Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Shoreline

Medlem
Medlemmen som är EBD var tydligen mån om att behålla dessa poäng

SAS är tydliga med vad som gäller (se nedan, från point sharing-sidan). Vad EBD-medlemmen är mån om eller inte, det spelar inte så stor roll :)


HUR POÄNG ANVÄNDS OCH FÖRFALLER

Den ordning som gruppens poäng används i är baserad på det datum då poängen tjänades in, oavsett vilken medlemsnivå du befinner dig på eller vem som använder poängen.
 

palmen

Moderator
Tack för snabbt svar! Då vet vi utgångsläget. Medlemmen som är EBD var tydligen mån om att behålla dessa poäng, så då får vi kasta dessa 450x2 i sjön, haha.
Som redan påtalats, det är alltid äldsta poängen som dras, oavsett vilken status man har eller när poäng en går ut.

Enda som spelar roll är hur gamla poängen är så att göra om er transaktion kommer inte hjälpa er.
 

GOTBound

Medlem
Jag har en bokning GOT-ARN-CPH-xxx där xxx är en destination utanför Europa, bokning är en ren SAS awardbokning.
Nu har det släppts award platser på GOT-CPH direkt, jag ringde SAS och ville boka om från GOT-ARN-CPH till GOT-CPH, för detta ville SAS har 750 kr men jag hävdade 250 kr referandes till nedan:
  • Avgiften för avbokning/ombokning av inrikesflyg och flygningar inom Europa är 25 EUR/250 SEK/250 NOK/175 DKK/25 USD/32 CAD.

Bild 2023-10-25 kl. 13.35.jpeg


SAS hävdar att det är följande som gäller då hela resan måste bokas om:
  • Avgiften för avbokning/ombokning av flygningar till/från Asien och Nordamerika är 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD.
Mitt case är att det är ett ben som ändras, inte hela resan men vi kom ingen vart så jag tackade för mig och la på luren.
Är det jag som väljer att feltolka reglerna eller bör jag köra en HUACA?
 

LPC123

Medlem
Hade samma strul för ett tag sedan och den första damen sa 750kr och nästa jag pratade med och som gjorde ombokningen 150kr. Landade på 150kr/pers då men då var det från en *A bokning till ren SAS bokning. I ditt fall räknas väll alla benen i samma bokning och då borde det bli en utanför EU bokning.
 

Rickard_O

Medlem
Jag har en bokning GOT-ARN-CPH-xxx där xxx är en destination utanför Europa, bokning är en ren SAS awardbokning.
Nu har det släppts award platser på GOT-CPH direkt, jag ringde SAS och ville boka om från GOT-ARN-CPH till GOT-CPH, för detta ville SAS har 750 kr men jag hävdade 250 kr referandes till nedan:
  • Avgiften för avbokning/ombokning av inrikesflyg och flygningar inom Europa är 25 EUR/250 SEK/250 NOK/175 DKK/25 USD/32 CAD.

Visa bifogad bild 147074

SAS hävdar att det är följande som gäller då hela resan måste bokas om:
  • Avgiften för avbokning/ombokning av flygningar till/från Asien och Nordamerika är 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD.
Mitt case är att det är ett ben som ändras, inte hela resan men vi kom ingen vart så jag tackade för mig och la på luren.
Är det jag som väljer att feltolka reglerna eller bör jag köra en HUACA?
Ska jag vara djävulens advokat så ställer jag mig nog på SAS sida här, lite som om flygbolagen skulle tolka det som en inrikes resa och ge dig 250euro i ersättning om du blev försenad på hemresan mellan xxx-CPH-GOT men det är flyget mellan CPH-GOT som är boven i dramat.
 

andreas

Medlem
Jag har en bokning GOT-ARN-CPH-xxx där xxx är en destination utanför Europa, bokning är en ren SAS awardbokning.
Nu har det släppts award platser på GOT-CPH direkt, jag ringde SAS och ville boka om från GOT-ARN-CPH till GOT-CPH, för detta ville SAS har 750 kr men jag hävdade 250 kr referandes till nedan:
  • Avgiften för avbokning/ombokning av inrikesflyg och flygningar inom Europa är 25 EUR/250 SEK/250 NOK/175 DKK/25 USD/32 CAD.

Visa bifogad bild 147074

SAS hävdar att det är följande som gäller då hela resan måste bokas om:
  • Avgiften för avbokning/ombokning av flygningar till/från Asien och Nordamerika är 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD.
Mitt case är att det är ett ben som ändras, inte hela resan men vi kom ingen vart så jag tackade för mig och la på luren.
Är det jag som väljer att feltolka reglerna eller bör jag köra en HUACA?
Den här texten ligger på sidan: https://www.sas.se/eurobonus/home/

1698260011411.png



Nu är det ju inte "lägga till" en flygning som gäller för dig men jag kan tycka att slutresultatet är ungefär det samma. Hade du väntat till tillgänglighet öppnats till GOT-CPH så hade det inte varit en diskussion utan självklart med 150 SEK.
Har du mailat till guld/diamantsupport och frågat? :)
 

poly11

Medlem
Hittade ett ställe på SAS hemsida där det står att det ska kosta 150:- att lägga till ben på ren SAS Award bokning.
Långt ner under Latest news står det:
Visa bifogad bild 146735
Om jag tolkar detta rätt så borde det bara kosta 150:- numera att lägga till ett ben.
Även bara 150:- för att lägga till en retur….
I read this as you can add flights to any Eurobonus booking, even Star alliance flights.
Is it only SAS bonus flights, or can i also add to star alliance ones?
 

HerrBot

Medlem
Bokade en awardresa nu på morgonen och insåg jag valt fel dag på hemresan... :eek:

Är mitt val alltså att endera ta en kostnad på 750 kronor eller att boka av den gratis och hoppas på att jag hinner knipa den igen med rätt datum?
 
Toppen