Senaste nytt

Apple Pay

richard87

Medlem
Det har inte med enhetens programvara att göra.

När ett nytt kort läggs till i Apple Pay så skannar Apples säkerhetsalgoritmer kortet samt kunden och placerar registreringen i ett av tre flöden som meddelas kortutfärdaren (tänk grönt, gult och rött)

  1. Grönt flöde - Ingen extra autentisering
  2. Gult flöde - extra autentisering (ofta otp men kortutfärdaren har viss frihet)
  3. Rött flöde - registreringen nekas
 

HeadChef

Medlem
Jag håller med dig om att det borde vara så.

Jag har iOS 12.0.1 på min iPhone X.

Jag har också iOS12. Jag fick ett SMS med en säkerhetskod, som lades in automatiskt i Apple Pay så fort SMSet kom och bekräftade då kortet. I iOS12 har ju autofill förbättrats på flera ställen, kan det vara det som hände dig?
 

ekf

Medlem
I iOS12 har ju autofill förbättrats på flera ställen, kan det vara det som hände dig?
I bankirens fall så var det väl frugans extrakort, så då borde väl sms:et gått till henne?
I mitt fall har jag bara ett sms från Amex i inkorgen, tidsstämplat när jag lade till kortet i telefonen (första enheten).

@richard87 Har du någon källa på det där? (Jag vill gärna läsa mer)

Jag googlade och hamnade på denna sidan hos Apple: Apple Pay security and privacy overview - Apple Support

”Information that you provide about your card, whether certain device settings are enabled, and device use patterns—such as the percent of time the device is in motion and the approximate number of calls you make per week—may be sent to Apple to determine your eligibility to enable Apple Pay. Information may also be provided by Apple to your card issuer, payment network, or any providers authorized by your card issuer to enable Apple Pay, to determine the eligibility of your card, to set up your card with Apple Pay, and to prevent fraud.”
 

ekf

Medlem
Nu lade jag till mitt Amex i Apple Pay på min Macbook (har en med fingeravtrycksläsare), denna gången var jag tvungen att ta emot en aktiveringskod via SMS/E-post.
Provade sedan att handla i Safari och det var väldigt smidigt, om än inte en lika revolutionerande upplevelse som med klockan på Ica. All leveransinformation var förifylld och det enda jag behövde göra var att godkänna med fingeravtrycksläsaren.
Det ska gå att göra något liknande på enheter utan fingeravtrycksläsaren, men då genom att godkänna med hjälp av telefonen. Jag undrar hur smidigt det blir i jämförelse...
 

lucasd

Medlem
Var på ICA på Mall of Scandinavia idag. Apple Pay fungerade ej, men vanlig Amex contactless.

Amex borde ge ut en lista på var Apple Pay fungerar.
 
Problemet är att kortterminaler med äldre mjukvara i inte kan skilja på ett ”Apple Pay”-kort och ett traditionellt kort med NFC. Därav problemet.
Min lokala Icabutik accepterade ett köp på drygt tusen kronor med Apple Pay (Amex) utan PIN-kod (med autentiserad med FaceID), så det finns iaf ställen där det funkar.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen