Senaste nytt

When in Rome... - tre fotbollsmatcher på 48 timmar

bajenludde

Medlem
DAG 2: Lördag 2 september

Efter åtta timmars välbehövlig sömn var det dags att inleda dag 2 på denna resa. Vi började med frulle på hotellet. Med tanke på den billiga penning vi betalat för rummet var frukosten helt klart över förväntan. Mycket socker och bakverk, men även fil och flingor samt frallor med diverse pålägg. Bäst var dock kaffemaskinen, som höll utsökt kvalitet.

IMG_3613.jpg

Frukosten på Raeli Hotel Lazio. Absolut ingenting att klaga på med tanke på den billiga penning vi betalat för rummet.

Trots gårdagens intensiva turistande hade vi en sak kvar i Rom som vi inte ville lämna utan att ha sett. Vatikanstaten. Vi bestämde oss därför för att efter frukost ta tunnelbanan till Ottaviano och därefter styra stegen mot Petersplatsen. Väl framme ställde vi oss och betraktade omgivningarna. En häftig plats helt klart, med otroligt imponerande arkitektur. Hade vi haft mer tid på oss hade vi självklart gjort besök inne i byggnaderna. Nu fick vi nöja oss med en okulär besiktning utifrån. Efter detta blev det en snabb sväng in på AS Roma Store där en matchtröja inhandlades åt vår insjuknade medresenär, som plåster på såren.

IMG_3631.jpg

Petersplatsen, Vatikanstaten.

Efter vår utrikesutflykt under förmiddagen var det nu dags att checka ut från hotellet och bege oss mot tågstationen. I dag var det dags att lämna Rom och åka till ingenting mindre än… Neapel! Tidigare hade vi sett på nätet att det gick tåg mest hela tiden. För att inte boka upp oss att behöva åka en viss tid valde vi därför att vänta till sista stund och köpa biljetter på tågstationen. Med facit i hand ett dumt beslut ekonomiskt sett, då priserna hade gått upp rejält. Mer än det dubbla gentemot om vi hade bokat en vecka innan.

Vissa farhågor om de italienska tågens skick och förekommandet av AC fanns i gruppen. Dessa skulle dock visa sig vara helt ogrundade. Trots att vi inte åkte med något snabbtåg var det toppmoderna vagnar, med sköna säten och självklart inklusive air condition. Enda minuset var väl att det saknades wi-fi och att mobiltäckningen på sina ställen längs med resan inte var den bästa.

IMG_3639.jpg

Vesuvius, sedd från tågfönstret.

Det kändes som att resan var över i ett huj och vips så var vi framme på Napoli Centrale. Klockan hade hunnit bli eftermiddag och hungriga som vi var styrdes stegen mot L’Antica Pizzeria da Michele, för att få uppleva äkta klassiska napolitansk pizza. Tyvärr var vi inte de enda som tänkte sätta tänderna i deras kreationer vid denna tid, trots att gemene mans lunchtid borde vara passerad. Flera timmars köande kändes inte lockande utan vi valde att gå till ett annat ställe och beställa in varsin Margherita. Vi blev inte besvikna. Helt otroligt hur lite bröd, tomat och ost kan vara så gott. Vi var alla överens om att detta var de godaste pizzor vi ätit i våra liv. Meno Male och andra napolitanska kedjor i Sverige, släng er i väggen!

IMG_3650.jpg

Är ni i Neapel - ät pizza!

Efter pizzorna blev det lite häng på en takbar i närheten. Därefter bar det av ut till flygplatsen, där vi hade vårt hotell för natten. NAP ligger relativt centralt, varför resan med flygbussen gick snabbt. Efter att hotellincheckningen var genomförd var det mer eller mindre omgående dags att bege sig mot resans andra fotbollsmatch. SSC Napoli mot Lazio! Arenan ligger i andra änden av staden från flygplatsen sett. I den 30-gradiga värmen var det ingen av oss som var särskilt sugna på att åka kollektivt, varför en bulle beställdes genom repan på hotellet. Vi dubbelkollade med hotellpersonalen att det skulle gå att betala med kort. ”Inga problem” var beskedet. När taxin väl anlände låtsades chauffören först inte förstå vart vi skulle. En av medresenärerna försökte med ”The stadium” och ”Il stadio, Maradona”. Först när jag sa ”San Paolo” blev han nöjd och vred om bilnyckeln. Namnbytet på arenan verkar inte ha gått hem hos alla invånare i staden…

Efter att ha upplevt den napolitanska trafiken (kan lova att jag aldrig kommer köra bil i denna stad efter detta) var vi framme vid arenan och det var dags att betala chaffisen. Självklart var han, trots hotellpersonalens försäkran, benhård. ”Only cash!”. Vi började gräva i våra fickor och fick ihop 25 euro av de 40 som resan hade kostat. Efter att ha meddelat chauffören att detta var våra enda kontanter öppnade han handskfacket utan några krusiduller och halade fram en kortläsare. Som om det vore den självklaraste saken i världen fick vi betala resterande 15 euro med kort.

