Senaste nytt

Jannes

Medlem
Det är väl inget standardiserat "betyg" som sådant, utan mer praxis för hur kreditinstitut utvärderad din kreditvärdighet. Så inga "poäng", men utvärderingsgrund när du ansöker lån?
Men någon mer insiktsfull får gärna korrigera.
 

Sir Lemon

Medlem
Kreditbetyg mäts med olika skalor hos samtliga kreditprövningsinstitut, typ UC, Creditsafe etc. Det förändras definitivt beroende på faktorer som totala beviljade krediter och utnyttjade krediter, samt hur dessa förändras över tid. Självklart sätta det också i relation till inkomst och stöna av ett antal ggr/år. Jag kan följa mitt eget ex.
 

Gizmokvack

Medlem
Generellt gäller i Sverige att högre kredit = sämre kreditbetyg. Många (alla?) kreditinstitut ser egentligen en beviljad kredit på samma sätt som ett blancolån dvs den påverkar ditt kreditbetyg negativt även om du har låg nyttjandegrad.

Så vad menar man egentligen med ett "maximerat kreditbetyg"? Eller är det något rent subjektivt som varje kreditgivare bedömer utifrån sina preferenser?
Vi sökte byggnadskreditiv hos banken förra året (SEB) och de gjorde kalkyler utifrån det som eddo skriver ovan. De räknade på min kredit som ett lån utan garantier och struntade egentligen i nyttjandegraden. Om jag låg på gränsen kunde det väl välta över till det positiva att jag hade låga utgifter och betalade i tid.

@Delayed
SEB gjorde en kreditupplysning men struntade i betyget. De skulle ändå göra en egen riskkalkyl/budget utifrån uppgifterna de fick i min UC.
 

Delayed

Medlem
Du har både Kreddy och minkreditkoll.se som är gratis.
Anser forumet att båda är seriösa och lämpliga att använda? Kreddy har jag använt och litar av någon anledning på. Minkreditkoll har jag av någon anledning fått lika oklara vibbar ifrån och hittills avstått ifrån att använda. Har ingen bra förklaring till dessa två olika känslor och beslut. :oops:
 

ante_77

Medlem
Anser forumet att båda är seriösa och lämpliga att använda? Kreddy har jag använt och litar av någon anledning på. Minkreditkoll har jag av någon anledning fått lika oklara vibbar ifrån och hittills avstått ifrån att använda. Har ingen bra förklaring till dessa två olika känslor och beslut. :oops:

Jag förstår inte hur Kreddy delar ut kreditvärdighet utan att ha inkomstuppgifter
 

Delayed

Medlem
Då bör ju folk ha uruselt kreditbetyg egentligen.
En socialbidragstagare har således bättre kreditvärdighet än Stefan Persson då Stefan Persson förmodligen har ett kreditkort.
Man ska nog ta deras värdering med en grabbnäve salt då de påstår att runt halva Sveriges befolkning har det bästa kreditbetyget. Sen är det lite märkligt att ett betalkort som Eurocard med "fullkomligt obegränsad", nåja..., kredit inte alls syns.
 
Toppen