Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

adhoc76

Medlem
Det snackas illa om Kastrup för att den stora majoriteten i forumet är baserade i Stockholm. Man glömmer då gärna att Kastrup är hemmaflygplatsen för en stor andel svenskar för att man tycker Arlanda är så fantastiskt bra.

instämmer. Är själv baserad i Stockholm, men har inga problem med Kastrup. Långt bättre än Arlanda i min bok och, om så blir utvecklingen, kan jag leva med fler transit från CPH än vad som är aktuellt i dagsläget.
 

mha321

Medlem
instämmer. Är själv baserad i Stockholm, men har inga problem med Kastrup. Långt bättre än Arlanda i min bok och, om så blir utvecklingen, kan jag leva med fler transit från CPH än vad som är aktuellt i dagsläget.
Som flygplats är ju cph vida bättre än Arlanda.

Den enda nackdelen är väl den större generella kostnadsnivåm när man utgår från Kastrup men det drabbar inte stockholmare.

Däremot kan ju ett högre fokus på cph drabba Stockholm i form av färre direktflyg.

Men det kan å andra sidan också hjälpa tex Norrlandsboende om det skulle resultera i flera direkta feeder flighter till cph från tex ume och lla. Med en liten sas link kärra tex...
 

JohanGE

Medlem
Jeg er bange for at I svenskere vil ophoere med stadigt at vaere loyale overfor et mere danskt SAS? Jeg fornemmer staerk animositet her paa forumet mod Kastrup, mod fagforeningstyranniet, og mod CPH som dominrende skandinavisk hub. Hvis SAS taber svenskerne er spillet helt ude....
Bor i Malmö, och Kastrup är min nyckel till kontinenten. Mycket nöjd med dagens besked.
 

Dbodenfo

Medlem
Jag är en av dem som föredrar att göra en mellanlandning. Var baserad i GOT innan och nu på i ARN och att ta sig vidare till CPH, MUC, FRA, LHR, AMS, eller CDG för vidare transport är en del av det underbara med flyget. Få tid i en lounge under en layover - att sitta och kolla på flygplan och sträcka på sig lite. Inte bara pang på rödbetan att transport till ARN - lounge - på plan - av plan - framme.

Dagens besked visar också vad jag tycker SK visar att det är Danmark som är hubben. Att HQ är i Solna kan antagligen ändras på nu. Det är ju egentligen mer relationen till Wallenberg som är något här.
 

Abbs

Medlem
Jag är en av dem som föredrar att göra en mellanlandning. Var baserad i GOT innan och nu på i ARN och att ta sig vidare till CPH, MUC, FRA, LHR, AMS, eller CDG för vidare transport är en del av det underbara med flyget. Få tid i en lounge under en layover - att sitta och kolla på flygplan och sträcka på sig lite. Inte bara pang på rödbetan att transport till ARN - lounge - på plan - av plan - framme.

Dagens besked visar också vad jag tycker SK visar att det är Danmark som är hubben. Att HQ är i Solna kan antagligen ändras på nu. Det är ju egentligen mer relationen till Wallenberg som är något här.
Vari ligger det underbara att tappa flera timmar i veckan på byten, där man knappast har tid att besöka lounge annat för en snabb kaffe eller dylikt? Direktflyg att föredra alla dagar i veckan.
 

Dbodenfo

Medlem
Vari ligger det underbara att tappa flera timmar i veckan på byten, där man knappast har tid att besöka lounge annat för en snabb kaffe eller dylikt? Direktflyg att föredra alla dagar i veckan.

Finns två typer av personer. Jag föredrar att inte stressa på resan och ge mig extra tid på layovers. Jag brukar ha 1-3 timmar att spendera i en lounge på en layover vilket då inte är en snabb kaffe - utan en breather där jag kan få saker och ting gjort. Jag kan också koncentrera mig bättre på dessa pauser. Dock är inte mitt schema som ditt då jag inte flyger varje vecka så att jag tappar denna tid vilket gör väldig skillnad.

Men när det kommer till SK tror jag att direktflygen kommer bli mer sällsynta efter dagens besked från respektive regeringar.
 

adhoc76

Medlem
Men när det kommer till SK tror jag att direktflygen kommer bli mer sällsynta efter dagens besked från respektive regeringar.

