Senaste nytt

Alaska Airlines stoppar 737 MAX efter del av kabinvägg lossnat mid-flight

Sebbeh

Medlem
Då verkar jag ju inte vara helt ensam i min tvivel. Jag har också hört och sett lite dokumentärer. Vi får se vart det tar vägen. Men skulle vara förvånad om inte gemene man börjar ifrågasätta boeing också?
 

Hachans

Medlem
Då verkar jag ju inte vara helt ensam i min tvivel. Jag har också hört och sett lite dokumentärer. Vi får se vart det tar vägen. Men skulle vara förvånad om inte gemene man börjar ifrågasätta boeing också?

Personligen så hyser jag djup skepticism mot både Boeing och FAAs säkerhetstänk. De sitter i knäna på flyglobbyn tydligen och arbetar inte självständigt. Samma dag som olyckan hände hade ju Boeing skickat in begäran om dispens om något i max7 planen.

Så det känns sådär nu, jag kommer nog undvika inrikes i USA där det är möjligt och använda bolag som står under europeiska myndigheters översyn och eller flyger Airbus.

Hade som sagt en resa bokad med Max 9. Nu har bolaget jag bokat med också parkerat de planen. Tack och lov har de andra plan också.
 

eddo

Medlem
Tänker liknande som @jsn. Brukar aldrig ens fundera över säkerheten när jag bokar eller kliver på ett flygplan men jag undviker nog flygningar med detta plan just nu så länge det finns vettiga alternativ för den resa jag planerar.
 
För egen del så är olyckorna trots allt sällsynta nog att jag inte är så rädd. Vid valet mellan två väldigt likvärdiga avgångar så är dessa flyg en nackdel, men det kommer antagligen för egen del oftast vägas upp av andra parametrar.

Ur ett större perspektiv bör man ju dock se till att se över hur det här kunde hända och se till att det inte gör det igen, men min personliga risk är fortfarande tillräckligt låg.
 

jsn

Medlem
Med överhängande risk att få denna tråd att spåra ur totalt.. Admin får ta bort inlägget isf...
Hur känner ni inför kommande 777X? Jag börjar hamna i läget att innan jag vill flyga med een ny Boeing-modell så behöver den ha haft några längre flygförbud innan jag tror att den är tillräckligt avlusad. 787 hade flyförbud i över ett år pga batterier, 737Max har haft det tidigare och verkar få det nu igen, vad säger detta om kommande modeller från samma bolag?
Edit: Har Airbus haft några motsvarande stillestånd på sina nyaste modeller? A380 sköt en motor för Quantas, men utöver det? 350? 321LR?
 
Samma dag som olyckan hände hade ju Boeing skickat in begäran om dispens om något i max7 planen.
Gissar att du tänker på det här :
Boeing has asked the Federal Aviation Administration to exempt its long-delayed 737 Max 7 from several certification rules due to an issue involving engine anti-ice system overheating.

Det här problemet har också MAX-8 & -9 sen tidigare
Boeing and the FAA are familiar with the overheating problem, which can affect engine barrels and cowls. Earlier this year, the FAA issued an airworthiness directive addressing the risk in Boeing’s two in-service Max models – the Max 8 and Max 9. That order prohibits some operations and specifies when pilots are to use the anti-ice system.
 

Davvelavve

Medlem
Låter inte alls stabilt. Verkar ju dyka upp lite problem hela tiden.

Jag började få förtroende för MAX-8 nu men inte längre. Frågan är hur det kommer gå med de stora 777X när de kommer. Jag vill nog inte vara försökskanin i ett sånt.

För övrigt slås jag alltid av den stora skillnaden på att åka A350 vs 777, inte minst på ljudnivån.
 
Toppen