Senaste kapitlet för min del i den långdragna historien om de saknade Elite Points och Avios för resor i Business Promotional (åtminstone ARN-MAD) under kampanjen som några av oss bråkat om en längre tid. I mitt fall rörde det sig om två t.o.r., en i slutet av juli och en i slutet av augusti. För att något korta av händelseförloppet: för resan i juli fick jag de saknade Avios genom en "specialtransaktion", men det gick inte att fixa Elite Points skrev de. (Vid denna tid skulle inte extra EP heller ge mig någon högre status.) Den i augusti utlovades jag först Avios för i ett halvsurt svar, från någon som tydligen tyckte att jag skickat in begäran någon dag för tidigt. Sedan har det inte hänt något på en dryg månad, så jag skickade in ett nytt meddelande tidigare i veckan, och påpekade tydligt att jag borde varit Iberia Plus Platino-medlem (Oneworld Emerald) sedan slutet av augusti baserat på de Elite Points jag skulle fått i kampanjen.
Igår fick jag svar, vilket var snabbare än tidigare. Svaret från dem var denna gång artigt och ursäktande. De kunde fortfarande inte bokföra de saknade Elite Points på kontot, men jag fick de saknade Avios inklusive Platino-bonus, via en ny specialtransaktion. (De hävdar fortfarande att detta kommer att bli en normal transaktion så småningom och att denna Avios-transaktion då tas bort.)
Samtidigt välkomnade de mig som ny Platino-medlem! Igår syntes bara Avios på kontot så jag vågade inte vara helt säker på att detta skulle fungera. Men idag kan jag även se Platino-status giltig till mars 2023 (med 4420 Elite Points trots att 6250 krävs). Iberia Plus Platino gäller nämligen ett år längre än Plata/Oro: återstoden av deras fasta intjänandeår (april-mars) +
två år + en nådemånad. Så även detta måste ha varit någon slags specialtransaktion. Tja, det enda man kan säga är väl
plötsligt händer det!
Visa bifogad bild 114188
Jag har bara haft skriftlig kontakt med Iberia. Jag har försökt vara saklig snarare än arg i mina meddelanden, men jag har varit ganska utförlig vilket väl också är ett sätt att verka lite småirriterad. Det kan ha hjälpt mig att jag fick ihop Iberia Plus Oro på resor i Full Business under kampanjen, för något av meddelandena såg ut att komma från en Oro-support. För de resorna funkade nämligen Avios och Elite Points som de skulle.