Senaste nytt

Xiaolongbao i Sverige

Har man en gång smakat Shanghais sopp-dumplings, xiaolongbao, är det svårt att sluta drömma om de små degknytena. För att tillfredsställa suget även hemma tänkte jag att vi här kunde samla tips på kök i Sverige som erbjuder detta mästerverk.

Jag börjar med en undangömd pärla i Göteborg, men fyll gärna på med fler tips om ni har.

1aE1MfE.png

YiLi, Göteborg
Liten anspråkslös lokal vid Munkebäckstorget i Göteborg. Här bossar Shanghai-födda Yifeng Xu. De flesta kunderna nöjer sig med en alldaglig takeaway-sushi, men på menyn finns också xiaolongbao, samt klassiska Sichuan-rätter som mapo tofu och shui zhu yu. Dumplingsen är dock höjdpunkten. De är ovanligt stora för att vara xiaolongbao, men jag klagar inte.

Hemsida, meny och öppettider: YiLi Restaurang | Sushi, dumpling & varmrätter | Takeaway tel 25 25 93

Last edited:
Hur står de sig jämfört med Din Tai Fung?

Jag har bara ätit Din Tai Fung i Bangkok, men jämfört med BKK-filialen tycker jag att YiLi står sig väldigt bra! DTF:s dumplings är ju väldigt eleganta – små och tunna – medan Yifeng Xu på YiLi gör dumplings som känns mer "hemmagjorda", alltså lite större och köttigare med någon millimeter tjockare deg. När det kommer till smak tycker jag dock att de är godare än DTF.

Men vill man skölja ner sina dumplings med öl får man nöja sig med Risingsbo lättöl, eftersom YiLi saknar rättigheter.

Last edited:
Tack för de fantastiska fotografierna och tråden själv! Ursäkta att jag bryter trådreglerna lite, men...:

Jag åt först Xiaolongbao på Din Tai Fung i Shanghai World Financial Center (den där 0.5 km höga byggnaden som ser ut som en ölöppnare). Det var helt magiskt bra. Så när jag senare besökte Singapore sökte jag upp en Din Tai Fung på Orchard Road under någon lunch och beställde samma sak. Det var bra, men inte riktigt lika magiskt bra, om jag ska vara ärlig. Tydligen så har filialerna sina variationer.

Tack för de fantastiska fotografierna och tråden själv! Ursäkta att jag bryter trådreglerna lite, men...:

Jag åt först Xiaolongbao på Din Tai Fung i Shanghai World Financial Center (den där 0.5 km höga byggnaden som ser ut som en ölöppnare). Det var helt magiskt bra. Så när jag senare besökte Singapore sökte jag upp en Din Tai Fung på Orchard Road under någon lunch och beställde samma sak. Det var bra, men inte riktigt lika magiskt bra, om jag ska vara ärlig. Tydligen så har filialerna sina variationer.

Helt okej! Såhär i efterhand tänker jag att det hade varit bättre att döpa tråden till "Den stora xiaolongbao-tråden" för att samla allt xiaolongbao-snack här, inklusive restaurangtips, men nu när jag väl skapat den kan jag inte ändra. Hursomhelst är allt xiaolongbao-relaterat välkommet här!

Och ja, Din Tai Fung varierar i kvalitet filialerna emellan. Till och med inom Shanghai tycker jag att det varierar – den på Hongqiao Rd är inte lika vass som den i WFC. Var Bangkok-filialen hamnar i rankingen är jag osäker på, men det är den jag ätit oftast på.

Toppen