Senaste nytt

Weekend med litet barn

Non-stop

Medlem
Kan tipsa om Barcelona. Var där förra sommaren med en 1,5 åring. Ingen kullersten så det gick smidigt att ta sig runt med vagn och bra kollektivtrafik. Gott om lekplatser och hotellpoolen uppskattades av barnet. Sen är ju ljudnivån generellt högre på restauranger där än restauranger i Sverige så ingen bryr sig om barn som stökar lite.
 

Mikado

Medlem
Wow vilka svar, mer än jag kunnat drömma om, tack alla. Nu blev valet inte lätt!

Det finns säkert många olika destinationer som är helt perfekta med småbarn. Men med bristande erfarenhet med resor under pandemin så kan jag bara uttala mig om vår enda resa som var just med en 1,5 åring. Vi besökte London och det var helt klart över förväntan. Att resa med en 1,5 åring är ju helt klart något annat än att resa utan barn. Men vår resa blev mycket lyckad.

Det låter ju underbart, skulle väl vara hotellen då som ställer till det, och eventuella svårigheter att resa utanför EU beroende på pandemins situation. Var bodde ni och var ni nöjda?

Som förstagångsförälder känner jag mig igen lite, men vi upplevde att med lite planering så behöver man inte begränsa sig så mycket. När vi landade från Aruba via New York i januari 2020, var vår son 20 månader och han hade redan hunnit med 15 länder utanför Sverige samt flugit 38 flighter inklusive tidsomställning fyra gånger (USA/Karibien x2, Dubai och Thailand). Så jag skulle inte begränsa mig så mycket, men hellre planera bra.

Vi har varit i Italien på den tiden, alltid Sorrento.
Sorrento ser väldigt härligt ut, hade lite svårt att hitta vettiga hotell vid en snabbkoll bara. Har du tips på boende? Föredrar hotell men kan absolut hyra något också. Tänker egentligen samma som du, planera efter barnet så borde det mesta lösa sig, men det är mest det där med vädret, och mest resa för pengarna.

Prag, 2h flyg, bra lokaltrafik och för 2k/natt bor ni väldigt bra.
Perfekt för promenader, mycket att se.
Det enda jag tänker mig kan behöva vägas in är....kullersten
Har dock dålig erfarenhet av semester med små barn, våra småbarnsår spenderades till stor del på Gotland vilket såklart också funkar.
Gotland var vi på i somras, hade gärna åkt tillbaka i år men tycker man får så mycket mer hotell för pengarna utomlands. Jag hoppas på att planering á Senator gör att resorna blir lyckade trots småbarn, men vi får väl se..! Ska kolla upp Prag lite noggrannare, haft lite svårt att hitta hotell som faller mig i smaken där men det borde ju inte vara omöjligt.

Med dom kraven är det ju typ Danmark, Norge, Finland, Storbritannien med intilliggande länder, norra Polen och inrikes som gäller.

Jag hade åkt till Edinburgh om man skulle matcha dina krav.
Ja det är väl lite i de trakterna jag kollade, Edinburgh lät ju spännande. Ska kolla närmare!

SAS till Ängelholm, kort transfer till Båstad. Med hyrbil har ni mängder med mat och upplevelser inom en timme från Hotel Skansen.
Alternativt flyg till Jylland och undersök danska västkusten.
Gick igenom bokningsprocessen på Skansen och fick känslan av att barn inte är välkomna, men jag får kolla det lite noggrannare. För det verkar som ett riktigt bra alternativ annars. Även Jylland, jag älskar Danmark men mannen är lite mer skeptisk.

Vi har rest mycket med små barn och jag skulle nog säga som senator. Låt inte distansen avskräcka. Dock är det ni som känner ert barn bäst och med handen på hjärtat är 1- 2 år den jävligaste tiden att resa (flyga, mina erfarenheter). Grundar det till att man har ett barn som inte vill sitta still, går inte att resonera osv.

Med det sagt så är det underbart när man väl är på plats. London var enkelt med barn. Som Magino säger så välj tåget och ett hotell på gångavstånd. Amsterdam var också väldigt enkelt med samma premisser som London. Var lätt att ta sig runt med vagn.
Äh weekend med litet barn till Chicago funkar väl perfekt ;) Men bra tips med stadsresor vs strandresor! Palma har stått högt på listan länge men får nog vänta tills vi kan åka på våren eller hösten.

