Senaste nytt

Apple Pay

mrbylund

Medlem
Alltså, jag tänker att en del blandar i hop det här med beloppsgränser för kontaktlös betalning utan att slå PIN-kod med Apple Pay.
Apple Pay är ju säkerhetsmässigt att jämföra med kontaktlös betalning med PIN-kod. Här finns ju så klart inga sådana gränser på 200kr. De gränserna finns ju enbart för att ingen ska kunna göra stora köp med ett stulet eller upphittat kort.
 

ekf

Medlem
Alltså, jag tänker att en del blandar i hop det här med beloppsgränser för kontaktlös betalning utan att slå PIN-kod med Apple Pay.
Apple Pay är ju säkerhetsmässigt att jämföra med kontaktlös betalning med PIN-kod. Här finns ju så klart inga sådana gränser på 200kr. De gränserna finns ju enbart för att ingen ska kunna göra stora köp med ett stulet eller upphittat kort.
Problemet är att kortterminaler med äldre mjukvara i inte kan skilja på ett ”Apple Pay”-kort och ett traditionellt kort med NFC. Därav problemet.
 

ekf

Medlem
Inte i det här fallet, jag betalade med chip sen. Det här var i självskanningskassan.
Du råkade inte prova kontaktlöst med kortet? Det funkade för mig när telefonen inte ville i självutcheckningen på mitt Ica Maxi...
Funderar på om de virtuella korten skapas i en annan nummerserie än tidigare, och att en del terminaler inte hunnit uppdateras ännu.
 

Konto93

Medlem
Någon som fåt samma problem?
Jag har alltså
Ett huvudkort (platinum)
Ett additional card (platinum)
Ett extra kort (gold)

Det står på kortet gold men det visas platinum. Det gör ingen större skillnad för mig men lite märkligt bara.

b0be769eea4e35d38f76389ea4d958a4.png
 
Toppen