Widerö nära att krascha (2010)

  • Thread starter Thread starter Bryant
  • Start date Start date
Jeg synes vinklingen av saken er spesiell fra avheralds side, basert på egen kunnskap om saken. Det er mange ting som ikke er sagt i artikkelen og mange bakenforliggende (behind the scenes) parametre og forhold som ikke offentligheten har generell tilgang på.



Måten avherald framstiller denne siden av saken er for meg tendensiøs og ensidig, og jeg er overrasket over at så mange tar det Simon skriver for god fisk. Personlig ødelegger denne artikkelen mitt syn på avherald som en seriøs nyhetsformidler, siden framstillingen er svært tendensiøs og ikke åpner for at "their source" kan ha en agenda.
 
Aurora skrev:Jeg synes vinklingen av saken er spesiell fra avheralds side, basert på egen kunnskap om saken. Det er mange ting som ikke er sagt i artikkelen og mange bakenforliggende (behind the scenes) parametre og forhold som ikke offentligheten har generell tilgang på.Måten avherald framstiller denne siden av saken er for meg tendensiøs og ensidig, og jeg er overrasket over at så mange tar det Simon skriver for god fisk. Personlig ødelegger denne artikkelen mitt syn på avherald som en seriøs nyhetsformidler, siden framstillingen er svært tendensiøs og ikke åpner for at "their source" kan ha en agenda.Klicka för att utvidga...


Jag är förvånad att just du ifrågasätter detta. //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png



Vilken fakta tycker du saknas? Vad hade du tyckt om det var Skytaxi under inflygning till Tromsö?
 
Bryant skrev:Jag är förvånad att just du ifrågasätter detta.Vilken fakta tycker du saknas? Vad hade du tyckt om det var Skytaxi under inflygning till Tromsö?Klicka för att utvidga...


Jeg ifrågsetter avheralds framstilling av hendelsesforløpet, ikke hendelsen i seg selv. Det forundrer meg om det kan være språkbarriere eller bare manglende vilje som nok en gang står for disse ekstremt prejudice holdningene....
 
Aurora skrev:Jeg ifrågsetter avheraldsframstilling av hendelsesforløpet, ikke hendelsen i seg selv. Det forundrer meg om det kan være språkbarriere eller bare manglende vilje som nok en gang står for disse ekstremt prejudice holdningene....Klicka för att utvidga...


Ok! I skrift kan det vara svårt att få fram vad man egentligen menar och skrivs det på norska eller danska har jag svårt ibland att hänga med.



Men jag förstår fortfarande inte vad som är enkelsidig. Alla rapporter på Avherald beskriver förloppet utan personliga inlägg (oftast)



Utveckla gärna hur man skulle beskrivit händelseförloppet på ett objektivt sätt.
 
Bryant skrev:Ok! I skrift kan det vara svårt att få fram vad man egentligen menar och skrivs det på norska eller danska har jag svårt ibland att hänga med.Men jag förstår fortfarande inte vad som är enkelsidig. Alla rapporter på Avherald beskriver förloppet utan personliga inlägg (oftast)Utveckla gärna hur man skulle beskrivit händelseförloppet på ett objektivt sätt.Klicka för att utvidga...


Du framstiller det som om at jeg er ensidig fan av Widerøe og at jeg på noe vis påstår at dette er overdrevet fra avheralds side og at widerøe ikke har vært i denne situasjonen (a loose attempt at understanding your logic?).



Det er utelukkende noe du selv har funnet på, da det ikke står et ord om at "Widerøe er bedre enn skytaxi" eller "Widerøe gjorde ikke dette" i min tekst. Som det står nevnt hos avherald har dette vært slått opp stort og voldsomt i lokalavisa mi (Nordlys). Jeg har lest alle artiklene, og det som har kommet fram av konkrete fakta fra ferdskriveren er ikke noe man kan "diskutere vekk". Det var faretruende nært en alvorlig situasjon for Widerøe. A serious incident. Det kommer man seg ikke vekk fra uansett.



Men måten avherald framstiller sakens hendelsesforløp på, er det som for meg er tendensiøs.

