Glenn E
Medlem
Jag skadade min fot i måndags när jag spelade tennis.
Gips i 3 veckor samt kryckor och förbud mot att stödja på vänsterfoten blev resultatet.
Efter det blir det sjukgymnastik.
Denna gången får jag rejäl nytta av min privata sjukförsäkring.
När man inte är van är det ju mycket jobbigt att stå på ett ben samt hoppa fram på kryckor.
Särskilt i början men jag blir lite starkare för varje dag som går.
Flygplatser kan ju ha ganska stora avstånd särskilt om man som jag just nu måste sitta och vila lite efter typ 50 meter på kryckor.
Så jag ringde Wizzair och bokade specialassistans med rullstol samt hjälp att ta mig ur planet i Warszawa då jag var lite osäker på att jag skulle kunna ta mig ner för trappan från flygplanet i Warszawa.
Jag blev anmodad att komma till Wizzairs incheckningsdisk mellan 2 timmar och 40 minuter från avgång.
Jag kom fram cirka 1 timme och 15 minuter innan avgång och bad om assistensen med rullstol .
Efter det fick jag ta mig till en bänk där jag kunde sitta medans jag väntade på rullstolen.
Efter cirka 10 minuter kommer 2 Swedawia män samt en rullstol.
Jag får sätta mig i rullstolen sedan körde vi mot grinden där boarding kortet skannas och sedan blev det hiss upp till säkerhetskontrollen.
Sedan blev det fasttrack där vi gick före nästan alla.
Jag fick hjälp genom säkerhetskontrollen som var avklarad på ett par minuter.
Sedan bad jag dem att lämna mig vid cafet vid gate 14 för min gate idag var gate 15.
Hade jag haft lounge tillgång hade de kunnat kört mig dit.
Jag köpte en smörgås och en kaffe.
När jag var klar med det blev jag hämtad och förd till min gate.
Jag var först att komma ombord på flygplanet. Det blev kryckor från dörren till rad 2.
Sedan krängde jag mig in på min plats, 2F, ett förstersäte för jag fick inte ha gång eller mittsäte.
Efter en bekväm flygning på cirka 1 timma och 20 minuter i luften kom vi fram till Warszawa.
Jag köpte en flaska vitt vin och en kolsyrat vatten för ett paketpris på 5 euro.
Jag skulle ju få assistans av planet som parkerade på plattan i Warszawa.
Jag hade trott att någon skulle hålla mig under armarna eller någonting.
Men så var det inte.
Istället kom ett sådant fordon som de har till bl.a. Catering som kan lyfta upp kroppen och anslöt på höger sida flygplanet.
Efter alla andra passagerare lämnat planet var det bara att hoppa över till det fordonet på mina kryckor
I fordonet fanns 2 personer, min tilldelade assistent samt föraren.
Där fanns även ett par bänkar och ett par rullstolar.
Sedan sänktes kroppen ner och jag blev körd direkt till ankomsthallen.
Nu börjar det likna Lufthansa F.
Sedan blev jag körd ur till taxiståndet och tackade så mycket för hjälpen.
All denna fantastiska service är helt gratis.
Så det var intressant att få en inblick i hur det är att resa som handikappad.
Lite som Lufthansa F är alltså svaret.
Gips i 3 veckor samt kryckor och förbud mot att stödja på vänsterfoten blev resultatet.
Efter det blir det sjukgymnastik.
Denna gången får jag rejäl nytta av min privata sjukförsäkring.
När man inte är van är det ju mycket jobbigt att stå på ett ben samt hoppa fram på kryckor.
Särskilt i början men jag blir lite starkare för varje dag som går.
Flygplatser kan ju ha ganska stora avstånd särskilt om man som jag just nu måste sitta och vila lite efter typ 50 meter på kryckor.
Så jag ringde Wizzair och bokade specialassistans med rullstol samt hjälp att ta mig ur planet i Warszawa då jag var lite osäker på att jag skulle kunna ta mig ner för trappan från flygplanet i Warszawa.
Jag blev anmodad att komma till Wizzairs incheckningsdisk mellan 2 timmar och 40 minuter från avgång.
Jag kom fram cirka 1 timme och 15 minuter innan avgång och bad om assistensen med rullstol .
Efter det fick jag ta mig till en bänk där jag kunde sitta medans jag väntade på rullstolen.
Efter cirka 10 minuter kommer 2 Swedawia män samt en rullstol.
Jag får sätta mig i rullstolen sedan körde vi mot grinden där boarding kortet skannas och sedan blev det hiss upp till säkerhetskontrollen.
Sedan blev det fasttrack där vi gick före nästan alla.
Jag fick hjälp genom säkerhetskontrollen som var avklarad på ett par minuter.
Sedan bad jag dem att lämna mig vid cafet vid gate 14 för min gate idag var gate 15.
Hade jag haft lounge tillgång hade de kunnat kört mig dit.
Jag köpte en smörgås och en kaffe.
När jag var klar med det blev jag hämtad och förd till min gate.
Jag var först att komma ombord på flygplanet. Det blev kryckor från dörren till rad 2.
Sedan krängde jag mig in på min plats, 2F, ett förstersäte för jag fick inte ha gång eller mittsäte.
Efter en bekväm flygning på cirka 1 timma och 20 minuter i luften kom vi fram till Warszawa.
Jag köpte en flaska vitt vin och en kolsyrat vatten för ett paketpris på 5 euro.
Jag skulle ju få assistans av planet som parkerade på plattan i Warszawa.
Jag hade trott att någon skulle hålla mig under armarna eller någonting.
Men så var det inte.
Istället kom ett sådant fordon som de har till bl.a. Catering som kan lyfta upp kroppen och anslöt på höger sida flygplanet.
Efter alla andra passagerare lämnat planet var det bara att hoppa över till det fordonet på mina kryckor
I fordonet fanns 2 personer, min tilldelade assistent samt föraren.
Där fanns även ett par bänkar och ett par rullstolar.
Sedan sänktes kroppen ner och jag blev körd direkt till ankomsthallen.
Nu börjar det likna Lufthansa F.
Sedan blev jag körd ur till taxiståndet och tackade så mycket för hjälpen.
All denna fantastiska service är helt gratis.
Så det var intressant att få en inblick i hur det är att resa som handikappad.
Lite som Lufthansa F är alltså svaret.