Senaste nytt

Alaska Airlines stoppar 737 MAX efter del av kabinvägg lossnat mid-flight

mha321

Medlem
Nu har även EASA skickat ut en press release med samma krav men där de också påpekar att det enligt vad de vet inte finns något europeiskt bolag som flyger 737max9 med "plugg" utan alla de europeiskt opererade flygplanen har dörr där.
 

Jannes

Medlem
Jag försökte bekräfta att ifall Icelandairs plan har nödutgångar där, för utifrån så verkar dessa pluggar se ut som vanliga dörrar. Se här bild på planet i fråga:


Aerolopa visar dock dubbla nödutgångar på Icelandairs MAX9, men det gör sajten även för Alaska Airlines dito.

Men från det som mha321 säger så tycks det i verkligheten vara en skillnad.
Min fråga är då, är det plugg i båda öppningarna över vingen eller bara ena? Även utan denna incident så känns det ju sådär ifall man bara har nödutgångar fram och bak. Vad är motiveringen, de några få tum man sparar i pitch och kostnaden av några dörrar?
 

Mr Basic

Medlem
Dålig på det här med olika tekniska specs när det gäller flygplan. Det här påverkar inte B737 MAX 8 (menar både flygförbud och risken att en ”dörr-plugg” sugs ut”)? :rolleyes:
 

mha321

Medlem
Jag försökte bekräfta att ifall Icelandairs plan har nödutgångar där, för utifrån så verkar dessa pluggar se ut som vanliga dörrar. Se här bild på planet i fråga:


Aerolopa visar dock dubbla nödutgångar på Icelandairs MAX9, men det gör sajten även för Alaska Airlines dito.

Men från det som mha321 säger så tycks det i verkligheten vara en skillnad.
Min fråga är då, är det plugg i båda öppningarna över vingen eller bara ena? Även utan denna incident så känns det ju sådär ifall man bara har nödutgångar fram och bak. Vad är motiveringen, de några få tum man sparar i pitch och kostnaden av några dörrar?
Vad jag förstår är det inte ving exit som är pluggad, där är det som vanligt. Det är ytterligare en utgång mellan vingen och den längst bak, som används i high density konfigurationer. (så jag uppfattat det, sitter inte på en ritning, men tittar man på bilder på Alaska flyget så är det definitivt inte ovanför vingen hålet sitter). Utgångarna över vingarna är kvar.
 

mha321

Medlem
Dålig på det här med olika tekniska specs när det gäller flygplan. Det här påverkar inte B737 MAX 8 (menar både flygförbud och risken att en ”dörr-plugg” sugs ut”)? :rolleyes:
Dörr pluggen finns inte på max8 så den kan inte sugas ut.

Tror dörren finns på 737max200 ("Ryanair clnfig") men där är det alltid dörr (hela poängen är ju high density) och alternativet med plugg finns inte.
 

Jannes

Medlem
Vad jag förstår är det inte ving exit som är pluggad, där är det som vanligt. Det är ytterligare en utgång mellan vingen och den längst bak, som används i high density konfigurationer. (så jag uppfattat det, sitter inte på en ritning, men tittar man på bilder på Alaska flyget så är det definitivt inte ovanför vingen hålet sitter). Utgångarna över vingarna är kvar.
Helt rätt, jag mindes nog fel. Rad 26 talades det om nu när jag tittar noggrannare.

1704638435101.jpeg


PICTURE: Icelandair's first 737 Max 9 arrives, leased from BOC ...
 

Attachments

  • 1704638535558.jpeg
    1704638535558.jpeg
    7,9 KB · Visningar: 59

Sebbeh

Medlem
Hur ställer ni er till att flyga Boeings max plan just nu? Jag har aldrig varit rädd för att flyga och aldrig tvivlat på att det är ett säkert sätt att färdas men lite börjar jag tvivla nu just på arbetet med denna plantyp och stressen att få fram dem.
 

adhoc76

Medlem
Hur ställer ni er till att flyga Boeings max plan just nu?
Som någon skrev tidigare så har jag haft uppfattningen att det är världens säkraste flygplan efter alla genomgångar som gjordes efter MCAS-problemet. Inte så övertygad längre. Har ingen lust att flyga MAX om jag ska vara helt ärlig.
 

Mr Basic

Medlem
Hur ställer ni er till att flyga Boeings max plan just nu? Jag har aldrig varit rädd för att flyga och aldrig tvivlat på att det är ett säkert sätt att färdas men lite börjar jag tvivla nu just på arbetet med denna plantyp och stressen att få fram dem.
Kanske naivt men den första tanken som slog mig när jag läste om flygstoppet var ”fan om detta påverkar vår resa ADD-SEZ med B737 MAX 8”.
Självklart oroväckande att ngt sådant kan hända öht men kommer inte boka av/om vår resa.
 

jsn

Medlem
Jag kommer, när så är möjligt, att undvika Max-flygen. Det känns som om hela det programmet är ruttet, och del för del kommer upp till ytan allteftersom... Det finns ju ett antal f.d. anställda som berättar mardrömshistorier om hur det gått till på Boeing. Även om det finns mycket bitterhet från dessa personer så ingen rök utan eld... Och det kommer som sagt fram sak efter sak efter sak...
 
Toppen