Senaste nytt

En sträcka inställd på en open jaw biljett

Fredde_G

Medlem
Skulle igår flyga ARN-EWR-ORD där sista sträckan var med United. På fredag har jag returflighten EWR-ARN. Efter lång väntan så ställdes United flighten in, jag erbjöds en flight idag på em men tackade nej då jag ändå skulle missat mitt möte i morse.
Då biljetten var bokad via SAS så skulle jag vända mig dit för återbetalning sa man.

Idag vänder jag mig till Diamond supporten och får svaret att jag måste flyga EWR-ORD annars anses min resa avbruten, jag förklarar då att den blev ju inställd. Då säger hon, du skulle ha ändrat biljetten innan du klev på planet i Stockholm?!?

Det finns inget mer att göra, vi förstår att detta är lite av ett moment 22.

Är det nån som vet vad jag ska ta mig till?
 

Fredde_G

Medlem
Jag kom till EWR….väntade sen hela dagen på United flighten som till sist blev inställd.
Jag har inte bokat av någonting, jag sa bara till United att ett flyg dagen efter inte passade.
Hela resan var bokad via sas på en biljett och planen var att köra bil från ORD tillbaka till EWR för hemresa på fredag
 

ekf

Medlem
Om syftet med resan inte uppnås så skulle du kunna ha rätt till pengarna tillbaka för hela resan samt betald återresa. Osäker på om schablonersättning också utgår... Någon som är mer påläst kanske kan flika in här?

"Article 8

Right to reimbursement or re-routing

1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:

(a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,

- a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;
"
 

Fredde_G

Medlem
Mitt problem är att SAS Diamond service säger att min hemresa EWR-ARN på fredag blir cancellerad då jag avbrutit min resa genom att jag inte flög sträckan EWR-ORD.

Snurrigt jag vet….
 

henke12

Medlem
Om syftet med resan inte uppnås så skulle du kunna ha rätt till pengarna tillbaka för hela resan samt betald återresa. Osäker på om schablonersättning också utgår... Någon som är mer påläst kanske kan flika in här?

"Article 8

Right to reimbursement or re-routing

1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:

(a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,

- a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;
"

Fast frågan är (tror och tänker jag)
Bokades EWR-ORD som UA-flight eller SK-flight(codeshare)?

United struntar väl högaktningsfullt i EG261/2004?
 

palmen

Moderator
Problemet verkar ju vara att man inte bokats av från EWR-ORD flighten när den ställdes in, utan istället bokades in dagen efter och en no show.

Då förfaller ju resten av biljetten. Men det har ju funnits några domar om att man inte behövt åka utresan för att nyttja hemresan, går kanske att hitta något där.
 

ekf

Medlem
Fast frågan är (tror och tänker jag)
Bokades EWR-ORD som UA-flight eller SK-flight(codeshare)?

United struntar väl högaktningsfullt i EG261/2004?
Det är ju en del av en hel resa med utgångspunkt i EU, så den ska gälla enligt vad jag läst om domar här på BC tidigare. Huruvida striden blir enkel är kanske en annan sak…
Min tanke var att man kanske kunde dra det kortet mot SAS om de trilskas med hemresan…
 

Fredde_G

Medlem
Resan EWR-ORD var en UA flight men jag bokade ARN-ORD i SAS appen. EWR-ORD bokades aldrig om då jag sa att jag inte ville ha den.
Flighten står fortfarande som scheduled.
IMG_1305.png
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen