Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

mha321

Medlem
Sigh. Arlanda passkontroll alltså. På sommaren är det 5 longhaul avgångar mellan 0910 och 1025. Detta är betydligt mer än vad passkontrollen klarar av. Man får se fram emot vinter tabellen när 2 av New York avgångarna försvinner.

Idag var tex alla passluckor till F öppna. 6st. Man hade varannan lucka för EU och varannan för icke eu. Men sedan hade man köer länge bak med eu till höger och icke eu till vänster. En bit in skulle alltså eu köerna och icke eu köerna korsa genom varandra. Inte ens svenskar klarar av att köa så. För säkerhets skull hade de satt ut 2 personer ur personalen, en på varje sida, för att hjälpa till. De gav olika information och instruktioner om hur folk skulle gå.

Kanske dags att inse att man inte klarar dessa avgångar samtidigt och inte ge ut longhaul slots så nära varandra på morgonen utan kräva att bolagen sprider ut det lite mer.

(end rant...)
 

Hachans

Medlem
Sigh. Arlanda passkontroll alltså. På sommaren är det 5 longhaul avgångar mellan 0910 och 1025. Detta är betydligt mer än vad passkontrollen klarar av. Man får se fram emot vinter tabellen när 2 av New York avgångarna försvinner.

Idag var tex alla passluckor till F öppna. 6st. Man hade varannan lucka för EU och varannan för icke eu. Men sedan hade man köer länge bak med eu till höger och icke eu till vänster. En bit in skulle alltså eu köerna och icke eu köerna korsa genom varandra. Inte ens svenskar klarar av att köa så. För säkerhets skull hade de satt ut 2 personer ur personalen, en på varje sida, för att hjälpa till. De gav olika information och instruktioner om hur folk skulle gå.

Kanske dags att inse att man inte klarar dessa avgångar samtidigt och inte ge ut longhaul slots så nära varandra på morgonen utan kräva att bolagen sprider ut det lite mer.

(end rant...)

Inga problem med avgångarna samtidigt. Men man måste styra upp köer. Och det är Arlanda allergisk mot. Man verkar vara köfållor starkt. Och som du säger är vi inte så himla bra på spontanköa här som vi tror.

Det är dock sju resor värre när man har två ankommande flyg samtidigt, och man kommer från F-piren. Alla på en gång i en hall. Inga kösystem ingenting. Någon som står där i en stackars infoväst helt handfallen och antingen inte har auktoritet att styra upp, inte kan eller inte vill.
 

mha321

Medlem
Inga problem med avgångarna samtidigt. Men man måste styra upp köer. Och det är Arlanda allergisk mot. Man verkar vara köfållor starkt. Och som du säger är vi inte så himla bra på spontanköa här som vi tror.

Det är dock sju resor värre när man har två ankommande flyg samtidigt, och man kommer från F-piren. Alla på en gång i en hall. Inga kösystem ingenting. Någon som står där i en stackars infoväst helt handfallen och antingen inte har auktoritet att styra upp, inte kan eller inte vill.
Det är uppenbart problem med avgångarna samtidigt. När alla luckor är öppna och alla fällor är fulla och det ändå tar över en halvtimme så ser jag det inte som att det fungerar.

Flygplatsen i övrigt har kapacitet för det. Passkontrollen har det inte.

Och ja liknande problem vid ankomst och där är det väl ännu färre luckor och därmed ännu mer kö.
 
Jag gick dit vid 9.40 i dag. Var inga problem alls då. Hade två framför mig i kön och var igenom på nån minut. Tyckte det var väldigt smidigt. Men vid tidpunkter när det var fler i kö hade det ju inte funkat.
Sigh. Arlanda passkontroll alltså. På sommaren är det 5 longhaul avgångar mellan 0910 och 1025. Detta är betydligt mer än vad passkontrollen klarar av. Man får se fram emot vinter tabellen när 2 av New York avgångarna försvinner.

Idag var tex alla passluckor till F öppna. 6st. Man hade varannan lucka för EU och varannan för icke eu. Men sedan hade man köer länge bak med eu till höger och icke eu till vänster. En bit in skulle alltså eu köerna och icke eu köerna korsa genom varandra. Inte ens svenskar klarar av att köa så. För säkerhets skull hade de satt ut 2 personer ur personalen, en på varje sida, för att hjälpa till. De gav olika information och instruktioner om hur folk skulle gå.

Kanske dags att inse att man inte klarar dessa avgångar samtidigt och inte ge ut longhaul slots så nära varandra på morgonen utan kräva att bolagen sprider ut det lite mer.

(end rant...)
 

Hachans

Medlem
Det är uppenbart problem med avgångarna samtidigt. När alla luckor är öppna och alla fällor är fulla och det ändå tar över en halvtimme så ser jag det inte som att det fungerar.

Flygplatsen i övrigt har kapacitet för det. Passkontrollen har det inte.

Och ja liknande problem vid ankomst och där är det väl ännu färre luckor och därmed ännu mer kö.

Nä, problemet är att resenärerna väljer att gå igenom samtidigt av olika anledningar. Det kan man styra genom att exempelvis ha grejer som lockar på andra sidan som en lounge, bekväma ställen att vänta på eller så. Flygbolagen kan säga till sina passagerare gå igenom på vissa tider och så också. Det går att lösa - om man vill.

Men visst, det stärker bilden med Arlanda som en liten bakvänd provinsiell flygplats och inte en internationellt högklassig flygplats när man inte lyckas styra upp sånt här.
 

Jannes

Medlem
Är inte ett problem specifikt för T5 det att man har icke-Schengen vid F58-68 OCH gates 17-20? Dvs man splittar passkontroll och transit-security ut på två ställen?
Har själv gjort icke-Schengen->Schengen transit på ARN så att jag anlände till gate 18 sent på kvällen och möttes efter passkontrollen av en transit security som var låst och obemannad. Efter att ha ringt på en dörrklocka och väntat 10 min fick jag passera för att hinna till boarding med 10 minuters marginal.

Är det någon speciell orsak till att upplägget är så? För lite plats vid F58-68?
 

maswan

Medlem
Är inte ett problem specifikt för T5 det att man har icke-Schengen vid F58-68 OCH gates 17-20? Dvs man splittar passkontroll och transit-security ut på två ställen?
Har själv gjort icke-Schengen->Schengen transit på ARN så att jag anlände till gate 18 sent på kvällen och möttes efter passkontrollen av en transit security som var låst och obemannad. Efter att ha ringt på en dörrklocka och väntat 10 min fick jag passera för att hinna till boarding med 10 minuters marginal.

Är det någon speciell orsak till att upplägget är så? För lite plats vid F58-68?

Troligtvis lite för lite plats vid F, så de har velat ha kvar flexibiliteten med oschengen på D17-20 också. Kanske det skulle ha förbättrats med pir G, men det är ju på is tills dess att vi reser nog mycket igen.

BTW, såg just att de äntligen ska skylta ut bokstäver på pirerna i T5 nu (förutom F som redan har det), men kallar dem för "gateområden": https://www.swedavia.net/nyheter/Sidor/Gateområden-byter-namn.aspx
 

Hachans

Medlem
Troligtvis lite för lite plats vid F, så de har velat ha kvar flexibiliteten med oschengen på D17-20 också. Kanske det skulle ha förbättrats med pir G, men det är ju på is tills dess att vi reser nog mycket igen.

BTW, såg just att de äntligen ska skylta ut bokstäver på pirerna i T5 nu (förutom F som redan har det), men kallar dem för "gateområden": https://www.swedavia.net/nyheter/Sidor/Gateområden-byter-namn.aspx

Bra, då kan de fortsätta med gateområde A i T2 och B i T3 så blir det konsekvent överallt.
 

mha321

Medlem
Jag gick dit vid 9.40 i dag. Var inga problem alls då. Hade två framför mig i kön och var igenom på nån minut. Tyckte det var väldigt smidigt. Men vid tidpunkter när det var fler i kö hade det ju inte funkat.
Precis - jag utgår ifrån att du inte skulle med något av de flygen som lämnade i "rushen"? Eller drog du, och lyckades med, en rejäl chansning och skulle med 1020 flyget?

Mina resultat säger att så fort man ska iväg efter den rushen så är det sällan problem. Utan att det är just peaken de inte klarar av.
 
Toppen