"On Jun 5th 2015 a source contacted The Aviation Herald indicating xxx yyy zzz". Hva vet vi om denne kilden?

"Our source said xxx yyy zzz" - hvem skal være den som vurderer hva som er rett og hva som er galt her? Hvorfor har denne kilden så mye mer peiling på hva norsk havarikommisjon har utredet?

"The AIBN cannot investigate what it does not know" - nei, så kan kilden dette da? Hvis ikke en offentlig havarikommisjon kan utrede hva som har skjedd, kan en ikke-navngitt kilde gjøre det da? Det er selvmotsigende.



Statens havarikommisjon (AIBN) har etterforsket saken, de har kommet med ettertrykkelige anbefalinger til Widerøe og hendelsesforløpet har vært presentert i både lokale aviser og nyhetskanaler. Det er ingen som har lagt skjul på noe, og det eneste som skjer er at saken kommer opp på nytt og på nytt (nå igjen 6 mnd etter forrige runde i nyhetene lokalt) fra ukjente kilder som lekker data til histen og pisten.



Poenget for meg er at denne måten avherald har kastet seg over sin "source" og brukt denne som et sannhetsvitne ikke er særlig kildekritisk. Dessverre er det vanskelig å si noe mer konkret enn dette, da jeg ikke ønsker å gå ut med noe ytterligere info om saken.
 
Nu tycker jag att du svammlar lite Aurora.



Först och främst, AVHerald har en lång historia av att göra ganska grundlig rapportering. Det finns inte mycket anledning att ifrågasätta den.



Sedan är det ganska logiskt att AIBN inte utredde saken vidare - jag misstänker att de bara utreder exakt det de får in anmälan om. En fristående "kommission" kan ju utreda vad de vill och titta närmare på händelser utan att det föreligger en anmälan. Jag kan tex få för mig att undersöka vad som hände på BA001 igår om jag känner för det.



I det här fallet har ju uppenbarligen någon tipsat AVHerald om att de anser att hela den här incidenten inte skötts korrekt och man har följt upp det.



Det är för mig självklart att man ska applicera källkritik på allt man läser online. Det är möjligt att AVHerald har fel här, men uppenbarligen finns det ju detaljer kring händelsen där skildringar går isär och det är därför rimligt att ifrågasätta AIBN och Widerøe. Om källan som hört av sig till AVHerald har fel, så lär ju detta visa sig.
 
Kort svar, sitter i taxi. Källor ska alltid kritiskt granskas.



Självklart ser du olika på skytaxi och widerö. Det är du väldigt öppen med i alla inlägg.



Men! Jag är inte kritisk till det eftersom det är en del av charmen med detta forum.
 
agehall skrev:Nu tycker jag att du svammlar lite Aurora.Först och främst, AVHerald har en lång historia av att göra ganska grundlig rapportering. Det finns inte mycket anledning att ifrågasätta den.Sedan är det ganska logiskt att AIBN inte utredde saken vidare - jag misstänker att de bara utreder exakt det de får in anmälan om. En fristående "kommission" kan ju utreda vad de vill och titta närmare på händelser utan att det föreligger en anmälan. Jag kan tex få för mig att undersöka vad som hände på BA001 igår om jag känner för det.I det här fallet har ju uppenbarligen någon tipsat AVHerald om att de anser att hela den här incidenten inte skötts korrekt och man har följt upp det.Det är för mig självklart att man ska applicera källkritik på allt man läser online. Det är möjligt att AVHerald har fel här, men uppenbarligen finns det ju detaljer kring händelsen där skildringar går isär och det är därför rimligt att ifrågasätta AIBN och Widerøe. Om källan som hört av sig till AVHerald har fel, så lär ju detta visa sig.Klicka för att utvidga...


Nå tror jeg språkbarrieren slår inn; svammlar?

