Kan vara så med tanke på att det nämndes nåt från danskt håll om att SAS ska bevaka danska intressen.
Danska intressen = maximera strejkmöjligheterna för danska anställa?
Frakten är absolut en faktor men den svenska regeringens beslut är helt klart inte i linje med svenska intressen i detta - utan blir en kortsiktig lösning som ger långsiktiga problem.
Det finns väl sedan länge en rätt bred politisk enighet i Sverige om att staten inte ska driva/äga företag annat än i undantagsfall, och då mest i branscher med naturligt monopol? Så det ligger definitivt i de svenska skattebetalarnas intresse att slippa att ständigt subventionera SAS med nya kapitaltillskott.
Om de danska skattebetalarna vill subventionera resor som startar i Sverige (även norr om Hallandsåsen), dels genom kapitaltillskott och dels genom att bidra till ökad konkurrens, är det bara att tacka och ta emot i Sverige!
Det motsäger i.o.f.s. lite den svenska schablonbilden om danskar som drivna affärsmän, så jag missförstår kanske något.
Kanske kan vi se fram emot en viss expansion av direktlinjer med Finnair i Stockholm i takt med att DAS Copenhagen Airlines drar ner, och inte bara lågprisbolagen? Om de bara fixar en vettig Finnair/OneWorld-lounge, helst i egen regi, tror jag många Stockholms-baserade BCare skulle tycka att utvecklingen var neutral till positiv. (Däremot kanske en del lite mer normalt funtade människor tycker det är negativt, eftersom de måste hålla koll på flera olika allianser vilket gör det svårare och krångligare med status, snarare än att ha SAS som schablonval.) Subventioner från både danska och finska staten som leder till upprätthållen eller ökad konkurrens på flygresor som startar i Stockholm - mums!