Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

mha321

Medlem
Nä, problemet är att resenärerna väljer att gå igenom samtidigt av olika anledningar. Det kan man styra genom att exempelvis ha grejer som lockar på andra sidan som en lounge, bekväma ställen att vänta på eller så. Flygbolagen kan säga till sina passagerare gå igenom på vissa tider och så också. Det går att lösa - om man vill.

Men visst, det stärker bilden med Arlanda som en liten bakvänd provinsiell flygplats och inte en internationellt högklassig flygplats när man inte lyckas styra upp sånt här.

Absolut, helt rätt - problemet är inte när flygen avgår i sig, utan när passagerarna passerar. Det är inte flygplanen som står i kö :)

Vill man få mängden passagerare att sprida ut sig skulle man nog snarare öppna en rejäl taxfree utanför. Men den skulle nog lida av samma grund problem - en stor mängd passagerare vid en viss tid och sedsn öde resten av dagen. Vilket gör det svårt att räkna hem ekonomiskt.

Så jag hävdar fortfarande att det *enklaste* vore att sprida ut avgångarna.
 

mha321

Medlem
Är inte ett problem specifikt för T5 det att man har icke-Schengen vid F58-68 OCH gates 17-20? Dvs man splittar passkontroll och transit-security ut på två ställen?
Har själv gjort icke-Schengen->Schengen transit på ARN så att jag anlände till gate 18 sent på kvällen och möttes efter passkontrollen av en transit security som var låst och obemannad. Efter att ha ringt på en dörrklocka och väntat 10 min fick jag passera för att hinna till boarding med 10 minuters marginal.

Är det någon speciell orsak till att upplägget är så? För lite plats vid F58-68?
Misstänker det. För sakens skull så går det ju i a anslutning till det stora blocket också tex en Turkish från den andra piren. Så hade de inte haft en passkontroll där så hade det varit *ännu* värre borta vid F. Och som lokalerna ser ut där kan de ju inte enkelt sätta upp fler bås för att sprida ut lasten. Och att använda maskiner som tar mindre plats hade väl också utretts och kontentan var för få avgångar för att vara värt det.

Men det kanske kommer nogon förbättring senare i ombyggnaden etapper? Någon som läst något?
 

Jannes

Medlem
Det är väl någon typ av ombyggnad på gång och har varit, just kring området vid båda passkontrollerna vid F? Varje gång man går igenom så känns det som man går en lite annorlunda kringelikrok, speciellt outbound.
 

stare

Medlem
Arlanda skulle ju givetvis legat söder om stan. Den besparingen av bränsle, då de flesta flyg kör sydlig rikting, är inte kattpiss, så att säga.
 

maswan

Medlem
Det är väl någon typ av ombyggnad på gång och har varit, just kring området vid båda passkontrollerna vid F? Varje gång man går igenom så känns det som man går en lite annorlunda kringelikrok, speciellt outbound.
Jag tror det är utfarten från den nya säkerhetskontrollen. Det var när jag skulle se om det var fler passbås på gång som jag snubblade över nyheten med bokstäver på gateområdena. Allt jag kunde hitta var ny säkerhetskontroll, mer plats för restauranger, etc. Har vi tur så blir det lite mer utrymme för passkontroll, men min uppfattning är att det ligger i projektet pir G som är lagt på is tills vidare.
 

adhoc76

Medlem
Arlanda skulle ju givetvis legat söder om stan. Den besparingen av bränsle, då de flesta flyg kör sydlig rikting, är inte kattpiss, så att säga.
Intressant tanke… om man bortser från ev skillnader i kringkostnader och skillnader i miljöpåverkan, till och från flygplatsen - säg att flygplatsen låg i typ Huddinge; hur mycket skulle besparingen i bränsle bli? Utan att ha den ringaste aning får jag för mig att svaret är just ”ringa”.
 

Tomas E

Medlem
På tal om passköer så råkade jag i söndags kväll ut för den längsta kön som ankommande som jag varit med om på ett bra tag på ARN. (Har förstås köat längre på LHR och varit med om att de delat ut vatten för att folk inte ska svimma i kön...) Anlände från LHR med BA. Första gången jag kommit från icke-Schengen till T2 sedan T2 öppnade efter Covid (det har blivit mer SAS än BA för mig i år). Drygt 40 minuters kö via en lång trång passage, sedan två luckor öppna, båda med "All passports". Alltså ingen EU/EES-kö, så även personer från civilisationen får köa med de som behöver förhöras och få stämpel! o_O Den här gången bestod flighten av en välfylld A321 och jag satt vid bakre exit row, så jag var god en bit bak, men inte sist. Inget annat icke-Schengen-flyg samtidigt vad jag kunde se. Jag kan inte påminna mig att jag köat mer än ca 20 min som ankommande på terminal 5 under de senaste åren, och det har varit när minst två flyg kommer ungefär samtidigt till aktuell pir. (Rejäla köproblem vid avgående passkontroll var jag senast med om under sommaren-hösten förra året, då de hade personalbrist, då hände det också att köerna gick ihop så att EU/EES-kön inte var separerad.)

Jag vet att en del tyckte det var bra att BA flyttade tillbaka till T2, men jag tycker det är ett rejält nedköp! Fördelen med små terminaler ska ju vara att det går snabbare. Det kanske funkar för ankommande från Schengen, men den här icke-Schengen-uppevelsen var klart avskräckande. Och sedan T5 fick sin nya effektiva säkerhetskontroll har argumentet för att flyga från T2 minskat. Att Pearl T2 är lite bättre än Pearl T5 tycker jag inte kompenserar för avsaknaden av Amex.

Jag har något vagt minne om att jag läst någonstans om att e-gates på sikt ska införas på Arlanda, men det var nog inte alltför färsk info. Var det kanske en del av det avsomnade pir G-bygget eller är det införandet av ETIAS som kan göra det möjligt?
 

igelkotten

Medlem
Precis - jag utgår ifrån att du inte skulle med något av de flygen som lämnade i "rushen"? Eller drog du, och lyckades med, en rejäl chansning och skulle med 1020 flyget?

Mina resultat säger att så fort man ska iväg efter den rushen så är det sällan problem. Utan att det är just peaken de inte klarar av.
Om alla kommer med flygen så tycker nog Swedavia att systemet funkar… tyvärr är det nog där ribban ligger.
 
Toppen