Og ja, jeg var enig med deg angående avherald og grundig granskning - fram til denne artikkelen. Det er jo også det jeg skriver i første innlegg her. Er skuffet over at avherald som jeg har benyttet meg av som et sannhetsvitne, klarer å "skite egen fot så mycket". For dette er ikke bra. Og når de tar så feil i en sak, kan man jo lure på hva de tar feil om i andre saker hvor man ikke har kunnskaper.



---



Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å skulle skru alt om til å handle om selskaper og rene heiaklubber ala fotball @Bryant - skal jeg aldri få lov å uttale meg om noe uten at du tror det ligger en bias bak det? Kjenner jeg er litt lei av at alt man sir bare skal avskufles som irrelevant fordi noen tror man ikke evner å forholde seg objektiv. Som forsker er det hele jobben min. Men takk for tiltroa liksom... Kjenner det ikke frister å skrive noe som helst her inne når det blir så utrolig ensidig.
 
agehall skrev:Nu tycker jag att du svammlar lite Aurora.Först och främst, AVHerald har en lång historia av att göra ganska grundlig rapportering. Det finns inte mycket anledning att ifrågasätta den.Sedan är det ganska logiskt att AIBN inte utredde saken vidare - jag misstänker att de bara utreder exakt det de får in anmälan om. En fristående "kommission" kan ju utreda vad de vill och titta närmare på händelser utan att det föreligger en anmälan. Jag kan tex få för mig att undersöka vad som hände på BA001 igår om jag känner för det.I det här fallet har ju uppenbarligen någon tipsat AVHerald om att de anser att hela den här incidenten inte skötts korrekt och man har följt upp det.Det är för mig självklart att man ska applicera källkritik på allt man läser online. Det är möjligt att AVHerald har fel här, men uppenbarligen finns det ju detaljer kring händelsen där skildringar går isär och det är därför rimligt att ifrågasätta AIBN och Widerøe. Om källan som hört av sig till AVHerald har fel, så lär ju detta visa sig.Klicka för att utvidga...


Fast det går alltid i såna fall att anmäla till lämplig tillsynsmyndighet.



En haverikomission är redan fristående från "regulatorn" (heter det så på svenska? "Regulator" är engelska termen) för att säkerställe obereoende vid utredningar. Det finns möjlighet att göra anonyma anmälningar till båda dessa myndigheter som då har en juridisk skyldighet att ta undersöka frågan.



Det är också så åtminstone där jag jobbar att vi har juridisk skyldighet att anmäla allting som kan leda till fara för flyget, enda undantaget är när vi säkert vet att en annan part anmäler händelsen. Detta gäller oavsett om vi är i tjänst eller inte.





Sannolikheten att Wideröes egna rapportsystem och utredning, norska havkom och norska luftvarstverket (motsv) har mörkat får nog anses vara väldigt liten.





Sen ska man självklart inte frångå att det verkar ha varit en allvarlig incident. Men jag tror steget ifrån att det var en allvarlig incident till att fakta medvetet ska ha mörkats är långt.
 
crazy voyager skrev:Fast det går alltid i såna fall att anmäla till lämplig tillsynsmyndighet.En haverikomission är redan fristående från "regulatorn" (heter det så på svenska? "Regulator" är engelska termen) för att säkerställe obereoende vid utredningar. Det finns möjlighet att göra anonyma anmälningar till båda dessa myndigheter som då har en juridisk skyldighet att ta undersöka frågan.Det är också så åtminstone där jag jobbar att vi har juridisk skyldighet att anmäla allting som kan leda till fara för flyget, enda undantaget är när vi säkert vet att en annan part anmäler händelsen. Detta gäller oavsett om vi är i tjänst eller inte.Sannolikheten att Wideröes egna rapportsystem och utredning, norska havkom och norska luftvarstverket (motsv) har mörkat får nog anses vara väldigt liten.Sen ska man självklart inte frångå att det verkar ha varit en allvarlig incident. Men jag tror steget ifrån att det var en allvarlig incident till att fakta medvetet ska ha mörkats är långt.Klicka för att utvidga...


