dottern bara har två doser och inget PCR-test är taget.
10h blir därmed smärtsamt milt sagt...
Har jag rätt att få tillgång till ett hotellrum? Ersättning för mat och dryck från United/Lufthansa?
Enligt Amex Elite kortförsäkring så har jag rätt till;
Detta tolkar jag som att jag har upp till 4000 kr att boka ett dagrum t.ex. och se till att vi kan äta och dricka något under dessa timmar. Korrekt?
EU-ersättning? Då det är United som orsakar förseningen så kändes det som om det är kört då de inte har säte i EU, men https://media.united.com/images/Med...estination/international/EU-EN_Jan2022_R1.pdf så blir jag ytterst tveksam om jag inte har rätt till ersättning ändå?
I så fall, vilka intyg behöver jag kräva ut och vart?
Det endra andra alternativet jag har hittat är annars följande;
LX1073 FRA-ZRH 14:05-15:00
LX1226 ZRH-GOT 17:45-19:50
Detta alternativ innebär iaf att vi kommer hem 3,5 h tidigare än LH:s ombokning med direktflighten 21:40.
Blir det med Swissalternativet så blir vi ändå över 6h sena baserat på originalroutingen och har då fortfarande rätt till EU 261/2004?
Moderator för gärna flytta min tråd om den bör ligga under någon befintlig tråd istället.
Tack på förhand!
19/2 UA58 SFO-FRA 14:05-09:55 +1
20/2 LH816 FRA-GOT 11:35-13:15
UA58 är försenad p.g.a technical error (något med vingen) och ny beräknad avgångstid är 16:30.
19/2 UAL 16:30-11:33 +1
(20/2 LH816 FRA-GOT 11:35-13:15) Ordinarie flight som står kvar, men möts vi inte vid gaten och de håller flighten så kommer vi aldrig med).
20/2 LH820 21:40-23:20 Ligger som reserv i vår bokning
Som ni alla förstår är jag inte jättesugen på att sitta i Frankfurt i 10h.
Har själv sökt och hittat följande;
LH806 FRA-ARN kl 13:25-15:30
SK163 ARN-GOT 16:30-17:45
Enligt personalen i Polarisloungen här i San Francisco så kan de inte boka om till detta flyg då LH helt har blockat tillgängligheten. Det är nollat i alla klasser (?). Hon kollade även i J-klass, men inget och även i Ekonomi, men ingen lycka alls.
Hon sökte även alternativ via MUC, men samma sak där, allt är nollat.
Så vilka alternativ finns som jag kan be dem kolla upp? Om det är helt kört, vilka rättigheter har jag när jag blir sittandes i Frankfurt i 10h?
Vi kommer inte in i loungen då dottern bara har två doser och inget PCR-test är taget.
10h blir därmed smärtsamt milt sagt...
Har jag rätt att få tillgång till ett hotellrum? Ersättning för mat och dryck från United/Lufthansa?
Enligt Amex Elite kortförsäkring så har jag rätt till;
Förseningsskydd
Ersättning upp till 2 000 kr per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi vid försening på mer än 4 timmar.
Detta tolkar jag som att jag har upp till 4000 kr att boka ett dagrum t.ex. och se till att vi kan äta och dricka något under dessa timmar. Korrekt?
EU-ersättning? Då det är United som orsakar förseningen så kändes det som om det är kört då de inte har säte i EU, men https://media.united.com/images/Med...estination/international/EU-EN_Jan2022_R1.pdf så blir jag ytterst tveksam om jag inte har rätt till ersättning ändå?
I så fall, vilka intyg behöver jag kräva ut och vart?
Det endra andra alternativet jag har hittat är annars följande;
LX1073 FRA-ZRH 14:05-15:00
LX1226 ZRH-GOT 17:45-19:50
Detta alternativ innebär iaf att vi kommer hem 3,5 h tidigare än LH:s ombokning med direktflighten 21:40.
Blir det med Swissalternativet så blir vi ändå över 6h sena baserat på originalroutingen och har då fortfarande rätt till EU 261/2004?
Moderator för gärna flytta min tråd om den bör ligga under någon befintlig tråd istället.
Tack på förhand!