Kan vara så med tanke på att det nämndes nåt från danskt håll om att SAS ska bevaka danska intressen. Samtidigt är det väl meningen att SAS någon gång ska tjäna pengar och då det finns många som @Abbs som föredrar direktflyg så är jag inte övertygad om att det behöver betyda så stora förändringar intra-Europa. Man ska väl också komma ihåg att mycket av intäkterna kommer från frakt så helt torrlagt på direktflyg behöver kanske inte Sverige bli?
 

Dbodenfo

Medlem
Kan vara så med tanke på att det nämndes nåt från danskt håll om att SAS ska bevaka danska intressen. Samtidigt är det väl meningen att SAS någon gång ska tjäna pengar och då det finns många som @Abbs som föredrar direktflyg så är jag inte övertygad om att det behöver betyda så stora förändringar intra-Europa. Man ska väl också komma ihåg att mycket av intäkterna kommer från frakt så helt torrlagt på direktflyg behöver kanske inte Sverige bli?

Helt rätt! Nä ARN kommer nog förbli en hub för intra-europa för flyg från norr. Men att flyga long-haul kommer fokuseras på DK. Dock tror jag att ARN kommer att vara ett kalas med Finnair, Eurowings, RyanAir, Delta, och diverse andra som kommer bli ge ARN nya linjer. Frakten är absolut en faktor men den svenska regeringens beslut är helt klart inte i linje med svenska intressen i detta - utan blir en kortsiktig lösning som ger långsiktiga problem.

"Capital of Scandinavia" ska nog brandas om till Köpenhamn.
 

pep

Medlem
Maaske kommer vi naermere paa at loese SASs Gordiske Knude som har vaeret dilemmaet i at tilgodese alle tre hovedstaeder (OSL, ARN, CPH) samtidigt og ligeligt - med det resultat at der aldrig har vaeret 1 stort hub, men 3 semi-store hubs. Denne fragmentering har vel gjort at volumen (og fortjenesten) bliver for lav pga. ineffektivitet. Hvis Danmark bliver majority stakeholder er det vel mere "politisk acceptabelt" for mange at CPH bliver et hub (i og med defragmentering af hubs er/bliver noedvendig)? Men jeg ved det er uhyre foelsomt....
 

Tomas E

Medlem
Kan vara så med tanke på att det nämndes nåt från danskt håll om att SAS ska bevaka danska intressen.
Danska intressen = maximera strejkmöjligheterna för danska anställa? :D

Frakten är absolut en faktor men den svenska regeringens beslut är helt klart inte i linje med svenska intressen i detta - utan blir en kortsiktig lösning som ger långsiktiga problem.
Det finns väl sedan länge en rätt bred politisk enighet i Sverige om att staten inte ska driva/äga företag annat än i undantagsfall, och då mest i branscher med naturligt monopol? Så det ligger definitivt i de svenska skattebetalarnas intresse att slippa att ständigt subventionera SAS med nya kapitaltillskott.

Om de danska skattebetalarna vill subventionera resor som startar i Sverige (även norr om Hallandsåsen), dels genom kapitaltillskott och dels genom att bidra till ökad konkurrens, är det bara att tacka och ta emot i Sverige! :) Det motsäger i.o.f.s. lite den svenska schablonbilden om danskar som drivna affärsmän, så jag missförstår kanske något.

Kanske kan vi se fram emot en viss expansion av direktlinjer med Finnair i Stockholm i takt med att DAS Copenhagen Airlines drar ner, och inte bara lågprisbolagen? Om de bara fixar en vettig Finnair/OneWorld-lounge, helst i egen regi, tror jag många Stockholms-baserade BCare skulle tycka att utvecklingen var neutral till positiv. (Däremot kanske en del lite mer normalt funtade människor tycker det är negativt, eftersom de måste hålla koll på flera olika allianser vilket gör det svårare och krångligare med status, snarare än att ha SAS som schablonval.) Subventioner från både danska och finska staten som leder till upprätthållen eller ökad konkurrens på flygresor som startar i Stockholm - mums! :D
 
Toppen