IMG_3658.jpg

På väg mot arenan.

”Fotboll är religion” är ett utryck som slentrianmässigt brukar yttras i diverse sammanhang. Men i Neapel är det inte långt ifrån verkligheten. Redan när vi klev av centralstationen märktes detta. Jag vet inte om det berodde på att det var matchdag eller om det alltid ser ut så, men det var ljusblåa flaggor överallt och Maradonasilhuetter var man än gick. Väl vid arenan var det fullt med folk och fler anlände hela tiden, både till fots och med bil och vespor. I princip alla bar matchtröjor. De få som saknade hade istället andra souvenirer. Att gå på match utan att visa färger var otänkbart.

Någonting annat vi reflekterade över var att vi verkligen stack ut som utlänningar. Under hela kvällen hörde vi bara två andra personer snacka något annat språk än italienska. Detta var en klar skillnad mot Romamatchen, där betydligt fler turister kunde skönjas. I Neapel kände vi oss snarast uttittade som personer med icke-italienskt utseende och utan Napoli-klädsel. För vår del gjorde det dock absolut ingenting, utan känslan blev snarare bara än mer genuin.

IMG_3667.jpg

Insläppet till vår ingång, Ingresso 16.

San Paolo, eller Stadio Diego Armando Maradona som den numer heter, är en mäktig arena. Den påminner faktiskt en del om Olimpico, både till formen och på grund av löparbanor. Skillnaden är att Maradonastadion har två tydliga etage, varav det översta är betydligt större. Vi hade fantastiska biljetter på det nedre etagets långsida, i höjd med mittlinjen. Trots detta hade vi nog ändå velat sitta på det övre etaget, för att få en bättre överblick över själva arenan. Nu kände man sig lite avskärmad från det stora övre etaget. En annan skillnad på arenorna var att här i Neapel var arenan mer ”öppen” även utåt sett. Det saknades en riktig fasad, vilket bidrog till en mer luftig och öppen känsla.

Biljetter till denna match lyckades vi med vår korta framförhållning inte lösa på egen hand. Vi tog därför hjälp av en svensk återförsäljare, Olka, för att få hjälp med detta. De löste det utan problem och det var som nämn riktigt fina platser. Om man tvunget ska köpa biljetter via förmedlare så har jag inget ont ord att säga om Olka utan kan tvärtom rekommendera dem.

IMG_3677.jpg

Bättre närhet till planen på denna match än den i Rom.

Matchen som sådan var mer spännande än den i Rom, men även här slutade det med bortaseger med 2-1. Lazio tog ledningen, men Piotr Zielinski svarade direkt för Napoli med en kvittering. Tidigt i andra halvlek tog Lazio återigen ledningen och denna släppte man nu inte. Faktum är att huvudstadsklubben faktiskt hade två bollar till inne, men som VAR-dömdes bort för offside.

Vad gäller stämningen på arenan så skulle jag vilja likna den vid Romamatchen, sett ur en svensk kontext. Man jobbade ljudtoppar snarare än ihärdighet över 90 minuter även här. Måljublet var öronbedövande och Napolis båda klackar var röststarka när de tog i som mest. Men även här kunde långa stunder gå utan att det lät någonting. Den genuina känslan och alla napolitanares otroliga kärlek till sin klubb var dock påtaglig hela tiden. Allt som allt var därför upplevelsen 10/10, utan tvivel.

IMG_3691.jpg

IMG_3690.jpg

Napolis två kurvor.