Skulle också kunna tipsa om Riga. Hyfsat billigt, nära, och med en väldigt mysig stadskärna (gamla stan). Dessutom bara 20 min med tåg till Jurmala, Där ni finner milslånga stränder, spahotell och en mysig ”beach side town” att strosa runt i.

mvh
Ja tack! Hittade bra hotell vid första sökningen, och bra pris på färja. Riga seglade plötsligt upp som nummer ett. Tycker du att man ska bo i Riga eller i Jurmala? Besöka det ena över dagen då tänker jag.

Kan tipsa om Barcelona. Var där förra sommaren med en 1,5 åring. Ingen kullersten så det gick smidigt att ta sig runt med vagn och bra kollektivtrafik. Gott om lekplatser och hotellpoolen uppskattades av barnet. Sen är ju ljudnivån generellt högre på restauranger där än restauranger i Sverige så ingen bryr sig om barn som stökar lite.
Älskar Barcelona men hade räknat bort det som bra resmål med barn, av någon anledning. Där har du fått mig att tänka om :)
 

Magino

Medlem
Det låter ju underbart, skulle väl vara hotellen då som ställer till det, och eventuella svårigheter att resa utanför EU beroende på pandemins situation. Var bodde ni och var ni nöjda?

Vi bodde på DoubleTree by Hilton Hyde Park. Inget speciellt hotell men det uppfyllde våra behov och det låg väldigt nära där vi hade ärenden under tiden vi var där. Då det ligger ganska långt från Paddington skulle jag inte rekommendera det för er del. Det var inte på något sätt så att det var värt en extra promenad.
 

Mikado

Medlem
Hittade ett hotell en och en halv timme utanför Dublin (i Kilkenny) som verkar uppfylla våra krav, så valet landade till slut på Irland! Några dagar i Dublin och några i Kilkenny, tror det blir utmärkt.

Vi var en vecka i Kroatien nu i maj och det gick jättebra så har fått blodad tand på att resa med lilleman. Så vi får se om det räcker med Irland eller om vi tar till oss några av era fina tips och åker ytterligare någonstans i sommar.
 

Mikado

Medlem
Om någon skulle hitta den här tråden och har samma frågeställning som jag hade, kan jag komma med en liten uppdatering såhär en dryg månad efter vår resa.

Det blev en vecka på Irland med vår 1,5-åriga son, och vi hittade ett upplägg som passade oss alldeles perfekt.

3 nätter i Dublin på Keavans Port Hotel (tillhör den brittiska budgetpubkedjan Wetherspoons), mycket nöjda med hotellet, fräscht och nyrenoverat och perfekt läge för oss. Vi spenderade en dag med att strosa runt i Dublin, en dag tog vi tåget till byn Howth där vi njöt av god mat och vackra vyer över klippor och hav, och sista dagen åt vi brunch innan vi åkte till Kilkenny.

I Kilkenny, som verkligen är en väldigt vacker och mysig stad, bodde vi på Lyrath Estate, ett tjusigt hotell några kilometer utanför Kilkenny. Vi älskade hotellet och dess omgivningar men det var vissa saker som gjorde att det inte levde upp till våra förväntningar (och det höga priset). Vi stannade där i 4 nätter, tog taxi in till Kilkenny ett par gången och hängde på hotellet och i dess omgivning övrig tid. Här kunde sonen springa fritt på oändliga gräsmattor, det fanns också inomhuspool och lekplats.

Allt som allt ett mycket bra resmål som vi började längta tillbaka till i samma ögonblick som vi landade på Arlanda. Och bra upplägg med tre dagar i stan och fyra mer på landet, det gjorde att både våra och sonens behov kunde tillgodoses. Hyfsat kort flygresa underlättade.

Men bäst av allt var irländarna, så trevliga och hjälpsamma människor. De hjälpte oss med väskor, underhöll vårt barn och vad både roliga, vänliga och personliga. Som sagt, vi vill tillbaka helst igår!
 
Toppen