Helt korrekt - alle involverte har vært intervjuet og en offisiell rapport ventes fra AIBN. I mellomtiden har saken versert i media og litt her og der pga hva jeg anser som urelaterte årsaker. En gjennomgående tråd har vært at det er en anonym kilde som "lekker informasjon". Informasjon som, uansett, ikke har bevist noe annet enn at det har vært en alvorlig incident - og Widerøe har selv uttalt til Nordlys at de tar saken alvorlig og har gjennomgått interne rutiner. Heldigvis er statens havarikommisjon (AIBN) såpass profesjonelle at de ikke blander seg inn i denne "støyen".
 
Aurora skrev:Jeg ifrågsetter avheraldsframstilling av hendelsesforløpet, ikke hendelsen i seg selv. Det forundrer meg om det kan være språkbarriere eller bare manglende vilje som nok en gang står for disse ekstremt prejudice holdningene....Klicka för att utvidga...


Jag måste säga att jag trots allt inte förstår vilken del av framställningen av händelseförloppet det är du ifrågasätter?
 
Pho skrev:Jag måste säga att jag trots allt inte förstår vilken del av framställningen av händelseförloppet det är du ifrågasätter?Klicka för att utvidga...


De delene hvor avherald refererer til "our source say/our source states/according to our source". Eksempler på dette står lengre ned.
 
Aurora skrev:De delene hvor avherald refererer til "our source say/our source states/according to our source". Eksempler på dette står lengre ned.Klicka för att utvidga...
Du vänder dig alltså mot att de redovisar vad en anonym källa har sagt?



Jag kunde faktiskt mer förstå om det var Bryants uttalande om att det var en mörkning, vilket jag tycker är att dra det lite väl långt baserat på det som sägs...
 
Aurora skrev:Nå tror jeg språkbarrieren slår inn; svammlar?Og ja, jeg var enig med deg angående avherald og grundig granskning - fram til denne artikkelen. Det er jo også det jeg skriver i første innlegg her. Er skuffet over at avherald som jeg har benyttet meg av som et sannhetsvitne, klarer å "skite egen fot så mycket". For dette er ikke bra. Og når de tar så feil i en sak, kan man jo lure på hva de tar feil om i andre saker hvor man ikke har kunnskaper.---Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å skulle skru alt om til å handle om selskaper og rene heiaklubber ala fotball@Bryant- skal jeg aldri få lov å uttale meg om noe uten at du tror det ligger en bias bak det? Kjenner jeg er litt lei av at alt man sir bare skal avskufles som irrelevant fordi noen tror man ikke evner å forholde seg objektiv. Som forsker er det hele jobben min. Men takk for tiltroa liksom... Kjenner det ikke frister å skrive noe som helst her inne når det blir så utrolig ensidig.Klicka för att utvidga...


Jag tycker inte det du skriver är irrelevant. Vi har alla våra favoriter vare sig det är fotbollslag eller flygbolag.
 
crazy voyager skrev:Fast det går alltid i såna fall att anmäla till lämplig tillsynsmyndighet.En haverikomission är redan fristående från "regulatorn" (heter det så på svenska? "Regulator" är engelska termen) för att säkerställe obereoende vid utredningar. Det finns möjlighet att göra anonyma anmälningar till båda dessa myndigheter som då har en juridisk skyldighet att ta undersöka frågan.Klicka för att utvidga...


Absolut. Men det kan även finnas skäl till varför en person inte vågar anmäla till "rätt" instans själv. Visserligen är haverikomissionen säkert oberoende från staten på något sätt, men den är fortfarande tillsatt av staten och därmed kan jag helt klart se varför en person inte vill gå direkt dit. Kanske har personen gjort det men inte tagits på allvar? Vi vet inte.




crazy voyager skrev:Det är också så åtminstone där jag jobbar att vi har juridisk skyldighet att anmäla allting som kan leda till fara för flyget, enda undantaget är när vi säkert vet att en annan part anmäler händelsen. Detta gäller oavsett om vi är i tjänst eller inte.Klicka för att utvidga...


