Senaste nytt

Embraer E195 på väg in i SAS flotta

Alf

Medlem
Det har tidigare skrivits om att SAS har anskaffat sex Embraer E195. Det var en överraskande affär som förvånade många inom flygbranschen. Dessutom är de sex E195 som anskaffats ganska åldersstigna med en ålder på 13-14 år. Bara detta ger ju upphov till spekulationer eftersom livslängden bli begränsad på detta flygplan. Många trodde nog att SAS skulle anskaffa A320 för att få en enhetsflotta från Airbus. Det har sedan anskaffningen skedde varit mycket tyst från SAS från SAS om dessa flygplan.

Men nu skriver Flygtorget på sin hemsida att den första E195, SE-RSK, rullat ut från måleriverkstaden hos KLM UK Engineering i Norwich, i SAS färger.

Dessa sex E195 planeras enligt uppgift att sättas i trafik tidigast i mars nästa år. Flygplanen har 118 stolar ombord och med en räckvidd upp till 4 200 kilometer beroende på version. Det gör att de klarar större delen av SAS europeiska linjenät.

Det verkar inte heller kommit någon närmare information om hur SAS tänker kring planläggningen av hur Embraer trafiken kommer att se ut.

Det är ett konstigt hemlighetsmakeri runt nya flygplansmodeller nu för tiden. Jag kan till viss del förstå det när det gäller A321LR men när det gäller ett gammalt flygplan som E195 förstår jag det inte. Kabinen kan ju inte se ut på så olika sätt, vilken färg väggar och stolar har lär väl inte behöva vara någon hemlighet. Men så verkar det vara, se bara all hemlighet med X2000. Det verkar bara ett sätt att göra sig märkvärdig.

Vi får väl se fram emot att SAS börjar bli lite öppna om vilka linjer man planerar att trafikera och när.

Skyliner - aviation news & more
 

fcx

Medlem
Det är ett konstigt hemlighetsmakeri runt nya flygplansmodeller nu för tiden. Jag kan till viss del förstå det när det gäller A321LR men när det gäller ett gammalt flygplan som E195 förstår jag det inte. Kabinen kan ju inte se ut på så olika sätt, vilken färg väggar och stolar har lär väl inte behöva vara någon hemlighet. Men så verkar det vara, se bara all hemlighet med X2000. Det verkar bara ett sätt att göra sig märkvärdig.

"Bristen" på slag på stora trumman kan ju lika väl bero på att gamla Embraer-plan kanske inte är något att skryta om? Det har ju inte varit någon större PR kring de CRJ:er man tagit in från olika håll genom åren, så då marknadsför man hellre flaggskeppsprodukterna kan jag tänka mig.
 

palmen

Moderator
Är inte dessa 6 plan en temporär lösning tills de får in nya E195-E2, eller skrev de aldrig avtal om att köpa nya plan från Embraer? Man talade i alla fall om 15 nya plan från Embraer och att man skrivit ett Letter of Intent på detta, samt att det då även fanns info om att man först skulle ta in 6 äldre Embraer plan (dvs begagnade).
 

Alf

Medlem
Är inte dessa 6 plan en temporär lösning tills de får in nya E195-E2, eller skrev de aldrig avtal om att köpa nya plan från Embraer? Man talade i alla fall om 15 nya plan från Embraer och att man skrivit ett Letter of Intent på detta, samt att det då även fanns info om att man först skulle ta in 6 äldre Embraer plan (dvs begagnade).
Jo så har jag också uppfattat det. Man har option på E195-E2. Men en option är ju inte bindande.
 

Moco

Medlem
"Bristen" på slag på stora trumman kan ju lika väl bero på att gamla Embraer-plan kanske inte är något att skryta om? Det har ju inte varit någon större PR kring de CRJ:er man tagit in från olika håll genom åren, så då marknadsför man hellre flaggskeppsprodukterna kan jag tänka mig.

Ändå ett steg upp från turboprop. Skulle ju vara skönt att få in dessa på linjer som just nu trafikeras med ATR, och sparka ut just den maskintypen. Personalen på Xfly har dock varit bra, så de får gärna sättas på E195'orna.
 
Toppen