Efter matchen uppstod vissa problem. Utan någon förvarning hade man stängt tunnelbanestationen. Vi visste därför inte hur vi skulle ta oss tillbaka till hotellet. Efter vissa överläggningar insåg vi att det enda rimliga alternativet var att ta taxi även på tillbakavägen. Den otroliga trafiken efter matchen gjorde dock att det tog över en timme innan vi lyckades hitta en ledig bil. Chaffisen kändes redan på förhand lite shady. Inte gjorde det imagen bättre att han efter ett tags körande tröttnade på trafiken på de stora lederna och istället tog med oss in på smågator i vad han nog tänkte skulle vara genvägar. I ilfart susade vi upp från Chiaia mot höjderna vid Vomero, för att sedan fortsätta genom Lady och Lufsen-liknande gränder i Quartieri Spagnoli. På en smal raksträcka där vi gled över kullersten i nedförsbacke kikade jag på hastighetsmätaren. 100 knyck. Behöver jag säga att vi var lättade när vi väl var framme på hotellet? Klockan hade nu gott och väl passerat midnatt och vi kastade oss i säng för att få några timmars sömn. Morgonen efter väntade fakirflyget…
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Kul läsning. Neapel känns ju rätt skumt som helhet så att upplevelsen är annorlunda där är som i alla fall jag väntat mig. Skumma taxichaffisar ingår lite i kraviblden när man åker dit.

Jag har varit på match i Rom och det var ganska lojt runt evenemanget då. Mittenmöte för Roma var inte nog för att få pulsen att gå upp hos hemmafansen.
 

bajenludde

Medlem
DAG 3: Söndag 3 september

Strax efter att vi lagt huvudet mot kudden för att sova ringde klockan för uppstigning. Riktigt tidig flight mot München väntade. Efter varsin snabbdusch knallade vi bort från hotellområdet och in på flygplatsen. NAP är sannerligen inte stort. På klassiskt napolitanskt vis var det dock en kaoskö till securityn. Folk stod huller om buller och ärligt talat fattade vi aldrig riktigt ens var kön började. Som tur var fanns en fast-track och denna användes av exakt noll personer när vi kom. Det var bara att glida fram till bandet, slänga upp väskan, och gå igenom bågen. Tekniken verkade inte vara superny, så jag gjorde mig beredd att slänga vissa vätskebehållare. På återigen klassiskt napolitanskt vis viftade personalen avslappnat. ”Äsch, vi släpper igenom dig, det är inte så noga” var känslan de förmedlade. Sagt och gjort skickade jag genom väskan med vätska i och personalen lät den passera utan konstigheter. Det hade varit en sak om det varit den nya säkerhetskontroll-tekniken. Men dessa maskiner såg ännu äldre och slitnare ut än de som fanns på gamla ARN T5.

Väl igenom säkerhetskontrollen styrde vi stegen mot loungen. Enda loungen på hela NAP visade sig vara en Pearl Lounge. Vi var osäkra på om Lufthansa hade tillgång till den, men efter att ha visat biljett och Star Alliance Gold släppte de in oss. Denna lounge var dock verkligen ingenting att hurra för. Visst, det fanns diverse charkuterier, äggröra, ost osv. Men dessa var totalt smaklösa, alternativt smakade vedervärdigt. För att åtminstone få i oss lite frukost tryckte vi motvilligt i oss varsin fralla, men ganska snabbt lämnade vi loungen och gick mot gaten.

IMG_3696.jpg

Urval av frukosten i Pearlloungen på NAP. Ser mer aptitligt ut än vad det var.

Flyg nummer 3: Neapel-München, LH1881, NAP-MUC.
Kabinklass: Ekonomi.
Avgångstid: 06:25.
Ankomsttid: 07:53.
Total flygtid: 1 timma och 28 minuter.
Plats: 24A (Window).
Flygplan: D-AINV, Airbus 320 (Erding).

Efter att ha boardat via bussgate var det dags att lyfta. Planet var halvfullt och solen höll precis på att gå upp. Det gav magiskt utsikt över staden, Vesuvius och hela Neapelbukten. Jag gjorde så gott jag kunde för att plåta vyerna. De gör inte riktigt upplevelsen rättvisa, men ger kanske ändå ett hum om hur det var. För det var verkligen fantastiskt, en av de häftigaste starterna jag gjort någonsin.

IMG_3711.jpg

Magiska vyer staden, Vesuvius, bukten och Sorrentohalvön.

IMG_3719.jpg

Soluppgång över Vesuvius.

