Tomas E
Medlem
Nytt meddelande om mina missade Avios och Elite Points för ARN-MAD-ARN i business promotional (klass I) i slutet av juli:
Det betyder att jag fått exakt de Avios jag skulle fått, 1588 miles ARN-MAD gånger 150% plus 50% nivåbonus för Iberia Plus Oro per, per sträcka. (Ska man vara petig borde jag fått 1588 x (150% + 25%) för den första sträckan, men å andra sidan 1588 x 25% mer för min nästa sträcka, så det jämnar exakt ut sig.)
Dessa står bokförda som:
Å andra sidan står mitt saldo alltså kvar på 4400 Elite Points för mina fyra legs ARN-MAD i full business (D) med kampanjens 4x elite points. Jag borde stått på 6200 just nu. Gränsen för Iberia Plus Platino är 6250 på ett år, som alltid börjar 1 april och slutar 31 mars. (Alternativt två år.)
Inte heller har några Avios eller Elite Points hittills registrerats för min resa ARN-MAD-ARN 21-23 augusti i D-klass. Så snart är det väl dags att fylla i "missing Avios" för den också. Den resan skulle ha tagit mig upp till Platino-nivån och dessutom returresan då gett 100% nivåbonus i antal Avios. Jag läser deras text som att detta inte kommer att inträffa, eftersom att de kommer att ta hänsyn till de saknade EP manuellt först i april 2021, efter innevarande kvalificeringsårs utgång. Således skulle jag bli snuvad på Platino-nivån i 7-8 månader.
Möjligen har de tänkt lite snävt, och tyckt att Oro med 4400 EP på kontot och Oro med 6200 EP på kontot är "skit samma", och att de nu gett mig mina Avios som är de jag egentligen har nytta av.
Nu tror jag att jag väntar minst en vecka, kanske mer, med att claima poäng för resan 21-23 aug, för genom samtal med Magnüs vet jag att deras kundtjänst redan fått många påpekanden om detta. Knackar jag in detta idag lär första svaret bli samma standardformulär som sist.
Dear Mr. E,
With regards to your flights IB3315 Stockholm - Madrid on 25th July and IB3314 Madrid - Stockholm on 28th July 2020, we would like to apologize because, due to technical difficulties, we cannot register them.
However, we have credited your account with 6.352 Avios (3.176 per flight) that you are entitled to, annotation that we will have to cancel once this problem is solved.
Finally, we have also make an internal remark so that 1.800 Elite Points (900 per flight) should be taken into consideration in April 2021 in order to update your Iberia plus card level. Unfortunately, it is not possible to update this information on your profile at iberia.com.
For further information about this matter, please refer your case number **-**.
We hope to continue with your confidence and take this opportunity to send you our warmest greetings,
Your Iberia Plus Service Centre
Det betyder att jag fått exakt de Avios jag skulle fått, 1588 miles ARN-MAD gånger 150% plus 50% nivåbonus för Iberia Plus Oro per, per sträcka. (Ska man vara petig borde jag fått 1588 x (150% + 25%) för den första sträckan, men å andra sidan 1588 x 25% mer för min nästa sträcka, så det jämnar exakt ut sig.)
Dessa står bokförda som:
08/26/2020 COURTESY IBERIA PLUS Other services 6.352
Å andra sidan står mitt saldo alltså kvar på 4400 Elite Points för mina fyra legs ARN-MAD i full business (D) med kampanjens 4x elite points. Jag borde stått på 6200 just nu. Gränsen för Iberia Plus Platino är 6250 på ett år, som alltid börjar 1 april och slutar 31 mars. (Alternativt två år.)
Inte heller har några Avios eller Elite Points hittills registrerats för min resa ARN-MAD-ARN 21-23 augusti i D-klass. Så snart är det väl dags att fylla i "missing Avios" för den också. Den resan skulle ha tagit mig upp till Platino-nivån och dessutom returresan då gett 100% nivåbonus i antal Avios. Jag läser deras text som att detta inte kommer att inträffa, eftersom att de kommer att ta hänsyn till de saknade EP manuellt först i april 2021, efter innevarande kvalificeringsårs utgång. Således skulle jag bli snuvad på Platino-nivån i 7-8 månader.
Möjligen har de tänkt lite snävt, och tyckt att Oro med 4400 EP på kontot och Oro med 6200 EP på kontot är "skit samma", och att de nu gett mig mina Avios som är de jag egentligen har nytta av.
Nu tror jag att jag väntar minst en vecka, kanske mer, med att claima poäng för resan 21-23 aug, för genom samtal med Magnüs vet jag att deras kundtjänst redan fått många påpekanden om detta. Knackar jag in detta idag lär första svaret bli samma standardformulär som sist.