Det har tidigare skrivits om att SAS har anskaffat sex Embraer E195. Det var en överraskande affär som förvånade många inom flygbranschen. Dessutom är de sex E195 som anskaffats ganska åldersstigna med en ålder på 13-14 år. Bara detta ger ju upphov till spekulationer eftersom livslängden bli begränsad på detta flygplan. Många trodde nog att SAS skulle anskaffa A320 för att få en enhetsflotta från Airbus. Det har sedan anskaffningen skedde varit mycket tyst från SAS från SAS om dessa flygplan.
Men nu skriver Flygtorget på sin hemsida att den första E195, SE-RSK, rullat ut från måleriverkstaden hos KLM UK Engineering i Norwich, i SAS färger.
Dessa sex E195 planeras enligt uppgift att sättas i trafik tidigast i mars nästa år. Flygplanen har 118 stolar ombord och med en räckvidd upp till 4 200 kilometer beroende på version. Det gör att de klarar större delen av SAS europeiska linjenät.
Det verkar inte heller kommit någon närmare information om hur SAS tänker kring planläggningen av hur Embraer trafiken kommer att se ut.
Det är ett konstigt hemlighetsmakeri runt nya flygplansmodeller nu för tiden. Jag kan till viss del förstå det när det gäller A321LR men när det gäller ett gammalt flygplan som E195 förstår jag det inte. Kabinen kan ju inte se ut på så olika sätt, vilken färg väggar och stolar har lär väl inte behöva vara någon hemlighet. Men så verkar det vara, se bara all hemlighet med X2000. Det verkar bara ett sätt att göra sig märkvärdig.
Vi får väl se fram emot att SAS börjar bli lite öppna om vilka linjer man planerar att trafikera och när.
Skyliner - aviation news & more
Men nu skriver Flygtorget på sin hemsida att den första E195, SE-RSK, rullat ut från måleriverkstaden hos KLM UK Engineering i Norwich, i SAS färger.
Dessa sex E195 planeras enligt uppgift att sättas i trafik tidigast i mars nästa år. Flygplanen har 118 stolar ombord och med en räckvidd upp till 4 200 kilometer beroende på version. Det gör att de klarar större delen av SAS europeiska linjenät.
Det verkar inte heller kommit någon närmare information om hur SAS tänker kring planläggningen av hur Embraer trafiken kommer att se ut.
Det är ett konstigt hemlighetsmakeri runt nya flygplansmodeller nu för tiden. Jag kan till viss del förstå det när det gäller A321LR men när det gäller ett gammalt flygplan som E195 förstår jag det inte. Kabinen kan ju inte se ut på så olika sätt, vilken färg väggar och stolar har lär väl inte behöva vara någon hemlighet. Men så verkar det vara, se bara all hemlighet med X2000. Det verkar bara ett sätt att göra sig märkvärdig.
Vi får väl se fram emot att SAS börjar bli lite öppna om vilka linjer man planerar att trafikera och när.
Skyliner - aviation news & more