Flygningen i sig bjöd inte på några större överraskningar då den mestadels spenderades sovandes. Efter 1,5 h var vi nere på marken igen och tillbaka på K-gaterna på MUC, där vi varit två dagar tidigare. När vi klev in i terminalen blev vi varse om att vårt nästa plan skulle lyfta från G-gaterna, vilket innebar terminalbyte. Terminalbyte på MUC visade sig vara otroligt smidigt, då ett tåg gick airside var fjärde minut. Detta tog oss på ett behändigt vis till G-gaterna utan några som helst bekymmer.

På grund av ganska tight connection hann någon tid inte spenderas i loungen. Jag gick enbart in snabbt för att besöka herrarnas samt ta två bilder av hur denna lounge såg ut. Verkade ha ett närmast identiskt utbud som loungen vid K-gaterna. Efter detta var det dags att boarda denna resas sista flyg.

IMG_3740.jpg

IMG_3739.jpg

Lufthansas lounge på MUC, G-gaterna.

Flyg nummer 4: München-Stockholm, LH2414, MUC-ARN.
Kabinklass: Ekonomi.
Avgångstid: 09:23.
Ankomsttid: 11:32.
Total flygtid: 2 timmar och 9 minuter.
Plats: 19F (Window).
Flygplan: D-AIUF, Airbus 320.

En dryg halvtimme försenade lyfte vi till slut från MUC och begav oss tillbaka hem mot Stockholm. Även detta ben spenderades mestadels sovandes, men nu mottog vi åtminstone den för oss numer klassiska Lufthansaserveringen ”Vatten och choklad”. Smakade lika bra denna gång som på de tidigare benen. Till skillnad från morgonflighten från Neapel var denna flight helt full. Efter dryga två timmar i luften var vi tillbaka på Arlanda.

IMG_3744.jpg

LH2227 (D-AIBC, Siegburg) var tvungen att landa innan vi kunde lyfta.

IMG_3747.jpg

På helgens fjärde ekonomiservering slog jag till på hela två chokladbitar istället för sedvanliga en.

Väl tillbaka i Stockholm blev det Arlanda Express in till stan för att sedan mer eller mindre omgående bege sig bort till arenan för helgens tredje och sista fotbollsmatch. Jag vet inte vad @Mangostan trodde om mig när han skrev sin kommentar tidigare i tråden om att jag skulle missa derbyt. Självklart var söndagens match Hammarby-AIK. ;)

På tåget från flygplatsen konstaterade vi att matcherna i Italien hade slutat med bortasegrar båda två och att detta inte var ett gott tecken. Våra farhågor skulle dock visa sig vara helt obefogade. Matchen skulle visa sig bli en mycket trevlig tillställning med våra Hammarbyögon sett. Vi vann med hela 4-2 och tog enligt mina partiska åsikter en mycket rättvis seger.

Att se ett 08-derby så tätt inpå våra stormatcher i Italien gav flera insikter. För det första att Sverige håller en otrolig nivå när det kommer till tifon. Trots att Bajenklacken kanske inte hade sin bästa tifodag så var det någonting som vi hade saknat i Italien. Stämningsmässigt drog vi samma slutsats som vi gjort nere i Italien. I Sverige håller man igång i 90 minuter, vilket medför att ljudtopparna blir lidande. Samtidigt föredrar jag att det framför att det är tyst stora delar av matchen och bara låter ibland.

IMG_3752.jpg

Hammarbytifot sett från säsongskortplatsen på A129, rad 1.

IMG_3754.jpg


Matchen blåstes av strax efter 17 och slutsignalen innebar slutet på denna fotbollshelg. Från det att Roma-Milan hade blåsts igång klockan 20:45 på fredagen hade det gått ungefär 44 och en halv timme. Detta innebar att vi hade klarat av trådtitelns löfte, tre fotbollsmatcher på mindre än 48 timmar. Stort tack för att ni genom denna rapport ville följa med på vår korta med intensiva fotbollsresa. På återseende!
 
Last edited:

Mangostan

Medlem
Beklagar att jag underskattade dig. Får skylla på att jag själv börjar bli så bekväm av mig att jag inte ens tänker på att man kan flyga fakirflyg. Tack för en välskriven rapport återigen!
 
Magisk rapport. Blir ju sugen på att bara dra till Neapel för en pizza och match. Var där tidigt 90-tal och fick hälsa på Thern och Fonseca på en träning, var folk som försökte ta sig in på Napolis träning och även om vi inte var på match kände man pulsen. Synd det är så dåliga anslutningar dit bara.
 
Toppen