011430121
Medlem
Vi har väl alla upplevt på Europalinjerna att det är förmycket handbagage ombord
Upplevde i slutet av förra veckan på en resa mellan ARN-CPH-ARN hur kabinpersonalen slet med att få plats med de kabinväskor som passagerna försökte få plats med ombord.
På utresan tog det ca 10 minuter att få plats med de sista väskorna sedan alla passagerare var ombord, uppmaning från besättning var att väskorna skulle ner i cargo så att vi skulle kunna åka, folk sprang omkring och lyfte på luckorna och försökte hitta plats, det brukar finnas plats i en skåp där personalen förvara sina väskor, där var det fullt för besättningen skulle flyga till Norge efter vår flygning och där ha nattstopp för att flyga charter dagen efter och få ytterligare ett stopp i Norge därför var det fullt i det skåpet de hade stora väskor med sig.
På hemresan var det omöjligt ännu värre för vår avgång hade anslutning från Air Canada och SAS från LAX vissa passagerare hade två dragväskor helt enligt reglerna för de hade Businessbiljetter då är man berättning till två handbagage.
Hade kontakt med värdinnan som slet som ett djur för att få plats med alla handbagage hon sa medan bordningen pågick att detta kommer att bli problem med väskorna!
Hon fick helt rätt vi blev ca 15 minuter försenad innan alla väskor var på plats.
Jag har tänkt på detta där det blir större förseningar på varje avgång under dagen på grund av att det tar så lång tid på att få handbagaget på plats.
Ta exempel på vår retur som var en A321 som var 20 år gammal, när den kom till SAS hade den konfugering för ca 160 passagerare hon hade stolar som gick att flytta i sidled att man då satt 5 passagerare i rad i C kabinen, det var toalett där rad 9 A-C är nu, idag tar hon 200 passagerare
Detta innebär att det är ca 30-40 fler handbagage som skall in i maskinen
Ta en A320 som i början tog 168 pax idag skall det in 180 pax och det ger ca 10 dragväskor mera.
Den värdinna som vi samtalat med sa att detta har blivit ett större och större stressmoment i jobbet och i bland ger detta ångest för det kan bli tuffa samtal med paxen
Jag åkte under våren med en A321 från AA i USA som hade de nya "hatthyllorna" där man lägger väskan på kant och får plats med 50 % fler väskor i hyllorna
Undrar varför inte SAS och andra flygbolag i Europa har beställt denna typ av inredning
Nu skall vi påpeka att det inte bara är SAS som har detta problem med att få plats med handbagaget, SWISS tar 215 passagerare, BA på sina inrikes 205 platser i sina A321
Hur skall detta lösas?
Upplevde i slutet av förra veckan på en resa mellan ARN-CPH-ARN hur kabinpersonalen slet med att få plats med de kabinväskor som passagerna försökte få plats med ombord.
På utresan tog det ca 10 minuter att få plats med de sista väskorna sedan alla passagerare var ombord, uppmaning från besättning var att väskorna skulle ner i cargo så att vi skulle kunna åka, folk sprang omkring och lyfte på luckorna och försökte hitta plats, det brukar finnas plats i en skåp där personalen förvara sina väskor, där var det fullt för besättningen skulle flyga till Norge efter vår flygning och där ha nattstopp för att flyga charter dagen efter och få ytterligare ett stopp i Norge därför var det fullt i det skåpet de hade stora väskor med sig.
På hemresan var det omöjligt ännu värre för vår avgång hade anslutning från Air Canada och SAS från LAX vissa passagerare hade två dragväskor helt enligt reglerna för de hade Businessbiljetter då är man berättning till två handbagage.
Hade kontakt med värdinnan som slet som ett djur för att få plats med alla handbagage hon sa medan bordningen pågick att detta kommer att bli problem med väskorna!
Hon fick helt rätt vi blev ca 15 minuter försenad innan alla väskor var på plats.
Jag har tänkt på detta där det blir större förseningar på varje avgång under dagen på grund av att det tar så lång tid på att få handbagaget på plats.
Ta exempel på vår retur som var en A321 som var 20 år gammal, när den kom till SAS hade den konfugering för ca 160 passagerare hon hade stolar som gick att flytta i sidled att man då satt 5 passagerare i rad i C kabinen, det var toalett där rad 9 A-C är nu, idag tar hon 200 passagerare
Detta innebär att det är ca 30-40 fler handbagage som skall in i maskinen
Ta en A320 som i början tog 168 pax idag skall det in 180 pax och det ger ca 10 dragväskor mera.
Den värdinna som vi samtalat med sa att detta har blivit ett större och större stressmoment i jobbet och i bland ger detta ångest för det kan bli tuffa samtal med paxen
Jag åkte under våren med en A321 från AA i USA som hade de nya "hatthyllorna" där man lägger väskan på kant och får plats med 50 % fler väskor i hyllorna
Undrar varför inte SAS och andra flygbolag i Europa har beställt denna typ av inredning
Nu skall vi påpeka att det inte bara är SAS som har detta problem med att få plats med handbagaget, SWISS tar 215 passagerare, BA på sina inrikes 205 platser i sina A321
Hur skall detta lösas?