Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

intuition

Medlem
...
Under ett långt arbetsliv har jag sett liknande saker hända i gamla, etablerade branscher under strukturomvandling. Ofta slutar det med att delar av personalen vägrar att anpassa sig. Man känner sig sviken av arbetsgivaren. Man känner inte igen företaget. Det var inte på dessa premisser man anställdes. En del anställda vill inte bara ha anställningsskydd, utan i praktiken även ”förändringsskydd”. En del söker sig självmant bort från företaget, andra avvecklas. Väl anställda hos andra kan både arbetsuppgifter och villkor vara sådana som man vägrade acceptera på den gamla arbetsplatsen. Men då har man ju självmant valt det och anställts på sådana premisser. Kan tyckas märkligt, men så fungerar många.
...
Så går mina tankebanor också.
Jag har i andra branscher sett hur det under en lång guldålder lagts till fler och fler förmåner: Arbetstidsförkortningar, kompensationssystem,
När guldåldern är över och företagen möter en delvis ny marknad klarar man inte riktigt att betala för förmånerna. Det vanligaste är att man möter det med rationaliseringar, dvs uppsägningar, även om man också förhandlar om både centrala och lokala avtal. Har själv varit med om att lokala överenskommelser om arbetstidsförkortningar har halverats i sin förmån och att centrala avtal har plockat bort regler om utökade uppsägningstider och liknande.

Om man, som i vissa branscher, lyckas att anpassa avtalen till en ny verklighet mjukt över längre tid kan man ha framgång med den metoden. Lyckas man inte med det hamnar man i mer dramatiska situationer, med bantning av hela verksamheten (fabriksnedläggning, lämna vissa marknader, eller) Det är alltid de yngsta med kortast erfarenhet som får gå och personal-sammanstättningen blir mer och mer likriktad - äldre som är vana vid alla förmåner och känner sig trygga pga turordningsregler. Företaget kan ha gått med förlust och rationaliserat i mångar år, men den gruppen som är kvar har aldrig riktigt känt att det är på allvar - de har kunnat sitta lugnt i båten under alla år. Det skapar en situation av grupptänkande där man är ovillig att vara en del av anpassningen till nya tider.
Senast jag var på ett sådant företag hade förlusterna och rationaliseringarna pågått så länge att det stora flertalet var över 60 med typ 30 års anställnignastid. Det slutade det med företaget blev uppköpt av en konkurrent. Inte ens då trillade poletten ner hos en del, utan måga trodde länge att det bara handlade om en ny ägare (med nya färska pengar att pumpa in i en olönsam verksamhet) och att man kunde fortsätta jobba som man alltid gjort.
Slakten blev brutal.
 

Tomas E

Medlem
Regeringen vil øge den danske stats ejerandel i SAS | Seneste nyt | DR
"Regeringen har lavet en bred aftale om, at den vil øge den danske stats ejerandel i SAS til op til 30 procent."
Ska danska staten öka sin ägarandel, måste de pynta in mer än sin nuvarande ägarandel (21,8%) av kapitaltillskottsbehovet om 9,5 miljarder SEK. Hur mycket beror på emissionskurs (både för skuldkonvertering och kommande nyemission), men kanske 40-50% av 9,5 mdr?
Dock så lär väl detta besked öka stridsviljan hos piloterna, så det här beskedet kan kosta SAS ytterligare i konfliktkostnad, och lägga upp för nya omgångar av strejker från andra personalkategorier. Tillbaka till Står Alltid Stilla.
 
Last edited:

pep

Medlem
Jeg er bange for at I svenskere vil ophoere med stadigt at vaere loyale overfor et mere danskt SAS? Jeg fornemmer staerk animositet her paa forumet mod Kastrup, mod fagforeningstyranniet, og mod CPH som dominrende skandinavisk hub. Hvis SAS taber svenskerne er spillet helt ude....
 
