Vad jag förstår är det inte ving exit som är pluggad, där är det som vanligt. Det är ytterligare en utgång mellan vingen och den längst bak, som används i high density konfigurationer. (så jag uppfattat det, sitter inte på en ritning, men tittar man på bilder på Alaska flyget så är det definitivt inte ovanför vingen hålet sitter). Utgångarna över vingarna är kvar.Jag försökte bekräfta att ifall Icelandairs plan har nödutgångar där, för utifrån så verkar dessa pluggar se ut som vanliga dörrar. Se här bild på planet i fråga:
N704AL | Boeing 737-9 MAX | Alaska Airlines | Jason Whitebird | JetPhotos
N704AL. Boeing 737-9 MAX. JetPhotos.com is the biggest database of aviation photographs with over 6 million screened photos online!www.jetphotos.com
Aerolopa visar dock dubbla nödutgångar på Icelandairs MAX9, men det gör sajten även för Alaska Airlines dito.
Men från det som mha321 säger så tycks det i verkligheten vara en skillnad.
Min fråga är då, är det plugg i båda öppningarna över vingen eller bara ena? Även utan denna incident så känns det ju sådär ifall man bara har nödutgångar fram och bak. Vad är motiveringen, de några få tum man sparar i pitch och kostnaden av några dörrar?
Dörr pluggen finns inte på max8 så den kan inte sugas ut.Dålig på det här med olika tekniska specs när det gäller flygplan. Det här påverkar inte B737 MAX 8 (menar både flygförbud och risken att en ”dörr-plugg” sugs ut”)?
Helt rätt, jag mindes nog fel. Rad 26 talades det om nu när jag tittar noggrannare.Vad jag förstår är det inte ving exit som är pluggad, där är det som vanligt. Det är ytterligare en utgång mellan vingen och den längst bak, som används i high density konfigurationer. (så jag uppfattat det, sitter inte på en ritning, men tittar man på bilder på Alaska flyget så är det definitivt inte ovanför vingen hålet sitter). Utgångarna över vingarna är kvar.
Som någon skrev tidigare så har jag haft uppfattningen att det är världens säkraste flygplan efter alla genomgångar som gjordes efter MCAS-problemet. Inte så övertygad längre. Har ingen lust att flyga MAX om jag ska vara helt ärlig.Hur ställer ni er till att flyga Boeings max plan just nu?
Kanske naivt men den första tanken som slog mig när jag läste om flygstoppet var ”fan om detta påverkar vår resa ADD-SEZ med B737 MAX 8”.Hur ställer ni er till att flyga Boeings max plan just nu? Jag har aldrig varit rädd för att flyga och aldrig tvivlat på att det är ett säkert sätt att färdas men lite börjar jag tvivla nu just på arbetet med denna plantyp och stressen att få fram dem.