Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Jag missar nog något nu, men varför vill man slå ihop tur och retur om man inte får någon tor-rabatt längre? Tänker att två separata bokningar nu kommer bli billigare än förr?
Om du behöver avboka så är det mer fördelaktigt med en t/r eftersom du annars åker på dubbla avgifter för två enkel. Men annars är det uppenbarligen många fördelar med enkelbokningar nu framöver.
 

Doctor-X

Medlem
Pratades det inte på någon diamond träff om att den avgiften inte skulle gälla ebd och pandion? Eller vad det bara telefon-avgiften?
Jo jag minns att man snackade om det på eventet i höstas, dock tror jag att om man inte inför avgiften för alla så kommer inte tillgängligheten öka, det är väl EBD och Pandion som sitter på mest antal poäng och kan strö boka biljetter. Även om jag som EBD hade önskat att jag slapp :)
 

Shoreline

Medlem
Den tidigare policyn för SAS Bonus-biljetter har resulterat i högt antal av- och ombokningar, vilket lett till låg tillgänglighet för dessa högt värderade biljetter. Eftersom det finns ett begränsat antal bonusbiljetter tillgängliga på varje flygning skapar detta ett problem när avbokning sker nära avresa, ett problem som har ökat sedan pandemin. Till exempel blir mer än hälften av bonusbiljetterna på flygningar till/från Nordamerika av- eller ombokade, och denna siffra är ännu högre i de högre reseklasserna.
Problemet (för konsumenterna) är väl att dessa biljetter inte nödvändigtvis kommer tillbaka som bokningsbara. Undrar om det kommer att ändras i o m denna förändring.
 

eddo

Medlem
Så det kostar 750:- per person att avboka en ren SAS-awardresa, och det kostar 450:- att avboka en Star Alliance awardresa?
Ja, men med *A betalar du avgiften direkt vid bokning (och får inte tillbaka den vid avbokning). Med SAS bonus betalar du den inte förrän du vill om-/avboka. En viss skillnad och enligt mig bättre än att införa en liknande avgift som på *A.
 
Problemet (för konsumenterna) är väl att dessa biljetter inte nödvändigtvis kommer tillbaka som bokningsbara. Undrar om det kommer att ändras i o m denna förändring.
Tanken är ju att detta skall lösa det initiala problemet, att folk bokar upp på spekulation. Inte nödvändigtvis förändra huruvida bokade, och senare avbokade, bonusresor kommer tillbaka som inventory eller inte.
 
Toppen