Senaste nytt

Problem med förmycket handbagage

011430121

Medlem
Vi har väl alla upplevt på Europalinjerna att det är förmycket handbagage ombord

Upplevde i slutet av förra veckan på en resa mellan ARN-CPH-ARN hur kabinpersonalen slet med att få plats med de kabinväskor som passagerna försökte få plats med ombord.

På utresan tog det ca 10 minuter att få plats med de sista väskorna sedan alla passagerare var ombord, uppmaning från besättning var att väskorna skulle ner i cargo så att vi skulle kunna åka, folk sprang omkring och lyfte på luckorna och försökte hitta plats, det brukar finnas plats i en skåp där personalen förvara sina väskor, där var det fullt för besättningen skulle flyga till Norge efter vår flygning och där ha nattstopp för att flyga charter dagen efter och få ytterligare ett stopp i Norge därför var det fullt i det skåpet de hade stora väskor med sig.

På hemresan var det omöjligt ännu värre för vår avgång hade anslutning från Air Canada och SAS från LAX vissa passagerare hade två dragväskor helt enligt reglerna för de hade Businessbiljetter då är man berättning till två handbagage.

Hade kontakt med värdinnan som slet som ett djur för att få plats med alla handbagage hon sa medan bordningen pågick att detta kommer att bli problem med väskorna!
Hon fick helt rätt vi blev ca 15 minuter försenad innan alla väskor var på plats.

Jag har tänkt på detta där det blir större förseningar på varje avgång under dagen på grund av att det tar så lång tid på att få handbagaget på plats.

Ta exempel på vår retur som var en A321 som var 20 år gammal, när den kom till SAS hade den konfugering för ca 160 passagerare hon hade stolar som gick att flytta i sidled att man då satt 5 passagerare i rad i C kabinen, det var toalett där rad 9 A-C är nu, idag tar hon 200 passagerare
Detta innebär att det är ca 30-40 fler handbagage som skall in i maskinen
Ta en A320 som i början tog 168 pax idag skall det in 180 pax och det ger ca 10 dragväskor mera.

Den värdinna som vi samtalat med sa att detta har blivit ett större och större stressmoment i jobbet och i bland ger detta ångest för det kan bli tuffa samtal med paxen

Jag åkte under våren med en A321 från AA i USA som hade de nya "hatthyllorna" där man lägger väskan på kant och får plats med 50 % fler väskor i hyllorna
upload_2022-8-15_17-50-36.jpeg

Undrar varför inte SAS och andra flygbolag i Europa har beställt denna typ av inredning
Nu skall vi påpeka att det inte bara är SAS som har detta problem med att få plats med handbagaget, SWISS tar 215 passagerare, BA på sina inrikes 205 platser i sina A321

Hur skall detta lösas?
 

sweflyer

Medlem
Har sett bilder på hatthyllor där man lägger väskan på sidan. Lite skeptisk är jag ändå eftersom platsen måste tas någonstans ifrån - det borde ju helt enkelt bli mindre utrymme över huvudet med dessa.

Sedan är nog problemet värre än vanligt nu, många reser med bara handbagage för att de är oroliga för förseningar med incheckat.
 
Prissätt så det blir billigare med incheckat än handbagage? Eller vilken prisskillnad som nu krävs för uppnådd effekt.

Att några i business får ta med sig mycket baggage antar jag bara är ett problem på enstaka flyg, annars är det vanliga passagerare som står för majoriteten av volymen.

Att utöka volymen på hatthyllorna som du föreslår är ju såklart också en lösning.

Folk underskattar också hur stora kabinväskor som går att förvara under stolen. Tror man skulle kunna spara några väskor i hyllan på att informera/demonstrera det. Man minskar ju såklart sitt benutrymme, men jag lägger den själv där ibland av både enkelhet eller när man vet att man ska ha grejer från väskan.

Istället för att tvångs-checka väskor i gaten kan man ju fråga efter frivilliga och erbjuda någon billig kompensation, låt säga två fria drycker under flygningen. Då tror jag man skulle hitta frivilliga passagerare som lämnar positiva istället för tråkiga samtal med passagerare som du säger.
 

igelkotten

Medlem
Prissätt så det blir billigare med incheckat än handbagage? Eller vilken prisskillnad som nu krävs för uppnådd effekt.