Det är ju en sak att strejka i branscher där allt styrs av kollektivavtalet och inga individuella löner sätts, tex Kommunal. Men en pilotstrejk är ju lite som att höga banktjänstemän eller ICA-handlare strejkar.
 

maswan

Medlem
Jeg er bange for at I svenskere vil ophoere med stadigt at vaere loyale overfor et mere danskt SAS? Jeg fornemmer staerk animositet her paa forumet mod Kastrup, mod fagforeningstyranniet, og mod CPH som dominrende skandinavisk hub. Hvis SAS taber svenskerne er spillet helt ude....

Personligen gör det mig vilket som om det är hub i Kastrup, Arlanda, Vanda, Frankfurt, Amsterdam, etc, så länge jag har ett fungerande nätverksbolag med rimliga frekvenser och anslutningar från Ume till främst Norden och Europa. Bonuspoäng för om det fungerar pålitigt, och Star Alliance har bäst täckning till mina vanliga destinationer. Min största fara för jobbresorna är ju om det bara blir Norwegian-liknande aktörer kvar då det blir i stort omöjligt att resa till Geneve, t ex.
 

intuition

Medlem
Jeg er bange for at I svenskere vil ophoere med stadigt at vaere loyale overfor et mere danskt SAS? Jeg fornemmer staerk animositet her paa forumet mod Kastrup, mod fagforeningstyranniet, og mod CPH som dominrende skandinavisk hub. Hvis SAS taber svenskerne er spillet helt ude....
Ägarskapet i sig är inte det viktiga för mig. Jag känner mig lojal med ett bolag som erbjuder hög kvalitet utan att priset blir orimligt högt. Och som visar att det uppskattar mig som kund. Där är sas inte idag och det kommer kanske varken att bli bättre eller sämre med ett danskt sas.

Jag läste att danska staten har en betingelse för pengarna - det framtida bolaget ska ta vara på danska intressen. Det framgår inte vad det skulle kunna betyda. tex om danska intressen är viktigare än kommersiella faktorer. Det kan bli intressant om det framtida linjenätet ska utformas efter vad som är bäst för arbetsmarknaden på Amager. Tex kan man ju stänga alla direktlinjer (även intra-eu) från ARN och OSL och bara mata CPH med trafik
 

JacobGBG

Medlem
Jeg er bange for at I svenskere vil ophoere med stadigt at vaere loyale overfor et mere danskt SAS? Jeg fornemmer staerk animositet her paa forumet mod Kastrup, mod fagforeningstyranniet, og mod CPH som dominrende skandinavisk hub. Hvis SAS taber svenskerne er spillet helt ude....

Tror du kommer att få olika besked beroende på vem du frågar. För mig som har GOT som hemmaflygplats så är CPH en mycket fördelaktigare hub. Tror definitivt alla i Malmö tycker detsamma.

Visst finns det ett rent starkt ogillande av danska pilotfacket men är det verkligen obefogat?
 

Sir Lemon

Medlem
Tror du kommer att få olika besked beroende på vem du frågar. För mig som har GOT som hemmaflygplats så är CPH en mycket fördelaktigare hub. Tror definitivt alla i Malmö tycker detsamma.

Visst finns det ett rent starkt ogillande av danska pilotfacket men är det verkligen obefogat?
Inte bara pilotfacket ….
 

Hachans

Medlem
Jeg er bange for at I svenskere vil ophoere med stadigt at vaere loyale overfor et mere danskt SAS? Jeg fornemmer staerk animositet her paa forumet mod Kastrup, mod fagforeningstyranniet, og mod CPH som dominrende skandinavisk hub. Hvis SAS taber svenskerne er spillet helt ude....

Det snackas illa om Kastrup för att den stora majoriteten i forumet är baserade i Stockholm. Man glömmer då gärna att Kastrup är hemmaflygplatsen för en stor andel svenskar för att man tycker Arlanda är så fantastiskt bra.

Jag tror CPH som hubb blir kanonbra. Lägg alla longhaul där med bra anslutningar och så kan Eurowings ta över de få som finns kvar i Stockholm/Oslo.
 
Toppen