Och det är ju så det bör funka. Men systemet bygger till stor del på självregulering. Om en person ser något men väljer att inte anmäla händelsen, så är det väldigt svårt att bevisa att denne faktiskt gjort fel...




crazy voyager skrev:Sannolikheten att Wideröes egna rapportsystem och utredning, norska havkom och norska luftvarstverket (motsv) har mörkat får nog anses vara väldigt liten.Klicka för att utvidga...


Jag har svårt att tro att hela kedjan mörkat. Men om piloten kraftigt underdrev så kanske det räckte för att resten av kedjan inte skulle ta så allvarligt på incidenten.






crazy voyager skrev:Sen ska man självklart inte frångå att det verkar ha varit en allvarlig incident. Men jag tror steget ifrån att det var en allvarlig incident till att fakta medvetet ska ha mörkats är långt.Klicka för att utvidga...


Jag tycker det viktigaste är att haverikomissionen tittar på fallet igen, i ljuset av att nya anklagelser framkommit.
 
Vi Nordmenn liker å tro at ting fungerer best her i landet, og at andre lang ligger litt etter oss. Men i et lite land som Norge er svågerpolitikk et veldig stort problem. I mange miljøer (som f.eks luftfarten) kjenner "alle" hverandre og positiv særbehandling er selvsagt en risiko. Jeg tror det er dette Av Heralds kilde ønsker å poengtere. Denne insidenten skulle kanskje fått mye større konsekvens om den hadde blitt objektivt behandlet. Og jeg tror det ligger noe i det....
 
Andreaszan skrev:Vi Nordmenn liker å tro at ting fungerer best her i landet, og at andre lang ligger litt etter oss. Men i et lite land som Norge er svågerpolitikk et veldig stort problem. I mange miljøer (som f.eks luftfarten) kjenner "alle" hverandre og positiv særbehandling er selvsagt en risiko. Jeg tror det er dette Av Heralds kilde ønsker å poengtere. Denne insidenten skulle kanskje fått mye større konsekvens om den hadde blitt objektivt behandlet. Og jeg tror det ligger noe i det....Klicka för att utvidga...


Norge er ikke i noe særstilling, det er til dels injurerende å påstå at man bare jaer, haer, klapper hverandre på ryggen og driter i hendelser. Widerøe har en ekstremt bra rapporteringskultur (noe som til og med er forsket på, jeg har lest universitetsstudier på det) og luftfartstilsynet har tatt saken alvorlig. På hvilken måte kan du uttale deg om at saken ikke har blitt objektivt behandlet?
 
Kan vi enes om at risken for svågerpolitikk er større i mindre "miljøer" enn i store? Og at Norsk luftfartsmiljø ikke er veldig stort?



Måten jeg kan uttale meg om at hendelsen muligens ikke fikk den dignitet den fortjener er at om du kommer ned til en høyde på 25 meter over bakken før du når positiv climb igjen så er du et par sekunder fra totalhavari. Det i seg selv kvalifiserer til full utredning...skjedde det? Nei.
 
Andreaszan skrev:Kan vi enes om at risken for svågerpolitikk er større i mindre "miljøer" enn i store? Og at Norsk luftfartsmiljø ikke er veldig stort?Måten jeg kan uttale meg om at hendelsen muligens ikke fikk den dignitet den fortjener er at om du kommer ned til en høyde på 25 meter over bakken før du når positiv climb igjen så er du et par sekunder fra totalhavari. Det i seg selv kvalifiserer til full utredning...skjedde det? Nei.Klicka för att utvidga...


Norsk luftfartsmiljø er ikke veldig stort, det er derfor det er mer transparent og man raskt ser tendenser. Både den ene og andre vegen. Saken utredes fullt ut og alle berørte saker har uttalt seg, og en offisiell rapport fra havarikommisjonen vil framstilles. På hvilken måte trenger man da å dvele videre på det med å komme med tendensiøse uttalelser til avherald? Det er en uforståelig motivasjon bak denne "hemmelige kilden" til avherald, og det er uforståelig for meg hvorfor avherald velger å publisere det når saken blir nøye gjennomgått av en AIBN. Det eneste man oppnår er å kaste dritt om hverandre.
 
Back
Top