Att några i business får ta med sig mycket baggage antar jag bara är ett problem på enstaka flyg, annars är det vanliga passagerare som står för majoriteten av volymen.

Att utöka volymen på hatthyllorna som du föreslår är ju såklart också en lösning.

Folk underskattar också hur stora kabinväskor som går att förvara under stolen. Tror man skulle kunna spara några väskor i hyllan på att informera/demonstrera det. Man minskar ju såklart sitt benutrymme, men jag lägger den själv där ibland av både enkelhet eller när man vet att man ska ha grejer från väskan.

Istället för att tvångs-checka väskor i gaten kan man ju fråga efter frivilliga och erbjuda någon billig kompensation, låt säga två fria drycker under flygningen. Då tror jag man skulle hitta frivilliga passagerare som lämnar positiva istället för tråkiga samtal med passagerare som du säger.

Jag gissar på att de som räknar på detta ser det som mer lönsamt att folk tar med sig hela bohaget ombord än checkar in baggage gratis. Detsamma gäller nog gate-checken.
 

Ping

Medlem
Skulle säga att det är problem som flygbolagen själva skapat genom deras kostreducering.

Förr i tiden var det gratis att checka in bagage.
Nuförtiden kostar det att checka in, incheckningsköerna är långa, bagage tappas bort, vänta på väska tar ganska lång stund och blir det strul får du vänta väldigt lång tid för att få hjälp är min upplevelse. Så inte konstigt att passagerarna vill ta med sig bagaget.

Man borde ta betalt för alla handväskor som tas med ombord och ta bort reglerna att man kan ta med 2 stora gigantiska väskor så länge det inte är en betalt business biljett samt tvinga passagerarna att flyga med bagage framför stolen.
Jag upplever det som ett mindre trevligt moment att alla ska ha med sig stora kabinväskor för det skapar kaos: blockerad gate, långsam påstigning, försening.

Tror inte nya större bagageutrymme är hela lösningen (alla flyg har nog inte utrymme för dessa, utbyte av plan). Vissa bolag låter ju en checka in bagage gratis när flyget är utsålt, men det blir ändå lite förseningar.

Jag hade hellre sett att flygbolagen börjar ta betalt för bagage samt ta bort generösa handbagage regler.
Eller att man helt enkelt krymper måtten för handbagage rejält.
 
Ett alternativ till större hatthyllor är ju att ta bort två stolor och sätta ett ”skåp” där. Det har jag t.ex. sett på Delta Connection-flyg. Rymmer ändå rätt många väskor på höjd.

Antagligen vill man undvika lösningar som innebär färre passagerare, men om man ser det som ett stort problem så.
 

mha321

Medlem
Egentligen borde ju Go Light och liknande hjälpa med det här eftetsom handbagage inte ingår där.

Men det gäller ju dels att det faktiskt efterlevs i gaten. På samma ställe borde man hålla efter de andra reglerna för handbagage. Gjorde man det skulle inte problemet försvinna, men det skulle minska.

Just CPH/ARN är väl dock en av de sträckor där det hjälper minst. Dels är den överrepresentaterad vad gäller antal EBG (som ju får ta med handbagage på light), dels är det säkert fler long haul connection passagerare som väljer bort go.
 

011430121

Medlem
Egentligen borde ju Go Light och liknande hjälpa med det här eftetsom handbagage inte ingår där.

Men det gäller ju dels att det faktiskt efterlevs i gaten. På samma ställe borde man hålla efter de andra reglerna för handbagage. Gjorde man det skulle inte problemet försvinna, men det skulle minska.

Just CPH/ARN är väl dock en av de sträckor där det hjälper minst. Dels är den överrepresentaterad vad gäller antal EBG (som ju får ta med handbagage på light), dels är det säkert fler long haul connection passagerare som väljer bort go.
På SAS får de som har Go Light biljett boarding grupp F och gate agenterna har koll att de inte har en dragväska eller liknande bagage med sig ombord.
 

Jönsson

Medlem
En del av problemet med fulla bagagehyllor är att pax släpps ombord med del större handbagage och dels fler handbagage än tillåtet. Utöver det släpas det på shoppingpåsar mm som antas vara taxfreeköp trots att det är inte alltid fallet.
 
Toppen